Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LostMySelf
#1199936
Ska besikta min bil innan 30 november och vill bara kolla vad det är som gäller.

Dimljus med gul film på, tillåtet?
Xenon i halvljus, tillåtet?
3" rakt från turbon (5,5" ändrör), behöver jag sätta på ljuddämpare och katalysator?

Om det är något annat jag bör tänka på innan besiknint får ni gärna fylla på med tips! Kör en V70 TDI -98 förresten. Tack!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1199959
Oavsett bil och årsmodell, är bilen utrustad med katalysator från fabrik måste det vara katalysator på bilen. Från (omkring) 2000 så är bilarna "Helbilsgodkända" och då finns regler för vad och hur man får ändra på bilen. Xenonljus är bara godkänt om bilen är utrustad med det som ny, möjligtvis kan man (regga om den) få det godkänt om bilen har automatisk nivåreglering av strålkastarna. Dimljusen kan vara godkänt som "varselljus". Eftersom du gjort så mycket med den har du kanske både sänkt den och andra däck och fälgar på den, det finns regler om det också. Utan ljuddämpare får du kanske inte får köra därifrån ens.....
Användarvisningsbild
av Någonting
#1199963
Färgad film är inte tillåtet på strålkastare.

Som sagt så är xenon tillåtet om bilen hade det från fabrik. Om du har bytt ut en halogenstrålkastare mot en xenon i efterhand så ska det underkännas. Chansen finns dock att besiktningsmannen inte märker att det är utbytt om du bytt ut det mot Volvos original xenon (men det är egentligen inte tillåtet).

Raka rör och att plocka bort katalysatorn är inte tillåtet alls och såvida besiktningsmannen inte är både döv, blind och i koma så kommer detta aldrig att gå igenom.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1200028
Beroende på årsmodell så finns inget krav på dimljus, så du kan rycka säkringen till dom om det är så.
Reglerna är att fungerar dom inte så fungerar dom inte, men fungerar dom så gäller alla regler, dvs omodifierade, rätt ljusbild osv. Helljusen kan du däremot göra näst intill vad fasen du vill med, så länge dom fungerar.

Xenon i halvljus = glöm det.

Har bilen katt orginal måste du ha katt. Bilen får heller inte låta FÖR mycket. Exakt vad som är för mycket är upp till besikningsmannen att avgöra. Raka rör är nog tämligen kört dock.
Dessutom kan det bli diskutioner om hurvida bilen är trimmad, vilket den på sätt och vis är med annat avgassystem. Även det är upp till besiktningsmannen att avgöra.
Men i det stora hela finns det typ ingen som ens skulle tänka tanken på att sätta raka rör på en annars omodiferad turbo-motor, så oddsen att bilen är omodifierad är tämligen liten.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1200452
Varför vill du höra dieselknattret bättre? :-P

Allt som låter lika mycket som rakt kommer också att underkännas. Eller egentligen allt som låter märkbart mer än vad det gjorde från början vid de varvtal motorn körs på vid besiktningen.
av LostMySelf
#1200481
SBergdahl skrev:Varför vill du höra dieselknattret bättre? :-P

Allt som låter lika mycket som rakt kommer också att underkännas. Eller egentligen allt som låter märkbart mer än vad det gjorde från början vid de varvtal motorn körs på vid besiktningen.
Vad har jag för alternativ som är godkänt av SBP? Som ändå låter gött?
DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge

Bilen laddas bara vid behov är den full ticka[…]

Extra ljus

Någon som monterat ledramp på bilen ? […]