Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1184298
Enligt Volvos vd själv så kommer en laddhybrider inom 2år att ha samma pris som en diesel. Så då behöver du ju inte ge avkall på någon utrustning g. Och en Volvo idag är billigare än för 15år sedan.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1184304
Derank skrev:Enligt Volvos vd själv så kommer en laddhybrider inom 2år att ha samma pris som en diesel. Så då behöver du ju inte ge avkall på någon utrustning g. Och en Volvo idag är billigare än för 15år sedan.
Räknat på utifrån vad ?
av Tilly
#1184308
Vi Bilägare gjorde en uträkning över hur lång tid det tagit för en arbetare med genomsnittlig industrilön att arbeta ihop till en ny Volvokombi från Duettens dagar och framåt. Då är det räknat på nypriset för den billigaste varianten det år som modellen introducerades. V90 låg ganska bra till, det tar ungefär lika lång tid att arbeta ihop till den som det tog att arbeta ihop till en Duett för en arbetare med en för den tiden genomsnittlig industrilön. Dyrast i jämförelsen var Volvo 945 när den introducerades 1991 och billigast var Volvo 245 1975. Ingen av de moderna modellerna V70N eller V70II låg heller högt på listan över vilka modeller som det tog längst tid att arbeta ihop till. Helt vetenskaplig är kanske inte uträkningen (skatteeffekter är t.ex. inte medräknade) men det ger ändå en hint om att det faktiskt inte har blivit dyrare. Stämmer det som VD:n säger (man skall ju inte betrakta den typen av uttalanden som sanningar förrän man har facit) så ändras ju inget utom att man får elektrifiering istället.
Användarvisningsbild
av joel80
#1184330
Undrar hur dom kommer göra med drivningen på mildhybriderna. På alla pluginhybrider dom har idag kör dom drivningen med elmotorn på bakaxeln vilket ger fyrhjulsdrift. Skulle ju vara fint om dom med mildhybriderna också lägger det på bakaxeln vilket skulle ge fyrhylsdrift på alla modeller och motoralternativ, om än en svag fyrhjulsdrift. Med elmotor som har bra vrid från noll samt elmotorers millisekundersprecision kan nog ändå 15-20hk på bakaxeln göra stor skillnad då det är halt eller man är på väg att köra fast.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1184456
Vi får hoppas att batteri tillverkarna löser det enorma problem dom har för att minska miljöproblemet genom att tillverka ett batteri bara.
Dom larmrapporter som finns om tillverkning av batteri idag, bådar ju inte gott för miljön. Skall sen Volvo och flertalet tillverkare mer gå över till mildhybrid, laddhybrid eller eldrift så får vi hoppas det går fort att lösa miljöproblemet. Idag är det ju ett otroligt stort miljöproblem att bara producera 1st batteri.

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]

Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]