Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Nu har jag försökt att verkligen ta reda på VAD som gäller, olika besked överallt.
jag tog mitt KK 1965, har inte varit återkallat, hade tidigare även C kort men då jag tyckte det blev dyrt med Läkarintygen vart femte år så fick det förfalla.
De svar jag får praktiskt taget överallt är "utökad behörighet" eller B96.
Jag har kört Husvagn sedan 80 talet i olika omgångar, såväl Boggivagnar som lite mindre släp.
Just nu har jag XC90 2003 och till synes får jag dra 930kg efter den?
Hittar följande text på Transportstyrelsen
" B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av annat skäl) efter detta datum. B-körkort som förvärvats före den 19 januari 2013 ger rätt att köra trehjulig motorcykel med mer än 15 kW före 21 års ålder förutsatt att behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av annat skäl) vid något tillfälle efter detta datum."
Läser sedan tråden här om Husvagn o automatkörning där det haglar kunskap men väldigt få kommentarer om övergångsregeln?
vad exakt är denna övergångsregel?
Jag vet att det finns kunskaper på detta forum som är utöver det vanliga och är trovärdiga, så hjälp mig innan jag köper en för tung vagn eller ingen vagn alls.
Min inställning är glasklar, tänker inte sätta pengar på en meningslös och dyr "utökad" behörighet.
Med B-kort taget före 1996 får man köra personbil utan övre begränsning på vikt. Alltså även feta husbilar/bussar/inredda lastbilar som är personbilsklassade och de kan väga hur mycket som helst.
Men kopplar du på släp är det 3.5 tons regeln som gäller.
Finns ingen övergångsregel på släp, endera ha man B eller B med utökad, eller BE.
Bara B så är det max sammanlagd totalvikt på 3500kg som gäller. Alternativt ett släo med totalvikt på 750kg, det får man alltid dra oavsett vad dragbilen har för totalvikt.
av mbc
Amarace skrev:Finns ingen övergångsregel på släp, endera ha man B eller B med utökad, eller BE.
Bara B så är det max sammanlagd totalvikt på 3500kg som gäller. Alternativt ett släo med totalvikt på 750kg, det får man alltid dra oavsett vad dragbilen har för totalvikt.
Jo be har en övergångsregel, men i ts fall spelar det ju ingen roll.
Har du tagit be före 2013 finns det ingen totalviktsbegränsning på släpet, nu är det 3500 max totalvikt på släpet.
mbc skrev:
Amarace skrev:Finns ingen övergångsregel på släp, endera ha man B eller B med utökad, eller BE.
Jo be har en övergångsregel, men i ts fall spelar det ju ingen roll.
Har du tagit be före 2013 finns det ingen totalviktsbegränsning på släpet, nu är det 3500 max totalvikt på släpet.
Precis, har ingen betydelse i denna tråd, därför skrev jag det inte heller ;)
(Har själv BECE sedan 25år, så man klarar sig :) )

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]

Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]