Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NilsO
VolvoB20 (i en annan tråd) skrev: Jag har ju åkt bilar i 2000-kronorsklassen förr i tiden, säkert i 10-15 år. Då är de ju rätt slut och man får vara beredd på att hjulen trillar av när hjullagret skär, motorn exploderar, växellådan ramlar i bitar, avgaserna leds direkt in i kupen när värmekamrarna blir lite gamla osv (ja allt detta har hänt...) . Man hade ju tex en kolmonoxid detektor på instrumentbrädan som varnade innan det var risk att man skulle dö i kupen.
Är det sant?!? Hur såg de ut? Fanns att köpa på Esso-macken?!? Jag vet hur värmesystemet funkar på luftkylda VW :shock:, men visste inte att det fanns en sådan "lösning"...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
NilsO skrev:
VolvoB20 (i en annan tråd) skrev: Jag har ju åkt bilar i 2000-kronorsklassen förr i tiden, säkert i 10-15 år. Då är de ju rätt slut och man får vara beredd på att hjulen trillar av när hjullagret skär, motorn exploderar, växellådan ramlar i bitar, avgaserna leds direkt in i kupen när värmekamrarna blir lite gamla osv (ja allt detta har hänt...) . Man hade ju tex en kolmonoxid detektor på instrumentbrädan som varnade innan det var risk att man skulle dö i kupen.
Är det sant?!? Hur såg de ut? Fanns att köpa på Esso-macken?!? Jag vet hur värmesystemet funkar på luftkylda VW :shock:, men visste inte att det fanns en sådan "lösning"...
Nu finns ju miljoner olika elektroniska varianter. Men på den tiden hade man en sådan här.. och den säljs fortfarande .

Kemikalierna i "knappen" svartnar innan det svartnar för ögonen på föraren (förhoppningsvis)

Bild
https://www.pilotshop.se/product/co-detector
av Rådlös
Dom där minns jag också från början av 60-talet. "Knappen" i mitten var som en liten bit sandpapper, ungefär. Alla passagerare skulle ju nödvändigtvis pilla på den där så den blev svart med tiden ändå. Den på bilden är några procent över naturlig storlek, som jag minns den.
Och det hände faktiskt några dödsolyckor även om det var ganska ovanligt. Bland annat hände det att bilar körde fast i snöstormar på Söderslätt (av alla ställen) och man hade motorn igång för att inte frysa. Det var betydligt fler som omkom i kollisioner och andra allvarliga händelser.
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]