Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

DTJ skrev:
lennarte skrev:På nya stift med en sidoelektråd duger bladmått, då är ju både sido och mittelektrådenn raka och inte rundslitna. Men även "vanliga" tändstift idag ska ha 1,1 mm. Det har att göra med att dagens tändsystem är oerhört kraftiga och klarar större avstånd. Större avstånd = mer gnista så länge spolen orkar skicka över den så därför behövs ordentliga kablar och bra lock och rotor om gnistan inte ska "hoppa" på fel ställe
Finns inga lock och rotor i dagens tändsystem
exakt, bryr mig inget om sånt eftersom jag kör 240 med brytare, rotor, fördelarlock och EN tändspole :-)-)
DTJ skrev:
lennarte skrev:På nya stift med en sidoelektråd duger bladmått, då är ju både sido och mittelektrådenn raka och inte rundslitna. Men även "vanliga" tändstift idag ska ha 1,1 mm. Det har att göra med att dagens tändsystem är oerhört kraftiga och klarar större avstånd. Större avstånd = mer gnista så länge spolen orkar skicka över den så därför behövs ordentliga kablar och bra lock och rotor om gnistan inte ska "hoppa" på fel ställe
Finns inga lock och rotor i dagens tändsystem
Så nya bilar menade jag inte, jag tänkte mest på dom som kom efter brytarna och några år efter.
Det blev något strul med frugans Passat (1,8T -04 med en spole på varje tändstift) den startade helt plötsligt inte en morron. Hade startat och flyttat den en kvart innan men när frugan skulle köra så gick den inte igång. Hade bytt till Biltemas Idrium tändstift någon vecka innan, så jag plockade ut ett av dom och kollade om det var gnista. Det var det värsta gnista jag sett, nästan att jämföra med en fotoblixt. Bytte tillbaka til dom gamla stiften (Biltemas med 4 sidoelektroder) och bilen startade direkt. Hon körde en vecka med dom sedan bytte jag tillbaka och nu har bilen gått i snart 2 år med Idrium stiften utan problem. Tror det var att jag startade och flyttade bilen typ 10 m och sedan stängde av den och det i -10°
Om man ska ha trådmått till tändstiften ska man ju ha en tändstiftbläster så man kan gör ren tändstiften också lite nu och då.

Bild

Eller kanske både rengörare/bläster och testare på samma gång

Bild
Bild
Vi hade en tändstiftsbläster på verkstan där jag började min "karriär" på -60-talet, den var stor som ett 1/4-oljefat och användes (vad jag kommer ihåg) bara till Saab och DKW.
Liknande denna men där var bara ett hål med en gummiplugg i som var sprucken. Man fick ha handske på och städa efteråt :lol:
tändstiftbläster.jpg
tändstiftbläster.jpg (15.33 KiB) Visad 836 gånger

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]

Är vissa färger värre än and[…]