Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: Frågan är hur man får göra på tjänsteresor? Jag kör absolut mest I tjänsten.. 99% av mina mil och allt I Sthlm.. Hm..
Huvva, det innebär att vi löneslavar kommer att få fortsätta betala för 99% av dina resor Joel....

Du är ju redan nu en sådan sådan där skattesmitare som kör en hybrid med sjukt lågt förmånsvärde, på det laddar du bilen hemma och undgår dieselskatten.

Om alla gjorde som du skulle hela samhället braka ihop när ingen vill finansiera välfärden.
Användarvisningsbild
av V9097
Alltså alla ni som tror att det är gratis att åka tjänstebil, ni tror fel! Det förmånsvärde tjänstebilister betalar är visserligen lägre än vad motsvarande privatleasing skulle ha varit, men arbetsgivaren har ju redan betalat leasingkostnaden.

Tjänstebilen är en smaklig inkomstkälla för farbror staten. Först och främst gynnar det vår egna kinaägda bilindustri, för det andra så rasslar det in skattekronor i en fantastisk fart. Ett vanligt förmånsvärde för en Volvo V90 är ca 5500:-. Varje månad betalar en tjänstebilist med en sådan 2750 i skatt (gäller vid 50%marginalskatt). Leasingkostnaden på kanske 6000:- har arbetsgivaren då redan betalat. Skatten på bränsle betalar tjänstebilisten som alla andra för de privata milen.

Med det nya förslaget ska alltså en skatt förmånsbeskattas! Först betalar alltså företaget hela trängselskatten, sen ska tjänstebilisten betala 50% av detta i förmånsskatt. När en privat bilist betalar 30kr för en passage, ska alltså en passage med en tjänstebil totalt ge staten 45kr. Är det verkligen rimligt?

Är jag gnällig? Antagligen, men helt ärligt så har de flesta det rätt bra i Sverige, tjänstebil eller ej. Med det resonemanget har inget alltså någon rätt att gnälla över någonting.

Personligen tycker jag jakten på bilister, privat som tjänstebil, har gått på tok för långt.
av NilsO
V9097 skrev:Först betalar alltså företaget hela trängselskatten, sen ska tjänstebilisten betala 50% av detta i förmånsskatt. När en privat bilist betalar 30kr för en passage, ska alltså en passage med en tjänstebil totalt ge staten 45kr. Är det verkligen rimligt?
Du räknar fel. Den privata bilisten betalar sin trängselskatt med pengar som det redan dragits skatt på. Det kan inte rakt av jämföras med en kostnad för företaget. Utöver det så blir ditt exempel relevant bara för de med inkomster en bit över en halv miljon per år – men visst, många tjänstebilsförare hör väl dit.
Ja man fattar inte hur politikerna tänkte för flera år sedan när man bestämde att privatkörning genom biltullar skulle kunna slippa förmånsskatt, men att parkera utanför jobbet skulle förmånsbeskattas.

Det är väl en större förmån att kunna köra skattefritt genom biltullarna på fritiden än att tvingas åka till jobbet på morgonen och parkera utanför fabriken.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: Frågan är hur man får göra på tjänsteresor? Jag kör absolut mest I tjänsten.. 99% av mina mil och allt I Sthlm.. Hm..
Huvva, det innebär att vi löneslavar kommer att få fortsätta betala för 99% av dina resor Joel....

Du är ju redan nu en sådan sådan där skattesmitare som kör en hybrid med sjukt lågt förmånsvärde, på det laddar du bilen hemma och undgår dieselskatten.

Om alla gjorde som du skulle hela samhället braka ihop när ingen vill finansiera välfärden.
Jag är uppenbarligen en fara för samhället! Att jag inte tjänat tillräckligt för att komma upp till statlig skatt gör det än värre.. Får nog lägga ner verksamheten och anmäla mig till a-kassan. :)

Förutom när det gäller just trängselskatten håller jag med om att det inte är en sån hemskt dålig affär för staten med tjänstebilar.. Företaget betalar en stor del så summan till staten blir i närheten av vad dom skulle fått om bilen var privat och personen tog ut milersättning för resorna istället.

Fast företaget får i allafall dra halva momsen på leasingkostnaden... (lite kompensation kanske för att företaget får betala arbetsgivaravgift på förmånsvärdet.)

För en arbetare som inte är beroende av hur bra företaget går för sin lön är tjänstebil lönsamt. För mig själv blir mitt löneutrymme kraftigt påverkat av att jag har bilen på firman.. Men va faan.. Det har varit roligt att kunna köra ny bil.. Även om min lön inte blir mer än en sjuksköterskas. Bild
joel80 skrev:Att jag inte tjänat tillräckligt för att komma upp till statlig skatt gör det än värre..
Är det inte så att du själv har valt att lägga dig på precis under gränsen för statlig skatt?

Men den där skiten med trängselskatt är enkelt, man tar bara bort skyltarna, eller har någon annans
elle rman flyttar norr om dalälven då slipper man trängselskatt, miljözoner och vakna upp varje dag och läsa att någon är skjuten i Rosengård el vad det nu heter där nere. När jag var 20 ville jag till Stockholm, idag är jag glad attt jag valde att bo kvar här uppe.
av Mwi
VolvoB20 skrev:Joel har ju redan betalat förmånsskatt på bilen så han drar ju sitt strå till stacken.

Blir mer irriterad på att Super Sossen Margot Wallström dragit in 27 miljoner i princip skattefritt.
Nej han betalar ingen förmånsskatt, han gråter för han bara får köra 100 mil/år eller 10 gånger/år utan att betala skatt på företagets bil, samtidigt tycker han tycker han att vi betalar för låg skatt i Sverige och plockar ut 9,50:-/mil för han laddar bilen hemma, det är inte att dra sitt strå till stacken. Det är att inte göra rätt för sig utan att att istället sakna moral, jag betalar statligskatt och full kommunal fastighetsavgift då drar man sitt strå till stacken.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=180
Momentum skrev:
joel80 skrev:Att jag inte tjänat tillräckligt för att komma upp till statlig skatt gör det än värre..
Är det inte så att du själv har valt att lägga dig på precis under gränsen för statlig skatt?

Men den där skiten med trängselskatt är enkelt, man tar bara bort skyltarna, eller har någon annans
Jag har enskild firma. Allt överskott blir beskattat som lön. Så nej, jag är tyvärr inte i närheten av att kunna ta ut över den gränsen även om jag skulle vilja.

Mwi
Jag försöker överleva precis som alla andra.. Jag jobbar troligen mer än fulltid, med det är en konkurrenssatt branch och det är kostsamt att hålla uppe kvalité. Vilket jag ändå (dumt nog?) hellre gör än att tjäna massa pengar..
Min årslön är troligen mindre än de flesta här.. Men då får jag i allafall köra rätt ny bil. Bild

Jag lever efter de regler som finns, och blir inte grinig om dom t.ex höjer skatten lite eller som nu ändrar bidragen till tjänstebilsförarna.

Eftersom jag betalar all el och diesel med privata pengar tar jag ut 9.50kr/mil ur företaget för alla mil jag kör i tjänsten.
DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge

Bilen laddas bara vid behov är den full ticka[…]

Extra ljus

Någon som monterat ledramp på bilen ? […]