Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är riktigt tragiskt... Vi borde absolut ha noll tolerans för rattfylleri, men det största problemet är ju just att "ingen åker dit" i det stora hela, då det helt enkelt inte utförs tillräckligt många kontroller.
Alko-lås skulle nog minska antalet, men det är för lätt att fuska sig igenom - speciellt på äldre bilar där alkolåset inte kan intergreras lika djupt i styrsystemen, plus att det då skulle 'straffa' oss som faktiskt förstår allvaret med alkohol+bilkörning, och aldrig skulle göra det.
Användarvisningsbild
av sthlm
Jag tror inte alls att det är så enkelt att problemet är att det är för få kontroller ute på vägarna.
Det ÄR ett problem men väldigt förenklat. Fler kontroller ger naturligtvis fler dömda och konstigt vore väl annars.
Tror att det är den allmänna attityden som förändrats och folk skiter i "snuten" samt de regler och lagar vi tidigare varit ganska bra på att följa.
Polisenas attityd har ju också förändrats och dom är betydligt grinigare idag än vad jag upplevt tidigare och det speglar väl vårat samhälle.

Jag upplever inte att folk bryr sig längre utan har man 5 liter spillolja så åker det i bästa fall i eldningstunnan annars i gatubrunnen.
Att vara 18 år idag och behöva ställa sig i bostadskö för att få en hyresrätt 16 år senare eller fiska fram 300.000 kronor till insatsen för att få en etta i förorten skulle nog även få mig att ge upp och skita i allt.
av BennyL
På tal om ungas attityd så gick första avsnittet av Trafikpoliserna på kanal 5 i kväll.
Där den plockade ynglingen skyller sin fortkörning på att har man en BMW och det kommer en motorcykel så gasar man på. Det var Polisens fel att han förlorade körkortet och dessutom troligen jobbet som bilmekaniker... Jamendåså!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
BennyL skrev:På tal om ungas attityd så gick första avsnittet av Trafikpoliserna på kanal 5 i kväll.
Där den plockade ynglingen skyller sin fortkörning på att har man en BMW och det kommer en motorcykel så gasar man på. Det var Polisens fel att han förlorade körkortet och dessutom troligen jobbet som bilmekaniker... Jamendåså!
Finns ju en del sådana som är "vuxna" också om man nu ska vara sån. En del har väl gallrat bort sig själva som yngligar i och för sig.
Användarvisningsbild
av sthlm
BennyL skrev:På tal om ungas attityd så gick första avsnittet av Trafikpoliserna på kanal 5 i kväll.
Han gjorde att avsteg från lagen och då är det ju inga problem eller hur?
För har man läst tidningarna så är det ok att göra dessa avsteg där man belönas för det med högre lön och oreglerad arbetstid.
Är det verkligen så märkligt att unga människor tappar tilltron till rättsväsendet?

Någon förklara för mig pedagogiskt som om jag var 18 varför jag skall bry mig när jag läser detta?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det där med att köra med alkohol i kroppen har väl i alla tider hört ihop med om man lever i stan eller på landsbygden, på landsbygden har det många gånger setts mellan fingrarna då det dels är längre avstånd att ta sig hem och färre allmänna kommunikationsmedel (och då är det lätt att istället ta bilen) och dels för att risken att åka dit är betydligt lägre, dvs man räds inte polisen om där inte finns några.
I dagens samhälle så blir det nu på nåt sätt likvärdig attityd i de större orterna när de få poliser vi har kvar i många fall är upptagen med annat än att kontrollera trafiken och risken för att åka dit är minimal. Man har chansat förr och man chansar nu, tror inte det skiljer så mycket egentligen!
Det som skiljer är var man lägger skulden, men eftersom det överlag är så idag att ingen vill ta ansvar för något utan alltid ska skylla på andra eller annat så är det kanske inte så konstigt att det körs samma metoder i dessa sammanhang.

Mina tankar, men jag kan ha fel!
Användarvisningsbild
av Allinug
Det är större risk i stan att ett rattfyllo kör ihjäl oskyldiga människor än att ett rattfyllo stoppas av polisen. Så det man chansar på som rattfyllo är ju om man kör ihjäl någon eller ej. :evil:
DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge

Bilen laddas bara vid behov är den full ticka[…]

Extra ljus

Någon som monterat ledramp på bilen ? […]