Ja det händer glädjande nog mycket på bränslecellsfronten nu. Här är ytterligare några exempel vid sidan om ditt, båda rörande SOFC (Solid Oxide Fuel Cell) som verkar särskilt lovande i en rad avseenden, bl.a. följande:
*hög verkningsgrad
*hög bränsleflexibilitet, vilket gör att man utan hjälp av en så kallad "reformer" kan köra inte bara på vätgas utan även på diverse andra gaser som metan och kolmonoxid, ensamma eller i kombination, såsom i exempelvis den "syngas" man kan utvinna vid förgasning av biomassa
*relativt hög arbetstemperatur, vilket möjliggör ytterligare förbättring av verkningsgraden med hjälp av ångturbin och/eller genom att låta bränslecellen värma kupén
Se här för närmare information om de generella fördelarna med SOFC:
https://energy.gov/fe/why-sofc-technology
Det ena exemplet gäller precis som ditt utvecklandet av nya och bättre katalysatormaterial:
https://phys.org/news/2017-07-hydrocarb ... iency.html
Det andra gäller ett nytt rekord i verkningsgrad (72,5 procent), detta utan att ännu tillvarata den extra potential som den relativt höga arbetstemperaturen ger:
https://www.researchgate.net/publicatio ... _Fuel_Cell