- mån 04 feb 2019, 19:12
#1297149
Att antisladd är bra för säkerheten är vi nog alla eniga om, men antispinn är ju verkligen ett hinder för att komma fram i snö och slask. Får man bara lite snurr på hjulen brukar den ju kunna tugga sig framåt men med funktionen påslagen dör ju nästan motorn för att den sänker gaspådraget så pass också står man still.
På min V70N och S40 jag hade för länge sedan tryckte man på en knapp för att slå av det, fort och smidigt och man kunde susa vidare utan att fastna. På XC60'n funkar det också med en knapp så länge man har "tummvredet" i rätt läge vintertid, något den kommer ihåg från start till start, smidigt.
Men på de lite nyare bilarna, så som min V40CC så finns det gömt långt in i Sensusmenyerna, inte en chans man hinner stänga av det om man inte tryckt sig in där redan är man startat bilen vilket ju är ohållbart varje gång. Detta i kombination med att det är den aggresivaste antispinnen jag varit med om, inte en chans till det minsta hjulspinn.
Jag vill väl inte säga något mer än att jag tycker det är väldigt dåligt att man gömmer en så pass central funktion i en bil som skall vara tillverkad "By Sweden". Alla snurrar ju inte runt på blöta gator på Hisingen, om det nu är det som är Sweden i Volvos ögon...
På min V70N och S40 jag hade för länge sedan tryckte man på en knapp för att slå av det, fort och smidigt och man kunde susa vidare utan att fastna. På XC60'n funkar det också med en knapp så länge man har "tummvredet" i rätt läge vintertid, något den kommer ihåg från start till start, smidigt.
Men på de lite nyare bilarna, så som min V40CC så finns det gömt långt in i Sensusmenyerna, inte en chans man hinner stänga av det om man inte tryckt sig in där redan är man startat bilen vilket ju är ohållbart varje gång. Detta i kombination med att det är den aggresivaste antispinnen jag varit med om, inte en chans till det minsta hjulspinn.
Jag vill väl inte säga något mer än att jag tycker det är väldigt dåligt att man gömmer en så pass central funktion i en bil som skall vara tillverkad "By Sweden". Alla snurrar ju inte runt på blöta gator på Hisingen, om det nu är det som är Sweden i Volvos ögon...
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts