Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
Volvon har jag bara haft en månad så den har jag inte provat på motorväg ännu men min folkvagn bromsar för att öka avståndet till det inställda.
Ligger man i 120 och håller 3s till framförvarande så har man 100m mellan. Kommer då någon och svänger in 5-10m framför så bromsar han.
Användarvisningsbild
av Någonting
Med vanliga avstånd så bromsar inte farthållaren om inte framförvarande bil saktar ner.

Men med väldigt korta avstånd (ett fåtal billängder i motorvägsfart) så bromsar nog farthållaren om jag minns rätt. Troligen för att avståndet är för kort för att bilen ska hinna bromsa om framförvarande skulle få för sig att bromsa.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag provade igår på väg till flygplatsen , jag höll medvetet skyltad fart i ganska tät ttrafik och blev omkörd med en hel del täta "insvängningar" framför mig. Jag körde på ganska långt avstånd ändå bromsade inte bilen en enda gang (V40 MY-18), inte ens att den lättade på gasen så länge bilen som svängde in hade högre fart än mig..

/Thomas
Funk skrev:Jag provade igår på väg till flygplatsen , jag höll medvetet skyltad fart i ganska tät ttrafik och blev omkörd med en hel del täta "insvängningar" framför mig. Jag körde på ganska långt avstånd ändå bromsade inte bilen en enda gang (V40 MY-18), inte ens att den lättade på gasen så länge bilen som svängde in hade högre fart än mig..

/Thomas
Så funkar min XC60 oxå
Kompisen har både Volvo och passat och han säger Volvon är mycket bättre då bilar svänger in tätt framför. Passaten bromsar då vilket Volvon inte gör
av LOB
Perra83 skrev: tor 28 jan 2016, 12:43 Ligger man i högerfilen med rätt avstånd till framförvarande är det alltid någon som ska in i luckan mellan mig och bilen framför.
Jag blev så jävla arg en dag när bilen bakom skulle kör om och lägga sig framför mig i luckan samtidigt som möte kom. När han va jämsides med med mig gasa ja fullt. Jävlarisatan att idioten INTE skulle lägga sig framför mig och sprida grus på min 1 vecka gamla bil :evil:
Klart åker man en stor svart SUV då kan man tydligen göra precis som man vill och skita i sina medtrafikanter. För att visa sin ilska la han sig precis i röven på mig. Lite längre fram skulle ja svänga vänster. Jag blinkade vänster men rövhålet fortsatte slicka. Ja bromsade in hårt och svängde vänster. Tror ändå inte att han lärde sig något.

"samtidigt som möte kom"... beskriver du motorväg eller väg med mötande trafik? Om du förhindrar och en omkörning på en tvåfältsväg genom att täta luckan är det inte föraren i SUVen som är idioten men du själv. Du skapar farliga situationer med din körning och du bryter mot lagen (med förbehåll mot att jag missförstår ngt här).
Jag har den äldre modellen på adaptiv farthållare (2012). Där räcker det inte att blinka vänster för att den ska gå till inställd fart, utan det måste vara fritt framför.
Men bromsljuset tänds på vanligt sätt om den behöver bromsa. Inte bromsar den för bilar som svänger in framför heller, bara de kör fortare än vad jag gör. Då blir ju luckan snart den inställda, utan att man behöver göra något. Men om bilen svänger in framför och håller samma fart som jag själv sen, då saktar min bil in lite, för att få till luckan jag ställt in.
Max räckvidd på min radar är ca 150 m.
Min farthållare går inte heller att ställa om till vanlig (ej adaptiv) som de nyare. Snöar det får jag köra utan farthållare helt. Vilket kanske är lika bra, men det finns inget att välja på.

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]