Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#1187165
joel80 skrev:Dels är det märkligt att man mäter det ena fordonets tillverkningsutsläpp och driftsutsläpp mot enbart det andra fordonets utsläpp vid drift.
Varför skippar man att lägga till de ton CO2 det faktiskt går åt att tillverka en "vanlig" bil också? Ska det räknas rättvist är det skillnaderna man ska räkna på!
Det är väl inte så märkligt att jämföra tillverkningsutsläpp och driftutsläpp som man gör i artikeln, det är bara batteriets miljöpåverkan man tar med på elbilen inte hela bilens produktionsutsläpp. Och än så länge ligger en elbil på ganska många tusen mil minus innan du ens har kört bilen så det är väl rimligt att visa batteriproduktionens Co2 utsläpp, elbilen har sitt utsläpp innan drift, ICE bilen får det vid drift men ingen är utsläpps fri idag.
Du ser i artikeln att utsläpps siffrorna från elproduktionen är några år gamla, men enligt Harry Frank ledamot av energiutskottet i KVA är de lika aktuella idag.
joel80 skrev: Siffran 2kwh/mil som används i grafen där gäller för övrigt stora "törstiga" bilar (Tesla). En Leaf, BWM i3, Hyundai Ioniq eller Zoe drar 1,3-1,7kwh/mil i snitt.
Nja nu var det ju du som rekommenderad Tesla som rena sparbössan inför Europa resan, själv rekommenderar jag något med 6 eller 8 cylindrar och två dörrar som går på bensin :wink:
av andersuw
#1187171
joel80 skrev:Med en Tesla hade ni haft råd med en till lyxig hotellnatt och en middag för pengen ni sparar på bränsle. Det går fint att semestra I Europa med elbil, men kör man 175mil kan det vara smart att dela upp det på 2 dagar.. Vilket jag I och för sig tycker kan vara klokt även med ICE-bil... Har man yngre barn vill man heller inte gärna köra hela dagarna.

Om du ska ha en bil baserat på att du en eller två dagar per år bara måste kunna bränna genom halva Europa på kortast möjliga tid förstår jag att du har svårt att se dig som elbilist. Så småningom kommer även du få anpassa dig men har du den inställningen och dom kraven blir du kanske en av de sista som håller kvar vid ICE-bilen.
Vi har alldeles utmärkt råd med en "normallyxig" hotellnatt som det är och Teslan skulle ju knappast hjälp upp budgeten. ;-) Det är förvisso inte så att jag av någon sparsamhetsiver kör 175 mil utan sömn. Den resa jag ofrivilligt gjorde fredag-lördag är i själva verket den längsta "dagsetapp" jag någonsin gjort, både tidsmässigt (23 timmar) och ifråga om tillryggalagd sträcka. Bra träning för min start på 24-timmars Le Mans nästa år dock. ;-)

Det som denna gång hände var något som aldrig tidigare hänt under decennier av kryssande på den här rutten. Det var helt enkelt stört omöjligt att hitta ett ledigt hotellrum trots att vi var beredda att acceptera allt från norra Tyskland till södra Sverige bara de hade en säng att sova i. Numera behöver man ju inte längre stå i en mörk telefonkiosk utan kan sappa på nätet men det hjälpte inte heller.

Vi har ett favoritställe på Lolland, i närheten av Rödby, som bara varit fullbokat en enda gång på de 20 år eller så som vi brukat sova där. Vårt vanliga reservalternativ är hotell Dania i Puttgarden och det har alltid funkat när det krisat. Men den här gånger var allt upptaget även där. En serie telefonsamtal till olika ställen i Danmark och södra Sverige gav obefintligt resultat. Jag frågade rutinmässigt var jag kunde hoppas att hitta något men resultatet var hela tiden lika nedslående: "Det är fullt överallt så vi vet inte vart vi skall skicka er."

Så frågetecknet är just hur det funkar med batteribil när det krisar, som det gjorde i det här fallet. ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1187193
Sant att "spartips" och Tesla inte alltid hör ihop när man ser till inköpspris. :) Men det börjar komma andra bilar som klarar samma sträcka nu.

När det gäller hur man jämför så är det väl självklart att man måste ta med tillverkningen på den andra bilen också för att det ska bli rättvist. I en elbil har du ju t.ex inget behov av den där tunga klumpen I fram, och det är väldigt många rörliga delar för en ICE-motor man kan skippa.
Båda bilarnas hela produktion måste tas med för en rättvis jämförelse. Det har gjorts tidigare och även då med "gamla" siffror visar det på att över livscykeln är elbilen bra mkt bättre än motsvarande ICE, även på Europeisk elmix.
På nordisk blir den helt överlägsen.

Jobbigt med hotellen!
Jag kan tipsa om nattfärja med sovhytt! :)
Då kan man åka från norra Tyskland på kvällen, få i sig en bit god mat och en öl. Sova, äta god frukost och sen köra iland i Sverige.. Rätt många mil "besparade" under nattsömnen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1187195
~Kalle~ skrev:Varför inte köra elbil 11 månader per år och under semestermånaden, om inte elbilen räcker till, kan man hyra en dieselbil eller liknande. Problem solved Bild
Räknade just ut att en resa från norr till söder skulle ta ca 3h längre med elbil (130mil) än med en dieselbil. Inte mycket att klaga på :)

/Kalle
Missade det här svaret. :)

En resa Malmö - Örnsköldsvik tar knappt 11h inräknat laddstoppen med en Model S D90. Laddtiden är på totalt ca 2.5h.. Så skulle inte säga att det tar 3h längre. Även med ICE-bil behöver man ju stanna några gånger på en sån resa. 2 måltider på 30min styck.. Kanske nått toabesök.. Ev en tanking.. Skulle säga att en sån resa blir ca 1h längre.. Och att man gör ett eller två stopp mer än vad man annars gjort.

Det är för 99% av alla bilägare inget avgörande skulle jag säga.
av andersuw
#1187252
joel80 skrev:Jobbigt med hotellen!
Jag kan tipsa om nattfärja med sovhytt! :)
Då kan man åka från norra Tyskland på kvällen, få i sig en bit god mat och en öl. Sova, äta god frukost och sen köra iland i Sverige.. Rätt många mil "besparade" under nattsömnen.
Jodå nattfärja kan vara ett bra alternativ ibland. Ett problem på återresan är dock den oberäkneliga tyska trafiken som kan göra det knepigt att komma i tid till färjan (i detta fall främst Travemünde - Trelleborg), särskilt som vi också vill ha lite tid för shopping på just den etappen. Av samma skäl har vi valt att boka hotell först samma eftermiddag/kväll under senare år eftersom vi inte säkert vet förrän då om vi hinner dit vi tänkt oss. Den här gången körde vi runt två rejäla köer på vägen upp, en mellan Hannover och Hamburg och en annan mellan Hamburg och Lübeck. Även om det är bättre att köra runt än att köa förlorar man obönhörligen tid. Nästa år lär vi dock preliminärboka rum lite tidigare än vi haft för vana att göra. Det förbättrar i alla fall oddsen lite. ;-)

Kan inte säga att jag gärna gör om den här 175-milsresan i rappet även om den var en intressant erfarenhet. Det gick förvånansvärt bra fram till ca 140 mil tack vare bra väder med god sikt, snäll dansk och svensk nattrafik (mer eller mindre obefintlig) och den behagligt korta skandinaviska sommarnatten. Men de sista 30 milen var rätt sega och vi fick då stanna fem minuter för en nypa frisk luft och lite rundvandring var 10:e mil eller så. Dock bråkade V70ns Driver Alert-system om att jag behövde kaffepaus bara en gång under resan och det är väl rätt hyggligt betyg. :wink:

P.S. Vid fyratiden på morgonen försökte vi stanna för kaffe och en matbit vid Östgötaporten, där Tesla har en laddstation. Men restaurangen var stängd så det fick bli Macdonald vid Mjölby istället. Uppenbarligen är det inte alltid helt lätt att samtidigt ladda upp både sig själv och bilen. ;-)
av andersuw
#1187307
joel80 skrev:När det gäller hur man jämför så är det väl självklart att man måste ta med tillverkningen på den andra bilen också för att det ska bli rättvist. I en elbil har du ju t.ex inget behov av den där tunga klumpen I fram, och det är väldigt många rörliga delar för en ICE-motor man kan skippa. Båda bilarnas hela produktion måste tas med för en rättvis jämförelse. Det har gjorts tidigare och även då med "gamla" siffror visar det på att över livscykeln är elbilen bra mkt bättre än motsvarande ICE, även på Europeisk elmix. På nordisk blir den helt överlägsen.

Nja. För det första bör man räkna på hur den marginalökning som batteribilen ger upphov till produceras och då är svaret vanligen att det sker med hjälp av mer eller mindre smutsig el (fossil el, kärnkraft). Och nej, det räcker inte att säga att batteribilsägarna är miljömedvetna och väljer grön el eftersom det som marknaden för närvarande ser ut bara innebär att andra och mindre miljömedvetna elkonsumenter konsumerar smutsigare el än de annars skulle gjort. För det andra kan man i Sverige mot batteribilen ställa en ICE-bil som körs på till 90 procent icke-fossilt bränsle (HVO100).
Användarvisningsbild
av joel80
#1187423
Många, i allafall villaägare, med elbil har gått det rätt naturliga steget och fått upp solpaneler på taket. Det är rätt lätt att producera det dubbla av vad man gör av med i bilen på ett år. (Producera sitt eget drivmedel hemma är lite svårare med andra bilar.)

Med högre efterfrågan på fossilfri el (alltså att fler väljer det) blir det högre efterfrågan på elmarknaden också.
Det elbolag som säljer grön el måste köpa in minst så mycket som de kunder som valt t.ex sol och vind gör av med under året.

Men det jag mest vill se är att man rapporterar undersökningen rättvist och räknar rättvist. D.v.s well to wheel.. Och då inte enbart jämför med NDEC-siffror för bara den diesel man eldar i motorn. Den här undersökningen, även om den inte är en lögn, har fått en våg av oseriösa artikelförfattare och hemmatyckare att komma till nån slags slutsats om att elbilen inte skulle vara ett renare val och (en stor del av) den framtida lösningen på problemet med fossila drivmedel/bilar.
Räknar man med riktiga förbrukningssiffror, beräknar effektiviseringe som redan gjorts vid batteritillverkning.

Men, även om vi räknar med dom gamla siffrorna, 50-70% fossil el vid tillverkning kör elbilen ifrån ICE-bilar som går på bensin och diesel.
Skärmklipp 2017-07-25 22.18.17.png
Skärmklipp 2017-07-25 22.18.17.png (162.02 KiB) Visad 630 gånger
* A lifespan of 135,000 miles ( is the figure used for US midsize cars by the UCS in their 2015 report, Cleaner Cars from Cradle to Grave. The Dutch TNO’s lifespan assumption (used for these calculations) is a shade longer: 220,000 km (or 136,700 mi).
Skärmklipp 2017-07-25 22.18.23.png
Skärmklipp 2017-07-25 22.18.23.png (212.12 KiB) Visad 632 gånger
Skärmklipp 2017-07-25 22.18.06.png
Skärmklipp 2017-07-25 22.18.06.png (268.22 KiB) Visad 628 gånger
Källa:https://thecorrespondent.com/7056/why-e ... 0-afaa6e5d


Man kan, med ren elmix, minska utsläppen vid batteritillverkningen med 60%, samt att det inte går åt så mycket energi att tillverka en kwh som man räknar med i det här exemplet. En minskning med 80% med ren el är inte orimlig att anta att vi redan har, och att det kan gå ännu lägre. (Dock är 10-15% av batteriutsläppen brytning av metaller e.t.c, vilket man först får ner utsälppen på när gruvdriften blivit renare.)
Skärmklipp 2017-07-25 21.55.24.png
Skärmklipp 2017-07-25 21.55.24.png (217.38 KiB) Visad 631 gånger
av andersuw
#1187449
joel80 skrev:Många, i allafall villaägare, med elbil har gått det rätt naturliga steget och fått upp solpaneler på taket. Det är rätt lätt att producera det dubbla av vad man gör av med i bilen på ett år. (Producera sitt eget drivmedel hemma är lite svårare med andra bilar.)
Solceller på taket är säkert bra för dem som har den möjligheten. Men någon lösning på batteribilens miljöproblem är det ju inte. Hur gör du när du vill ladda bilen på vintern, när det är regnväder eller på natten, där det senare är det alternativ du oftast pekat på som det naturliga valet.
joel80 skrev:Med högre efterfrågan på fossilfri el (alltså att fler väljer det) blir det högre efterfrågan på elmarknaden också.
Det elbolag som säljer grön el måste köpa in minst så mycket som de kunder som valt t.ex sol och vind gör av med under året.
Vad jag vet kan du inte välja enbart sol och vind. Det måste också till vattenkraft för att det skall fungera eftersom det finns dagar och tider på året då varken sol eller vind ger tillnärmelsevis tillräckligt. Vattenkraften kan svårligen expanderas. Alltså hänvisas den del av marknaden som inte väljer "grönt" till allt smutsigare fulel eftersom vattenkraften till stor del är upptagen av dem som valt "grönt". Idag består den nordiska residualmixen (det som blir över till dem som inte gjort något medvetet val) av ca 50 procent fossilel och ca 35 procent kärnkraft. Bara ca 15 procent är förnyelsebart. Och om behovet av el expanderar via batteribilar innebär det i dagsläget bara att "fulelen" blir ännu fulare.
joel80 skrev:Men det jag mest vill se är att man rapporterar undersökningen rättvist och räknar rättvist. D.v.s well to wheel.. Och då inte enbart jämför med NDEC-siffror för bara den diesel man eldar i motorn. Den här undersökningen, även om den inte är en lögn, har fått en våg av oseriösa artikelförfattare och hemmatyckare att komma till nån slags slutsats om att elbilen inte skulle vara ett renare val och (en stor del av) den framtida lösningen på problemet med fossila drivmedel/bilar.
Pratar du nu om den IVL-rapport vi diskuterat i en annan tråd eller vad? I så fall har vi ju redan konstaterat att SvTs rapportering är helt OK så när som på att man missat det faktum att dieselbilar kan köras på HVO. Se t.ex. här och inläggen på närmast efterföljande sidor:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1183066

Vad är det för övrigt för våg av oseriösa artikelförfattare och hemmatyckare du har i åtanke? Kan du länka till några exempel?

Per Kågeson, som är en vän av elbilar, kom i sin rapport om deras klimatnytta till slutsatsen att sagda nytta var mer eller mindre obefintlig före 2030 och att man före dess fick räkna med att elbilen gjorde mer skada än nytta ur klimatsynpunkt. Skälen är i huvudsak desamma som dem jag pekat på:

http://astf-st.se/index_htm_files/95_1_Miljoteknik.pdf
joel80 skrev:Men, även om vi räknar med dom gamla siffrorna, 50-70% fossil el vid tillverkning kör elbilen ifrån ICE-bilar som går på bensin och diesel.
Det beror väl helt på det fossila innehållet i bensinen och dieseln. Ingen argumenterar ju idag för att vi skall köra våra ICE-bilar på rent fossil bensin eller diesel så det är ju inte alternativet. Alternativet till batteribilar är bränslecellsbilar och ICE-bilar som drivs av kemiskt bränsle av icke-fossilt ursprung. Utredningen om en fossilfri fordonsflotta till 2030 kom fram till att biobränslen och energieffektivisering (exkl. övergång till eldrift) med all sannolikhet skulle svara för en långt större andel av den CO2-reduktion vi kan hoppas på än batteribilen.

Sedan undrar jag varför du fortsätter att rapportera statistik grundat på olika former av genomsnittlig elmix trots att jag gång på gång, i likhet med Kågeson, påpekat att det är fel sätt att räkna. Vi måste hela tiden titta på hur den marginalförändring som batteribilen medför produceras.

Och Musk, som sannolikt inte ens bekantat sig med den rapport han uttalar sig om, framstår ju som mer "clueless" än någon annan. Snacka om att göra bort sig. :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
#1187455
andersuw skrev:
joel80 skrev:Många, i allafall villaägare, med elbil har gått det rätt naturliga steget och fått upp solpaneler på taket. Det är rätt lätt att producera det dubbla av vad man gör av med i bilen på ett år. (Producera sitt eget drivmedel hemma är lite svårare med andra bilar.)
Solceller på taket är säkert bra för dem som har den möjligheten. Men någon lösning på batteribilens miljöproblem är det ju inte. Hur gör du när du vill ladda bilen på vintern, när det är regnväder eller på natten, där det senare är det alternativ du oftast pekat på som det naturliga valet.
Du vet lika bra som mig att den överblivna solel man producerar säljs ut i elnätet då man inte behöver den, så man producerar lika mycket fossilfri el till nätet (eller mer) som man gör av med.

I Sverige har vi inga större problem med smutsig el på vintern, så något problem kring det ser jag inte finns. I många länder har man jämnade förbrukning från solceller över året.

Att ladda på natten är ett utmärkt alternativ. Då har alla länder låg peak och behöver inte gasa på med massa olja eller kol.
Här kommer den kraftigt växande vindkraften hjälpa till mycket också.. för blåser gör det även på natten. Har man vindkraftverk på många ställen i landet är det alltid vind som går att ta tillvara.
joel80 skrev:Med högre efterfrågan på fossilfri el (alltså att fler väljer det) blir det högre efterfrågan på elmarknaden också.
Det elbolag som säljer grön el måste köpa in minst så mycket som de kunder som valt t.ex sol och vind gör av med under året.
Vad jag vet kan du inte välja enbart sol och vind. Det måste också till vattenkraft för att det skall fungera eftersom det finns dagar och tider på året då varken sol eller vind ger tillnärmelsevis tillräckligt. Vattenkraften kan svårligen expanderas. Alltså hänvisas den del av marknaden som inte väljer "grönt" till allt smutsigare fulel eftersom vattenkraften till stor del är upptagen av dem som valt "grönt". Idag består den nordiska residualmixen (det som blir över till dem som inte gjort något medvetet val) av ca 50 procent fossilel och ca 35 procent kärnkraft. Bara ca 15 procent är förnyelsebart. Och om behovet av el expanderar via batteribilar innebär det i dagsläget bara att "fulelen" blir ännu fulare.
Förra elbolaget jag hade (eller om det var förr förra.. jag byter ofta, var Telge Energi, där hade jag 100% solkraft.
Även om jag under vissa tider då får el från vattenkraft och vindkraft är det då så att de måste köpa in den mängden sol-el jag beställt.
Vi kan garantera att vi köper in ursprungsgarantier från svenskproducerad solenergi, som minst motsvarar den mängd el du förbrukar per kalenderår.


Dom har också så att man kan välja 100% vind:
https://telgeenergi.se/privat/bestall-e ... ensk-vind/

Ju större efterfrågan blir desto mer måste köpas in, och desto mindre åtråvärd blir det du kallar "fulel".

Det finns många elbolag som erbjuder liknande där man kan välja sol eller vind.
T.ex Eon:
https://www.eon.se/privat/for-hemmet/el ... avtal.html
joel80 skrev:Men det jag mest vill se är att man rapporterar undersökningen rättvist och räknar rättvist. D.v.s well to wheel.. Och då inte enbart jämför med NDEC-siffror för bara den diesel man eldar i motorn. Den här undersökningen, även om den inte är en lögn, har fått en våg av oseriösa artikelförfattare och hemmatyckare att komma till nån slags slutsats om att elbilen inte skulle vara ett renare val och (en stor del av) den framtida lösningen på problemet med fossila drivmedel/bilar.
Pratar du nu om den IVL-rapport vi diskuterat i en annan tråd eller vad? I så fall har vi ju redan konstaterat att SvTs rapportering är helt OK så när som på att man missat det faktum att dieselbilar kan köras på HVO. Se t.ex. här och inläggen på närmast efterföljande sidor:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1183066

Vad är det för övrigt för våg av oseriösa artikelförfattare och hemmatyckare du har i åtanke? Kan du länka till några exempel?

Per Kågeson, som är en vän av elbilar, kom i sin rapport om deras klimatnytta till slutsatsen att sagda nytta var mer eller mindre obefintlig före 2030 och att man före dess fick räkna med att elbilen gjorde mer skada än nytta ur klimatsynpunkt. Skälen är i huvudsak desamma som dem jag pekat på:

http://astf-st.se/index_htm_files/95_1_Miljoteknik.pdf
Varför länkar du till en 7 år gammal artikel som ingen av oss väl anser verkar stämma längre? Klimatnytta först ewfter 2030? Det tror väl inte ens du på? Du säger ju gång på gång att du tror att det tar 2,5-8 år innan man "kör ikapp" om man kör 1200mil per år. (Alltså det som sägs i IVLs undersökning)

Jag vet inte vad du själv konstaterat. Jag har förklarat för dig många gånger att den jämförelsen SVT gjorde är helt sne och inte motsvarar vad en motsvarande bil drar samt inte tar med ICE-bilens produktionsutsläpp, men tar med elbilens.
Det blir väldigt tydligt vad de olika utsläppen motsvarar om du kollar de tre bilderna i mitt förra inlägg.

Oseriösa artiklar/insändare med massa faktafel som sprider sig som ogräs efter studien (som de troligen bara läst rubriken till), förutom alla forumsinlägg, kommentarer på andra artiklar av sånna som tar rubrikerna kring IVLs studie som helargument för att elbilen är grunden till allt ont så har du bl.a:

http://www.vlt.se/opinion/insandare/bat ... i-en-flopp

http://www.dn.se/ekonomi/motor/kol-i-ta ... len-svart/
(Inte så illa, men diagrammet och jämförelserna haltar)

http://www.na.se/opinion/insandare/vad- ... om-elbilar
http://www.na.se/opinion/debatt/elbilen-en-miljobluff

Västmanlands Länstidning hade en skrämmande dålig artikel också men den hittar jag inte nu... kanske är borttagen. Bra isåfall!
joel80 skrev:Men, även om vi räknar med dom gamla siffrorna, 50-70% fossil el vid tillverkning kör elbilen ifrån ICE-bilar som går på bensin och diesel.
Det beror väl helt på det fossila innehållet i bensinen och dieseln. Ingen argumenterar ju idag för att vi skall köra våra ICE-bilar på rent fossil bensin eller diesel så det är ju inte alternativet. Alternativet till batteribilar är bränslecellsbilar och ICE-bilar som drivs av kemiskt bränsle av icke-fossilt ursprung. Utredningen om en fossilfri fordonsflotta till 2030 kom fram till att biobränslen och energieffektivisering (exkl. övergång till eldrift) med all sannolikhet skulle svara för en långt större andel av den CO2-reduktion vi kan hoppas på än batteribilen.

Sedan undrar jag varför du fortsätter att rapportera statistik grundat på olika former av genomsnittlig elmix trots att jag gång på gång, i likhet med Kågeson, påpekat att det är fel sätt att räkna. Vi måste hela tiden titta på hur den marginalförändring som batteribilen medför produceras.

Och Musk, som sannolikt inte ens bekantat sig med den rapport han uttalar sig om, framstår ju som mer "clueless" än någon annan. Snacka om att göra bort sig. :roll:
Vadå argumenterar för? Det finns inga långtgående planer att kunna ersätta hela Sveriges eller Europas diesel med HVO. Den masstillverkningen är osannolik. Det skulle väl behövas lika enorma satsningar som vi ser på batterisidan nu. HVO som tillverkas i Sverige verkar okej, men man har ju tillverkat HVO med palmolja på många ställen och det verkar inte vara helt under kontroll. Det pratas om att man ska införa nån lag eller regel som gör att man inte får kalla HVO gjort på palmolja för miljöbränsle, men än så länge är vi inte där.
Var kommer råvarorna ifrån? Hur transporteras de? Hur transporteras HVOn efter den tillverkats? Vad är det för utsläpp vid tillverkning och distrubution? Det verkar som att HVOn kommer undan lite väl lätt på att det helt enkelt inte finns några oficiella siffror?!

Miljövinsten med HVO bygger väl på att man använder avfall (från ex slakterier) som råvara så blir det rätt irrelevant på en global skala. Det går alltså inte att skala upp tillräckligt.

HVOn är inte framtiden. Det är en tillfällig lösning för att kunna minska Co2-utsläppen lite i nuvarande flotta. Det minskar inte andra utsläpp tillräckligt för att vara ett bra alternativ framöver. Jag tycker det är bra att man driver på det och menar inte att man direkt ska lägga ner, men jag tror inte på möjöligheterna till en globalt storskalig produktion. På samma sätt som att jag inte tror att E85 kan ersätta all bensin.

Du antar att han inte bekantat sig med den. Har skriver att energiåtgången inte är i närheterna av de siffrorna. Något hum har han nog allt. Siffrorna som IVL har gällande energiåtgång vid batteritillverkning är ju minst 5 år gamla. Klart att dom är inaktuella och inte gäller för Tesla, som dom faktiskt tagit som exempel även om de säger att de sen bara generalliserat.
av andersuw
#1187544
joel80 skrev:Du vet lika bra som mig att den överblivna solel man producerar säljs ut i elnätet då man inte behöver den
Ja vi vet båda att man säljer överskottsproduktionen ... om den nu låter sig säljas. Sverige (och den nordiska elmarknad det i praktiken handlar om) har sedan en tid rekordlåga elpriser som nu ibland slår över och blir negativa, det vill säga man måste betala för att bli av med överskottselen. Det är förstås katastrofalt för utvecklingen på längre sikt eftersom det både stimulerar överkonsumtion av el och tar bort incitamenten för den omställning till förnyelsebar el som vi vill se.

Så varför fungerar det på detta viset? Jo man har inte tagit med i beräkningen att de förnyelsebara energikällor som nu byggs ut (vindkraft, solkraft) producerar el bara ibland, när det blåser/lyser tillräckligt, vilket långt ifrån alltid är då vi bäst behöver den. Inte heller har man i tillräcklig utsträckning tagit hänsyn till distributionsproblemen. Exempelvis är vårt elnät inte byggt för att hantera elflöden i båda riktningarna, så som när man har solceller på taket. Att det funkar drägligt i nuläget beror bara på att solelen i Sverige än så länge är en droppe i havet (0,43 procent under den enstaka timme då solelsproduktionen var som störst i Sverige 2016 enligt beräkningarna här, långt mycket mindre i genomsnitt).

I Tyskland, där man som bekant satsat stort på vindkraft, är situationen redan krisartad trots att vindkraften inte har de jättelika dygns- och säsongsvariationer som solkraften obönhörligen drabbas av. Elpriset blir där regelbundet negativt så snart det blåser kraftigt. Därför har den tyska regeringen beslutat halvera det mål man tidigare satt upp för vindkraftsproduktionen. Utbyggnaden av distributionsnätet har helt enkelt inte hängt med och det kommer att ta avsevärd tid att bygga ut och om det så att det står rycken. Man behöver dessutom system för att lagra överskottselen som kemisk energi och den utvecklingen har inte ens börjat. Mig veterligen finns idag bara försöksverksamhet i den riktningen.

http://www.energinyheter.se/20161227/16 ... raftsmalet

Däremot har Tyskland så vitt jag vet inte ändrat sina planer när det gäller avvecklingen av kärnkraften. Och det är ju lätt att inse vad det för med sig: Mer kolkraft när distributionsnätet inte klarar lasten från vindkraftverken eller när det blåser för lite.
joel80 skrev:I Sverige har vi inga större problem med smutsig el på vintern, så något problem kring det ser jag inte finns. I många länder har man jämnade förbrukning från solceller över året.
Det förvånar mig att du fortfarande tror på sådana amsagor. För det första opererar vi inte på någon svensk elmarknad utan en nordisk och i förlängningen europeisk. Och den nordiska residualmix som är den som måste ökas när elbehovet stiger för att batteribilar behöver laddas ser i genomsnitt ut precis som jag beskrev den, d.v.s. det handlar i allt väsentligt om fossil el och kärnkraft. På vintern är det förstås allra värst eftersom elbehovet då är så mycket större än på sommaren (runt tre gånger större). Värre och värre blir det dessutom år för år. Kolla diagrammet här:

http://www.tricorona.se/2015/01/13/utsl ... lmix-okar/
joel80 skrev:Att ladda på natten är ett utmärkt alternativ. Då har alla länder låg peak och behöver inte gasa på med massa olja eller kol.
Här kommer den kraftigt växande vindkraften hjälpa till mycket också.. för blåser gör det även på natten. Har man vindkraftverk på många ställen i landet är det alltid vind som går att ta tillvara.
I själva verket är dygnsvariationerna i elbehov små jämfört med säsongsvariationerna så det förändrar inte situationen nämnvärt. Och om det är den energikälla som du och andra (t.ex. Seba) framförallt pekar på som den mest gångbara för framtiden (solel) är det förstås "rena natta" att ladda på natten. Det blir då rent kontraproduktivt.
joel80 skrev:Förra elbolaget jag hade (eller om det var förr förra.. jag byter ofta, var Telge Energi, där hade jag 100% solkraft.
Även om jag under vissa tider då får el från vattenkraft och vindkraft är det då så att de måste köpa in den mängden sol-el jag beställt.
Vi kan garantera att vi köper in ursprungsgarantier från svenskproducerad solenergi, som minst motsvarar den mängd el du förbrukar per kalenderår.


Dom har också så att man kan välja 100% vind:
https://telgeenergi.se/privat/bestall-e ... ensk-vind/

Ju större efterfrågan blir desto mer måste köpas in, och desto mindre åtråvärd blir det du kallar "fulel".

Det finns många elbolag som erbjuder liknande där man kan välja sol eller vind.
T.ex Eon:
https://www.eon.se/privat/for-hemmet/el ... avtal.html
Så tror du verkligen fortfarande att sådana här saker speglar verkligheten eller har någon betydelse i ett läge där man inte vidtar några åtgärder för att trygga behovet av förnyelsebar el de dagar eller den del av året då varken solkraft eller vindkraft förmår leverera? Läs i så fall det här:

https://www.nyteknik.se/opinion/ni-hall ... ar-6405116
joel80 skrev:Varför länkar du till en 7 år gammal artikel som ingen av oss väl anser verkar stämma längre? Klimatnytta först ewfter 2030? Det tror väl inte ens du på?
Exakt vad är det för fel på Kågesons rapport? Så här långt ser han ju ut att ha fått rätt av skäl jag pekat på ovan.
joel80 skrev:Du säger ju gång på gång att du tror att det tar 2,5-8 år innan man "kör ikapp" om man kör 1200mil per år. (Alltså det som sägs i IVLs undersökning)
Var har jag sagt något sådant? Tvärtom har jag sagt att batteribilen aldrig kommer ifatt om dieselbilen körs på icke-fossilt bränsle av typ HVO eller motsvarande.
joel80 skrev:Jag vet inte vad du själv konstaterat. Jag har förklarat för dig många gånger att den jämförelsen SVT gjorde är helt sne och inte motsvarar vad en motsvarande bil drar samt inte tar med ICE-bilens produktionsutsläpp, men tar med elbilens.
Om du inte vet vad jag konstaterat har du både dåligt minne och otillräcklig läsvilja eftersom jag länkade till ett relevant inlägg från min sida och hänvisade till det samt ytterligare inlägg i frågan på närmast följande sidor. Här är länken än en gång:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1183066
joel80 skrev:Oseriösa artiklar/insändare med massa faktafel som sprider sig som ogräs efter studien (som de troligen bara läst rubriken till), förutom alla forumsinlägg, kommentarer på andra artiklar av sånna som tar rubrikerna kring IVLs studie som helargument för att elbilen är grunden till allt ont så har du bl.a:
Bortsett från ett fåtal räkneexempel som kanske inte håller streck kan jag inte se något direkt felaktigt med dessa inlägg. Det är ju tvärtom bra att folk reagerar på att batteribilen inte är den välsignelse i alla hänseenden som den ibland utmålas som.
joel80 skrev:Vadå argumenterar för? Det finns inga långtgående planer att kunna ersätta hela Sveriges eller Europas diesel med HVO. Den masstillverkningen är osannolik. Det skulle väl behövas lika enorma satsningar som vi ser på batterisidan nu. HVO som tillverkas i Sverige verkar okej, men man har ju tillverkat HVO med palmolja på många ställen och det verkar inte vara helt under kontroll. Det pratas om att man ska införa nån lag eller regel som gör att man inte får kalla HVO gjort på palmolja för miljöbränsle, men än så länge är vi inte där.
Var kommer råvarorna ifrån? Hur transporteras de? Hur transporteras HVOn efter den tillverkats? Vad är det för utsläpp vid tillverkning och distrubution? Det verkar som att HVOn kommer undan lite väl lätt på att det helt enkelt inte finns några oficiella siffror?!
Det finns absolut planer på att i stor skala ersätta dagens fossila bränslen med biobränsle. Se t.ex. regeringens förslag här och utredningen om fossilfrihet på väg här. Diagrammet på s. 40 här är särskilt belysande. Som du kan se tänker man sig att CO2-reduktionen fram till 2030 till största delen skall åstadkommas genom a) utveckling av samhälle och transportsystem, b) energieffektivisering (exkl. el) och c) övergång till biodrivmedel. Byte till el och energieffektivisering genom el förväntas bara svara för några ynka procentenheter. Alla rapporter jag sett pekar dessutom på att Sverige har utomordentligt goda förutsättningar för en fortsatt övergång till biobränsle i stor skala. Den utvecklingen pågår dessbättre redan för fullt.
joel80 skrev:Miljövinsten med HVO bygger väl på att man använder avfall (från ex slakterier) som råvara så blir det rätt irrelevant på en global skala. Det går alltså inte att skala upp tillräckligt.

HVOn är inte framtiden. Det är en tillfällig lösning för att kunna minska Co2-utsläppen lite i nuvarande flotta. Det minskar inte andra utsläpp tillräckligt för att vara ett bra alternativ framöver. Jag tycker det är bra att man driver på det och menar inte att man direkt ska lägga ner, men jag tror inte på möjöligheterna till en globalt storskalig produktion. På samma sätt som att jag inte tror att E85 kan ersätta all bensin.
Jag har inte påstått att vare sig HVO eller biobränslen mer generellt kan vara en lösning för hela klotet. Det är heller inte avgörande för hur vi i Sverige bör hantera problemen. Förutsättningarna för olika åtgärder varierar kraftigt mellan olika platser på jorden och varje land måste jobba utifrån sina förutsättningar. En gemensam nämnare är dock att den förnyelsebara energin måste kunna lagras för att hantera säsongs-, väder- och dygnsvariationer och det måste till stor del ske i kemisk form där biobränsle bara är en av flera vägar att gå. En annan gångbar teknik är att använda förnyelsebar el för att åstadkomma förnyelsebart kemiskt bränsle, t.ex. vätgas eller diesel, med vatten och/eller koldioxid som råvara. Forskningen om artificiell fotosyntes går också starkt framåt för närvarande så vi kanske inte ens kommer att behöva gå omvägen via el för att säkerställa vårt behov av förnyelsebart kemiskt bränsle. Kanske är det artificiella fotosyntesceller som matar ut kemiskt bränsle snarare än solceller som matar ut el som vi i framtiden skall sätta på taken.
joel80 skrev:Du antar att han inte bekantat sig med den. Har skriver att energiåtgången inte är i närheterna av de siffrorna. Något hum har han nog allt. Siffrorna som IVL har gällande energiåtgång vid batteritillverkning är ju minst 5 år gamla. Klart att dom är inaktuella och inte gäller för Tesla, som dom faktiskt tagit som exempel även om de säger att de sen bara generalliserat.
Nä jag vet att han inte bekantat sig med rapporten eftersom den enda tillstymmelse till saklig argumentation som finns i hans twitter är kommentaren om att Teslas Gigafactory drivs med förnyelsebar el. Rapporten handlar om vad som hittills hänt och inte en enda batteribil med batterier från Gigafactory hade, som vi redan konstaterat, rullat ut från fabriken när Musk twittrade om rapporten. Så hans reaktion mot rapporten är i själva verket ett praktfullt "goddag yxskaft". Snacka om att vara "clueless". Dessutom glömmer han uppenbarligen bort att mer än hälften av koldioxiden vid batteritillverkning släpps ut innan man når det stadium i tillverkningen där själva batteriet sätts ihop. Resten tillkommer vid råvarutvinning och råvaruförädling som inte sker i Gigafactory. Slutligen glömmer han också bort de pertinenta frågor rörande Gigafactory som Camel tillhandahållit i ett tidigare inlägg här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1180740

I motsats till vad du och Musk uppenbarligen tror använder inte heller rapporten Tesla som exempel på vad batteritillverkningen kostar i koldioxidutsläpp. Det är en myt skapad av den "twitterpartner" till Musk som han uppenbarligen är korkad nog att reagera på. Inte heller finns det något underlag för ditt påstående om att alla de siffror rapporten bygger på är minst fem år gamla.

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]

Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]