Moderator: Moderatorer
Lucif3r skrev:Antal drivande hjul är av mindre betydelse, där är det mer vikten och markfria gången som spelar in. T ex en rockcrawler skulle säkerligen klara sig galant där med "endast" 4-hjulsdrift, tack vare den löjligt låga vikten tillsammans med den markfria gången.Jag tycker lastbilen med drivning på 4 axlar 12 hjul klarar sig bra, den drar ju dessutom loss andra fordon.
Ett bruks/trafikfordon skulle aldrig klara sig där, oavsett 1, 2, 4 eller 40 drivande hjul.
Lucif3r skrev:Ett bruks/trafikfordon skulle aldrig klara sig där, oavsett 1, 2, 4 eller 40 drivande hjul.
VolvoB20 skrev:Till sådana långa sträckor använder man helikopter. Annars tar man till en DT-30.Lucif3r skrev:Antal drivande hjul är av mindre betydelse, där är det mer vikten och markfria gången som spelar in. T ex en rockcrawler skulle säkerligen klara sig galant där med "endast" 4-hjulsdrift, tack vare den löjligt låga vikten tillsammans med den markfria gången.Jag tycker lastbilen med drivning på 4 axlar 12 hjul klarar sig bra, den drar ju dessutom loss andra fordon.
Ett bruks/trafikfordon skulle aldrig klara sig där, oavsett 1, 2, 4 eller 40 drivande hjul.
Rock Crawler. Skogsmaskin eller bandvagn tror jag vore rätt jobbiga och opraktiska om man ska frakta 20-30 ton förnödenheter hundratals mil över den sibiriska tundran till avlägsna städer. rockcrawler lastar på tok för lite och köra bandvagn eller skogsmaskin 500 mil tar ju evighet.