Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1197269
Saudi tjäna mer idag på turism än oljan. De har redan ställt om sig och de tjänar fortfarande grymma pengar på sin olja. Tro inte på allt de där analytikerna rabblar ur sig.
Användarvisningsbild
av joel80
#1197278
Det är väl ungefär det du säger som "de där analytikerna" säger. Att Saudi använder en jävla massa oljepengar till att just utöka sina inkomstkällor. Det har varit mycket fokus på turism, och nu använder dom också oljepengarna för omställning av energisektorn. Fast det är väl precis nu förra året som det börjat bli storskaligt, då solkraftverk vunnit stora upphandlingar och liknande för utbyggnad. (Vunnit på billigast pris... utan bidrag eller andra ekonomiska lättnader.) Så än så länge är det i rätt liten skala.

Än så länge är dom inte med på top 10 av världens länder med mest solkraft, men det kanske ändras. Dom verkar satsa rätt stort, och har världens billigaste solkraft.
http://analysis.newenergyupdate.com/pv- ... h-pv-price
Användarvisningsbild
av joel80
#1197303
BMW ska tydligen visa en ny elbil på motormässan i Frankfurt i slutet av veckan. Intressant att se vad det blir.
"Målet på räckvidden ska vara upp till 70 mil redan 2021."

http://alltomelbil.se/bmw-tror-pa-elbil ... sta-vecka/


Och Volkswagen satsar enorma 84 miljarder dollar på elbilar! Varav över 50 miljarder på batteriutveckling och fabriker. Det är runt 10ggr mer pengar än vad Teslas enorma batterifabrik i Nevadaöknen kostat.
https://electrek.co/2017/09/11/vw-massi ... eries/amp/

Dom räknar med att lansera 300 (!) olika elbilar innan 2030! (Då alltså även inräknat typ Audi, Porsch och andra bilmärken under VW.)

Rätt massiv satsning.
av andersuw
#1197470
Ja det händer glädjande nog mycket på bränslecellsfronten nu. Här är ytterligare några exempel vid sidan om ditt, båda rörande SOFC (Solid Oxide Fuel Cell) som verkar särskilt lovande i en rad avseenden, bl.a. följande:

*hög verkningsgrad

*hög bränsleflexibilitet, vilket gör att man utan hjälp av en så kallad "reformer" kan köra inte bara på vätgas utan även på diverse andra gaser som metan och kolmonoxid, ensamma eller i kombination, såsom i exempelvis den "syngas" man kan utvinna vid förgasning av biomassa

*relativt hög arbetstemperatur, vilket möjliggör ytterligare förbättring av verkningsgraden med hjälp av ångturbin och/eller genom att låta bränslecellen värma kupén

Se här för närmare information om de generella fördelarna med SOFC:

https://energy.gov/fe/why-sofc-technology

Det ena exemplet gäller precis som ditt utvecklandet av nya och bättre katalysatormaterial:

https://phys.org/news/2017-07-hydrocarb ... iency.html

Det andra gäller ett nytt rekord i verkningsgrad (72,5 procent), detta utan att ännu tillvarata den extra potential som den relativt höga arbetstemperaturen ger:

https://www.researchgate.net/publicatio ... _Fuel_Cell
#1197495
http://teknikensvarld.se/regeringen-ger ... et-532284/

Mer bensin på elden? :lol:

Undrar hur det blir med bilar som lever upp till miljöklassen men som inte är klassad enligt den. Exempelvis min så verkar min stackars V70 2,4 från 2006 uppnå kraven för Euro 5, men är inte klassad som det.
Användarvisningsbild
av joel80
#1197507
Det händer väldigt mycket nu när det gäller elbilar.

Bilmässan i Frankfurt som pågår har halvt tagits över av elbilar.

Honda visar en märkligt "spacead" consept-bil.
https://electrek.co/2017/09/12/honda-ne ... n-in-2019/

BMW visar en till conceptbil och lovar 25 modeller till 2025.
http://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-planerar-ny-elbil

VW som sagt ovan lovar 300 fram till 2030.

Mercedes tar rygg på Volvo och säger eldrift (hybrider och rena elbilar) i alla bilar dom säljer 2022.
http://www.elbilen.org/mercedes-utlovar ... -modeller/

Jaguar gör likadant från 2020:
http://www.elbilen.org/jaguar-gor-som-v ... lla-bilar/



Jag är fortfarande tämligen övertygad om att vi har över 50% elbilar i nybilsförsäljningen 2025... eventuellt redan nån år eller ett par innan det. När det gäller laddbara bilar (alltså hybrider inräknade) är vi kanske uppe på 50% redan 2021 eller 2022. Alltså om 4-5 år.
av andersuw
#1197509
joel80 skrev:Jag är fortfarande tämligen övertygad om att vi har över 50% elbilar i nybilsförsäljningen 2025... eventuellt redan nån år eller ett par innan det. När det gäller laddbara bilar (alltså hybrider inräknade) är vi kanske uppe på 50% redan 2021 eller 2022. Alltså om 4-5 år.
Med tanke på miljön får man ju hoppas att du har fel där, i alla fall om det är batteribilsvarianten snarare än bränslecellsvarianten av elbilar du talar om.
Användarvisningsbild
av joel80
#1197513
Ja det är ju din tro.
Det tlar mer för att det blir en betydlig skillnad till det bättre med elbilar. Bränslecellsbilar får vi hoppas slippa. Man kan inte trolla fram vätgas, det går åt massor med energi. (om man inte använder fossil naturgas som idag, till större delen av vätgasen.. men då tappar vi lite av poängen med omställningen.)

Biltillverkarna har i allafall börjat förstå som vi kan se och närmsta åren blir väldigt intressanta!
av andersuw
#1197515
Någonting skrev:http://teknikensvarld.se/regeringen-ger ... et-532284/

Mer bensin på elden? :lol:

Undrar hur det blir med bilar som lever upp till miljöklassen men som inte är klassad enligt den. Exempelvis min så verkar min stackars V70 2,4 från 2006 uppnå kraven för Euro 5, men är inte klassad som det.
I Tysland har man ju haft miljözoner i städerna sedan något 10-tal år tillbaka och där har det varit möjligt att få bilen omklassificerad om den tekniskt sett håller måttet för en högre klassning, t.ex. därför att den i efterhand utrustats med partikelfilter. Den omklassificeringen har dock skett på nationell snarare än europeisk basis. Och trots att man även i Tyskland i huvudsak drar skiljelinjerna med hjälp av Euroklassningen är det i slutänden inte den utan en av TÜV utfärdad dekal ("Umweltplakette") att fästa i vindrutan som avgör var du får köra.

Men jag undrar om tyska poliser och lapplisor kan se i sina datorer/smartphones vilken Euroklassning bilen har och de kunde det i vart fall inte när miljözonerna infördes. Så de kanske behöver sin plakett. I Sverige är det ju numera enkelt att på gatan få uppgift om Euroklassningen så snart man har registreringsnumret. Och då kanske man av ren bekvämlighet väljer att gå enbart på den även om det skulle vara nog så enkelt att lägga till en extra uppgift i registret som enbart har med miljözonerna att göra.

Att ändra själva Euroklassningen i efterhand misstänker jag kan vara vanskligt. Jag försökte höra mig för om möjligheterna att få min V70 D4 -15 omklassad till miljöbilsvarianten eftersom jag ändå föredrar att köra med de fälg-/däckdimensioner som då krävs. Men enligt den, som det verkade, fullt insatta person på Volvo centralt som jag till sist fick prata med stupade det inte bara på att det också visade sig finnas lite annan programvara i växellådan (som Volvo förstått bestämt sig för att inte tillåta att man ändrade till i efterhand) utan också att det rent administrativt inte heller gick att få uppgifterna om bilens utsläppsvärden ändrade via någon form av registreringsbesiktning.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 164

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]