Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Grrrr.. :devil: Min gamla OBD-läsare har fungerat utmärkt sen jag köpte den någon gång runt år 2005 men nu har tydligen Microsoft gjort någon slags "förbättring" i Win 10 så att usb-drivrutinerna inte längre går att ladda från cd. Suck, det har fungerat på den här win10-laptopen tidigare men sen kraschade windows och gjorde mig björntjänsten automatisk återställning (utan att ens fråga).. som också innebar att allt jag själv hade installerade blev raderat :-(
Går inte att installera på en gammal win 7-dator heller, misstänker att reglerna för signering av drivrutiner har skärpts i nån säkerhetsuppdatering

Iallafall, läsaren är av fabrikat Lance-sensys med svensk mjukvara "Enhanced Car Interface", såld av PHM bilservice i Åkersberga. Men nu finns inte ett spår av vare sig tillverkaren eller återförsäljaren på nätet, kört att hitta nya drivrutiner alltså. :bored: Blir nog att skaffa nytt

Så vad rekommenderar expertpanelen här på jagrullar att jag skaffar i stället? ;-) Gärna något kostnadseffektivt paket
Antar att V70 årgång -00 har äkta OBDII, årsmodellerna precis innan har väl stegvis närmat sig ISO-standarden. Men jag ser att Biltema pratar om europeiska bilar efter 2002 i produktbeskrivningen för sin läsare, lite oroväckande.
Laptopen har win 10 och blåtand förutom förstås usb. Har en android 8.1 telefon också men vill hellre använda laptop

Såg någon här som föreslog denna kabel https://www.amazon.co.uk/Diagnostic-Cab ... B005ANYHQA. Klart överkomlig i pris
Och så mjukvara Vol-FCR, men den ser bara ut att vara avsedd för V70 97-98. Undrar om den funkar även på -00?
Finns det någon bättre mjukvara som funkar med kabeln ovan?

Nån som har testat ELM327? OBD2 - BlueTooth, billigt skräp? Finns varianter med USB osv. Edit: finns i andra trådar här, kan tydligen inte släcka felkoder. ELM327 är tydligen en microcontroller med OBD2-mjukvara från Elm Electronics men sen har den piratkopierats av oseriösa tillverkare https://cdon.se/accessoarer/bluetooth-f ... o_s=gplase

Icarsoft Vol V2.0 har fått blandad kritik ser jag, kostar en slant men verkar i alla fall kunna snacka med en Volvo -00
Edit igen: Om man går in på runns.se så finns flertalet läsare listade och det står precis vad de kan och vad de inte kan.. Icarsoft Vol V2.0 verkar vara en av de mer kapabla.

Förslag mottages tacksamt :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
vol-fcr fungerar endast på volvo 96-98, då dessa modeller inte följer någon universal standard utan kör ett halv-eget protokoll(KWP2000 baserat)
99+ är det Vida + DiCE som gäller om man vill kunna läsa allt. Universalsläsare såsom ELM327 kan läsa generiska koder på 99+, men inte volvo specifika koder. ABS'en t ex brukar vara tämligen hopplös att utläsa med universalsläsare.

Så, vill du kunna läsa ut allt och vara tämligen säker på att koderna stämmer så är det vida + dice som gäller, är du bara intresserad av att läsa dom vanligaste koderna och är villig att damsuga google för tolkningstabeller så duger nog en ELM327.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]