Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Jag vet att det finns en v50 tråd. Men tyvärr är den inte så aktiv.

Jag söker och behöver verkligen hjälp.

Köpte en v50 05 t5 med dålig topplockspacknkng.
Plana toppen och bytte packningar.

Köpte också nollningsverktyg.
Nollade veven sen nollade jag kammarna ibak.

Blev först kluven angående vvt. Jag har skruvar mycket s60 och v70 och där måste man ställa vvt hjulet.

Men på v50 så ställer man bara veven och kammarna den justeras vvt själv. Om jag förstår rätt.
Efter uppstart så startar bara bilen när den vill.

Ibland startar den direkt och allt funkar.
Och ibland så kan man mala startmotorn i flera minuter innan den startar.

När bilen är igång så skakar den lite lite.
Men går klockrent att köra.

När den inte startar så kan man putta igång den hur lätt som helst.

Inga felkoder med vida.

Kan det va något med vvt. Men konstigt att den funkar ibland.
Kan motorn stå en kugg fel? Men varför skulle den gå bra ibland.

Någon givare men då borde den ge felkoder.

Alla tips e välkomna.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu är jag inte "hemma" på just V50, men VVT betyder ju (ungefär) variabla ventiltider och bygger på att man flyttar kamaxeln i förhållande till kamdrivningen och är inget nytt. Fanns på Alfa Romeo på -70-talet. Kan det vara fel på själva "flyttningen" så motorn ibland försöker starta i "högfartsläget"? Då blir det kanske inte tillräckligt med kompression i cylindrarna p.g.a ventil överlappningen. På Alfa fanns det bara 2 lägen, men moderna motorer har förmodligen mer flexibel övergång förmodar jag. Är det inte märkt på själva kamaxeln så man kan se om den står rätt i förhållande till kamaxeldrivningen? Finessen med VVT är att man har en "moderat" motor vid start och normalkörning och får en race-motor när man "gasar på" skillnaden är att man ändrar ventiltiderna så tiden (eller egentligen graderna på vevaxelvarvet) mellan avgasventilens stängning och insugsventilens öppning minskar så att vid en viss tidpunkt är båda öppna samtidigt. Vid högre varvtal spelar detta ingen roll (ger högre effekt) men kan ha stor betydelse vid låga varv
av Jonas_latt
“nackdelen" på tex v50 är att man inte kan ställa vvt om jag förstår rätt. Så alltså går det inte få vvt fel. Om veven och kamaxlarna är rätt.
Om jag gör står rätt.

Men kan fel inställd vvt göra så bilen inte alltid startar?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jonas_latt skrev:Kollade gnistan nu. La stiftet på motorn och körde på starten. Blev en gnista i sekunden. Kändes klent eller?

Det beror på hur fort startmotorn orkar dra. En gnista i sekunden betyder 120 varv i minuten, och det är nog ganska Ok. Angående om den inte startar om VVT står fel, är det rätt inställt så är jag ganska säker på att den ska starta. Men om VVT står fel redan vid monteringen och sedan ändrar sig ännu mer så kanske. Då kanske det finns risk för ventil krock också. Har dålig koll på din motor så jag väntade med att svara för kanske någon med bättre koll skulle göra det. Vet att vissa motorer har givare och elventil (solenoid) som styr detta, men inte säker på om alla har det
Användarvisningsbild
av Camel
Jonas_latt skrev:
Men på v50 så ställer man bara veven och kammarna den justeras vvt själv. Om jag förstår rätt.
Efter uppstart så startar bara bilen när den vill.

Inga felkoder med vida.
Är det samma bil som du frågade om i annan tråd?
viewtopic.php?f=22&t=148391
Då hade du felkoder
volvo ecm-611b
Volvo ecm-614b
Är de borta nu?

Jonas_latt skrev: Kan det va något med vvt. Men konstigt att den funkar ibland.
Kan motorn stå en kugg fel? Men varför skulle den gå bra ibland.
Om det är VVT kan felet komma och gå, kanske någon kam är i fel läge som ibland kompenseras av VVT?

Jonas_latt skrev:Någon givare men då borde den ge felkoder.
Inte alltid. Men de generella felen ecm-611b och ecm-614b erhålls om order inte stämmer med position.
av Jonas_latt
Fick problem med sambons bil och bytt vlåda där.
Har fortfarande problem med v50.

Felkod finns ibland Ecm614b VVT solenoiden.

Jag har nu bytt solenoiden och dubbelkollat remmen. Drar jag motorn bakåt tills donet låser veven i hålet bakom startmotorn. Så står kammarna helt vågrätt och jag kan hänga på verktyget till kammarna.
Alltså står alla markeringar rätt.

Men bilen startat bara ibland eller är jävligt svår startat. Motor skakar lite lite på tomgång men går annars klockrent att köra.

Känns fortfarande som kammen eller vvt skiten står fel. Men kan man ens få denna felkod då. Enligt vida finns det inte med att kammen kan stå fel som orsak.

Hjälp. Va fan gör jag för fel.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]