Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Ingen. Du kan beställa fat med lagringsbar diesel, eller bulk. Möjligen sjöstationer, men det blir lite opraktiskt...
Eller så kör du HVO, det är lagringsbart precis som vanlig diesel utan inblandning. Jag har bytt i firmans lastmaskin som förbrukar runt halv tank om året. Godkänt av volvo ce dessutom.
Användarvisningsbild
av Dex
Ja var ska man tanka diesel?
Kanske Danmark för 9,70 DKK/l(13,48SEK/l)
Super Diesel Miles plus för 10,38 DKK/l(14,43SEK/l) som knappt finns här hemma.
Inte här hemma i Sverige i alla fall där Bensinen är subventionerad med 1kr/l jämfört med Dieseln för närvarande.
Jämför med resten av Europa ex :
https://www.clever-tanken.de/statistik/europapreise
Är det någon som kan förklara detta ?
Kanske miljöpartiet? :-)
Användarvisningsbild
av Jallemet
volvofantast skrev:
Jallemet skrev: fre 15 feb 2019, 15:43 Undvik RME och byt filter enligt serviceschemat.
Vilka tappar använder inte rme?
Jag tankar HVO100 hos Shell, 16:07/L igår ger en milkostnad på 8:- med min bil.
Användarvisningsbild
av lennarte
Fjonsson skrev: fre 15 feb 2019, 20:00 Jag bytte till diesel 2009 och har aldrig upplevt några problem. Men jag byter filter mellan service. Om problemet är tillväxt som följer med in i motorn är det naturligt att täta filterbyten hjälper. Om det växer i tanken påverkar väl inte sriftsäkerheten?
Om du kör omkring med tanken full av påväxt så kommer det förr eller senare att lossna och det händer alltid när det är som mest olämpligt, och då fyller det dina filter ganska fort. Även om dom är nyligen bytta, läs det jag skrev ovan. Nu är det betydligt lättare om man får stopp på land på än på sjön bland grynnor och skär, men det blir ju alltid problem oavsett när man får stopp. Den "gröna" dieseln är mycket bättre idag än var den var då. Kompisen med Nimbus en gjorde sedan som många andra, han hade dubbla uppsättningar filter. En uppsättning väl gömda nere vid kölsvinet som var kopplade till motorn och en uppsättning väl synliga med grön diesel i som bara var för "syns skull". Det var vid denna tid förbjudet att köra på vanlig diesel som då var lägre skatt på. Avsedd för bönder och villaägare
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Ok. Jag trodde eventuella påväxter släppte lite efter hand men det alltså vanligt att allt släpper på en gång då?
av Rådlös
Här kan man läsa mer om detta: https://www.sxk.se/vastkustkretsen/arti ... xk-batparm
Skrolla en bit ner till Diesel. Detta är visserligen en båtsida, men har man blivit drabbad bilägare så torde detta gälla allmänt och oavsett vilket åkdon det handlar om.
Om inte annat så ger det lite allmänna kunskaper som är bra (mycket bra) att känna till. Och är man medveten om riskerna kan man kanske på ett metodiskt sätt förebygga dom.
Användarvisningsbild
av lennarte
Som sagt, de är bättre idag. Det jag skrev om hände då det var nytt med grön diesel, och i tankar som står stilla i perioder. Det som hände utanför Gullholmen var att det släppte en massa "goja" p.g.a sjögången och mindre än hälften kvar i tanken så det skvalpade runt ordentligt och lossnade en hel del på en gång.
Senast jag hörde om detta var för 2 år sedan. Jag har båt (bensin, utombordare med extra filter....) i en småbåtshamn norr om Halmstad (Skallkroken, Särdal) och där kom in en stooor fritidsbåt. Han var på väg från Malmö till Göteborg men sin nyköpta (minst 40 ft) båt när motorerna började krångla utanför Tylön. Han hade köpt en båt som var mycket lite körd med under några år och tankade i ny diesel och gav sig iväg. Omkring Hallands Väderö är det mycket konstiga strömmar och kan bli mycket vågor från olika håll så det kan "skvalpa runt" ordentligt och en halvtimme efter han passerat där började det krångla, så visst kan det hända fortfarande. Men risken är ju betydligt större i en båt som ligger stilla oanvänd 8 månader om året, än på en bil. Även om bilen körs lite med så körs det oftast hela året
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]