Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:Jag tycker kontaktdonen och huset ser ut som så kallade AMP-don. Sådana här:

Bild

Bilden visar hylsor.
Dom förekommer rätt mycket på bilar, men även i datorer. Spänningsförsörjning på hårddiskar och nätenheter etc. etc. Naturligtvis finns dom på ELFA och liknande ställen, men även på Kjell & Co. (Lite enklare om man inte bor i samma stad som ELFA) Men en viktig sak, det finns inga klämtänger för en händig och målmedveten amatör. Då blir det genast svindyra ELFA som gäller. Naturligtvis kan man nypa till dom lite hjälpligt och löda dom, men jag är yrkesskadad, 25 år i el-telebranschen så för mig tar det emot att göra så. Dom kanske finns på några andra bilprylvaruhus eller prylstormarknader också, men klämtängerna är som sagt oåtkomliga för en vanlig hobbymekaniker. Prisklass runt 5 000 kr!

Min bedömning är alltså med ögonmått från din bild. Det enklaste är nog att köpa två hylsor på t.ex Kjell & Co och prova om dom passar på stiften. Kontakthuset finns i en uppsjö av olika former och storlekar. Någonstans måste ju dom finnas till salu också för hobbymeken.

Klämtänger för oisolerade kabelskor finns på "feltema" för ett par hundringar ! ....
Går att klämma med ändå !.
Jag har testat ..

Lägg bara kabelskon lite längre ut så man inte förstör låsningen som är avsedd för plasthuset !.

Visst !, det är inte "rätt" eller "korrekt" men det funkar !, och till ett ok pris.
Flera år gammal tråd som jag hittar av en tillfällighet igen. Ett positivt besked: En klämtång för dom aktuella stiften och hylsorna som säljs på både Biltema och Kjell & Co finns att köpa på Swedol. (Men inte på Biltema eller Kjell & Co) Den heter: EL-2940 och kostar runt 400 kr. Det är en riktig proffstång med justeringsmöjlighet och returspärr som inte släpper förrän man har klämt tillräckligt. Den har tre kabelarealägen: 0,5 - 1,0 mm. 1,1 - 2,5 mm. 4,0 - 6,0 mm. Och det handlar alltså om oisolerade kabelskor, stift och hylsor. A M P-kontakter sa vi på min tid, men jag tror dom heter något annat i dag? Vanliga kontakter i bilar och bordsdatorer, kraftenheten bl.a.
Tack för svaret. :) Dock är hojen såld sen en tid tillbaka.
Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]

Hej! Volvo V70 -07 2.4 Bensin Har ett missljud som[…]

Har en Volvo C30 med D2 (1,6 l diesel ) motor och […]