Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Lucif3r skrev: sön 02 dec 2018, 19:20 Är man så hemskt rädd om lacken borde man ju ligga sömnlös 24/7 om bilen står ute. Skaffa ett garage istället för att försämra trafiksäkerheten för att du är "rädd för repor på taket som garanterat poleras bort med det billigaste polermedlet på marknaden till våren".

Urusel ursäkt.
Tagga ned lite. Har jag sagt att jag vägrar borsta bort ett torn med snö på taket? Hur många gånger har du själv varit med om incident om att snö på biltak, ditt eller annans, orsakat en incident?

MItt inlägg hade två delar: det ena handlar om gränsdragningen av snö / is på taket. Ska man hårdra reglerna ska man rensa taket på samma sätt som man rensar från rutor. Rimligt? Man kan mycket väl - teoretiskt sätt - tänka sig ett tunt is-sjok som som glider ned för framrutan Jag antar att du står där och hackar bort detta för att inte orsaka olyckor? Den andra delen av inlägget handlade om lacken, ja. Inte för att jag själv är nojjig kring repor utan mest för att så många verkar vara det. Jag tvättar t.ex. med automatiska borsttvättar utan att oroas en sekund. Så det var mest en nyfikenhetsfråga.

Ska vi tala om säkerhetsincidenter kommer jag att tänka på de otaliga gånger man vid kraftigt regnväder och stora vattensamlingar på slitna trafikleder (jag bodde i Göteborg 25 år) fått typ en kubik vatten över framrutan av mötande eller omkörande trafik, i en trafik som dessutom varit intensiv. Under några evighetslånga sekunder - med bilar tätt framför, bakom och vid sidan - har man haft NOLL sikt. Vad gäller snö / is på taket har jag haft NOLL incidenter under 30 års bilkörande - andras och egen taksnö - men jag är ingen haverist som struntar i reglerna, så lägg ned det där!

Så alla präktiga krönikörer i denna tråd, jag antar att er indignation rotar sig i incidenter ni haft så det är ju bara att släppa loss och berätta när ni höll på att krocka på grund av fallande snötorn.
av osla
kebabpizza skrev:
Derank skrev:Jag brukar lämna en decimeter så är man safe

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Driver du med oss eller?
hur långt är ett snöre? 1 dm pudersnö kommer aldrig göra något annat än att damma första 100 metrarna sen är det borta. är det däremot kvar 1 dm med packad snö typ skare så är det värre, största risken är att det kommer över framrutan , hänt mig några gånger på bilar man lekt efter skogsvägar med. det både tar bort sikten samt att man får repor på tak/ruta/huv samt nån buckla om man har otur.
när jag börjar få kanske 5 cm med kompaktare snö så låter jag bilen stå på tomgång med full värme kanske 1 timme om jag inte har möjlighet att köra in den i varmgarage, då har det tinat lös från taket och man kan trycka av det hur lätt som helst utan att få massa repor då det börjar bli mjukt
Användarvisningsbild
av Derank
kebabpizza skrev:
Derank skrev:Jag brukar lämna en decimeter så är man safe

Driver du med oss eller?
Nä, det blåser bort direkt.

Användarvisningsbild
av VolvoB20
kebabpizza skrev: tis 04 dec 2018, 06:07
Derank skrev:Nä, det blåser bort direkt.

Om det är pudersnö funkar nog din taktik, inte annars.
I +250 km/h blåser det mesta av..... :-D :P :-( :-o :-/
Användarvisningsbild
av SRT
VolvoB20 skrev:
kebabpizza skrev: tis 04 dec 2018, 06:07
Derank skrev:Nä, det blåser bort direkt.

Om det är pudersnö funkar nog din taktik, inte annars.
I +250 km/h blåser det mesta av..... :-D :P :-( :-o :-/
Körkortet med ... :-o
av timebandit
SRT skrev:
VolvoB20 skrev:
kebabpizza skrev: tis 04 dec 2018, 06:07 Om det är pudersnö funkar nog din taktik, inte annars.
I +250 km/h blåser det mesta av..... :-D Bild :-( :-o :-/
Körkortet med ... :-o
Bara om man åker fast :D Bild
Snön flyger garanterat bort :D

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

av Volvosson
Rutor bör väl vara så rena från snö och is som möjligt.
Men lite snö på en personbils tak känns ganska ofarligt.

Ärligt talat - Vem kan hålla en bil som står utomhus helt snöfri?

När det gäller risk för lackskador och allmänt vinterbruk för bilar,
så är min uppfattning: Garage eller carport är ett måste om man
har en riktigt fin bil att vara vara rädd om, eller om man är pedant.
Fin pedantbil och parkering utomhus vintertid går bara inte ihop.

Har själv inget garage till bruksbilen, och därför är följdaktigt
bruksbilen inte någon fin putsad pedantbil där ute i snödrivan.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]