- ons 28 feb 2018, 08:40
#1235497
V90 T6 Recharge Core Edition
C70 T5 cabriolet
740 GLT 16 Valve -88b
164 1973 (såld)
V90 Cross Country D4 AWD Advanced SE (såld)
XC60 D3 Summum (såld)
V70 D4 Dynamic Edition -13 (såld)
V90 1997 (såld)
PV544 Special II 1960 (såld)
740 GL -87 (såld)
Li Chufu´s intåg i AB Volvo och Daimler ger mig ont i magen. Två av Europas verkliga guldkalvar ska plötsligt styras från Kina.
Jag tyckte inte om när Ford köpte Volvo Cars 1999, men jag har ändå kunnat acceptera den utveckling som har varit och inser att ganla "Storvolvo" inte hade resurser nog att utveckla framtidens personbilar på egen hand. När Geely köpte Volvo Cars från Ford var jag orolig, även om det har gått väldigt bra så här långt. Dock ska vi inte glömma var ägaren finns och vad som kan tänkas hända i nästa lågkonjunktur. Hur mycket kommer finnas kvar i Gant, Torslanda, Skövde och Olofström om bilmarknaden minskar?
Volvo AB och Daimler är något helt annat. Båda bolagen är lönsamma och tillverkar världsledande lastbilar. Både AB Volvo och Daimler klarar sig utmärkt på egen hand. Att släppa iväg stora aktieposter till Kinesiksa ägare känns bara fel, vi måste ju behålla kontrollen över vår industri inom EU. Vi måste våga äga och satsa i våra bolag, annars blir vi ägda och kontrollerade av andra.
Tillbaka till personbilarna så har ju Geelys storsatsning på Volvo Cars verkligen gett resultat. Nu har man två egna plattformar och har lagt ut en strategi för elektrifieringen. Försäljningen av Volvobilar ökar för varje år som går. Den mindre plattformen ska dessutom delas med Geely-bilar, så att utvecklingskostnaden kan slås ut på många sålda bilar.
Dessutom äger Geely redan Lotus och delar av Proton, man har fler varumärken som tex Emgrand. Att slänga in Mercedes i allt det där tror jag inte på.
Jag tyckte inte om när Ford köpte Volvo Cars 1999, men jag har ändå kunnat acceptera den utveckling som har varit och inser att ganla "Storvolvo" inte hade resurser nog att utveckla framtidens personbilar på egen hand. När Geely köpte Volvo Cars från Ford var jag orolig, även om det har gått väldigt bra så här långt. Dock ska vi inte glömma var ägaren finns och vad som kan tänkas hända i nästa lågkonjunktur. Hur mycket kommer finnas kvar i Gant, Torslanda, Skövde och Olofström om bilmarknaden minskar?
Volvo AB och Daimler är något helt annat. Båda bolagen är lönsamma och tillverkar världsledande lastbilar. Både AB Volvo och Daimler klarar sig utmärkt på egen hand. Att släppa iväg stora aktieposter till Kinesiksa ägare känns bara fel, vi måste ju behålla kontrollen över vår industri inom EU. Vi måste våga äga och satsa i våra bolag, annars blir vi ägda och kontrollerade av andra.
Tillbaka till personbilarna så har ju Geelys storsatsning på Volvo Cars verkligen gett resultat. Nu har man två egna plattformar och har lagt ut en strategi för elektrifieringen. Försäljningen av Volvobilar ökar för varje år som går. Den mindre plattformen ska dessutom delas med Geely-bilar, så att utvecklingskostnaden kan slås ut på många sålda bilar.
Dessutom äger Geely redan Lotus och delar av Proton, man har fler varumärken som tex Emgrand. Att slänga in Mercedes i allt det där tror jag inte på.
V90 T6 Recharge Core Edition
C70 T5 cabriolet
740 GLT 16 Valve -88b
164 1973 (såld)
V90 Cross Country D4 AWD Advanced SE (såld)
XC60 D3 Summum (såld)
V70 D4 Dynamic Edition -13 (såld)
V90 1997 (såld)
PV544 Special II 1960 (såld)
740 GL -87 (såld)