Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
frukostsnacket idag på jobbet sa en att AD-Blue är 32% urinämne och resten vatten. Han tyckte det var piss att behöva fylla på.

Om man vill snåla på vätskan kan man pissa i en dunk och hälla i och det fungerar istället? Seriöst, skulle det funka?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nej. Urea halten är för låg i urinen och dessutom finns andra salt och slaggprodukter som skulle sätta igen SCRen över tid.

Du måste rena urinen och ta bort en del av vattnet i den först så den blir mer koncentrerad. .
av Truckdoktor
Funkar ej. Euro 6 har ett övervakning av NOx-omvandling. Används det mer eller mindre AdBlue än beräknad så sätter den felkod på detta och effektreducera.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag tror den varnar tidgare än om fel volym förbrukas. Det sitter en sensor redan i AdBlue-tanken som varnar om vätskan har fel kvalitet.
av Truckdoktor
VolvoB20 skrev:Jag tror den varnar tidgare än om fel volym förbrukas. Det sitter en sensor redan i AdBlue-tanken som varnar om vätskan har fel kvalitet.
Det beror på om det är EU6 step b, c eller d. övervakningskrav skärptes där emellan. Det med AdBlue är nog typ alla step d antar jag. AdBlue kom i samband med step d hos Volvo PV tror jag.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
Lucif3r skrev: mån 07 okt 2019, 21:39 Haha, det skulle väl vara en trevlig syn på macken... En snubbe tankar först diesel, och sen ställer sig och pissar i ad-blue tanken :-D
Det blir mer akrobatiska övningar för de damer som måste fixa ad-blue... :x ;-)

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]