Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av iDeagol
NA jag bara skojar men detta är ett väldigt bra forum att få svar på rent generella saker oxå.

Köpte en hoj för ett tag sedan men den strulade i kylningen. Så jag spolade igenom först kylaren och sen motorn (tog ur termostaten spolade baklänges)

Kom det ut en plugg såg ut som en öronpropp utgår från att den har suttit soch stoppat upp.

Nu var den inte så hård så den gick sönder när jag tryckte på den.
Capture.jpg
Så här ser det ut. Vad är detta för något?
Capture.jpg (183.13 KiB) Visad 551 gånger
Hojen är en 2009:a uttagen 2012 och sedan den blev uttagen kördes den 500 mil samt att den har nog stått stilla väldigt länge, två år skulle jag tro för killen hade bytt batteriet oxå.

Som sagt vad är detta för något. Krystaliserad kylarvätska eller vad? Hur får jag ur det helt ur systemet.
av mbc
Håller på mycket med gamla jänkare och då brukar jag ta bort termostaten, slänga i 2 diskmaskinstabletter och köra en längre runda en timme eller mer.
Sen öppna systemet och spola genom rent vatten i med termostaten och fyll på med glykol.
Men nu gäller ju detta gamla gjutjärnsmotorer och mässingskylare, vet inte hur en modern aluminiummaskin reagerar på detta.
av iDeagol
Har kört med biltemas kylarrens två gånger. Någon menade på stt man använd fel glykol eller blandat olika sorterrs glykol.
av Rådlös
Så här är det med glykoler: Det finns två sorter som används som frysskydd i fordonsmotorer. Etylenglykol och Propylenglykol. Den första är förhållandevis billig och absolut vanligast, men också giftigast. Propylenglykol anses mer miljövänlig men är ingen hälsodryck. Den är tämligen ovanlig och dyrare.
Om man blandar dessa två blir det en brun sörja och rykten säger att det kan bildas slamproppar. Det går inte heller att mäta någon lägsta tillåtna temperatur med något instrument. (Men det kanske ändå faller bort om det är en MC. Då kör man ju knappast mitt i smällkalla vintern?) En klen tröst i detta är att även om vätskorna skulle vara blandade så fungerar dom ändå som frysskydd.
Nu ser ju skräpet på bilden ut som någon lite fastare förorening. Om det vore en sorts slampropp så borde det ju närmast vara som någon gelemassa eller något liknande.
Var vattnet brunfägat eller grumligt som kaffe med grädde när du spolade rent? Kan det kanske vara något tätningsmedel eller packningsklister etc. etc. som har blivit lite upplöst av glykolen och kommit lös?
av iDeagol
Nope det så finnfint ut. Grönt sånt. Sånjag fattar nada. Har beställt en ny kylare från ALI Express. Tänker sitter nog mer skit i den där. Någon som jävlats med killen och hält nån skit i kylaren?
av Rådlös
När du säger kylare, så tänker jag på flussmedel vid lödningar. I masstillverkning tillsätts det separat vid lödning, inte som när vi löder med färdigt lödtenn. Någon kan har varit "klumpig" och hällt på generöst mycket av misstag. Är kylaren av mässing eller är det aluminium?
Flussmedel för mässing är lösligt i alkohol. Prova med t.ex T-sprit, om du har något kvar av "gruset"?
av iDeagol
Na det är en aluminiumkylare... ser väldiigt konstigt u iallafall. Någon som jävlats med förra ägaren hält nån skit i kylaren som reagerat med hmmm glykolen.

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]

Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]