Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Läcker :-)-)

http://www.vibilagare.se/nyheter/har-ar-alpine-a110

Första gången jag får habegär till en fransk bil.
av Rådlös
Njaaa... För mycket längesedan fanns det en Renault Floride: http://www.klassiker.nu/namnsdagsbilen/ ... loride-401
Jag tyckte vid den tiden att den var snygg. Men motorn satt bak och det var väl kanske inte så "häftigt"? I länken beskrivs den som en "kvinnobil", men som jag minns den i reklam och någon film vid denna tiden kördes den vanligtvis av någon dåtida fransk filmskådis. Kanske någon som försökte spela lite macho eller något vid denna tiden?
Senare lärde jag mig vad begreppet Franska Bilar innebar i verkligheten. :shock:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Gillar inte dom runda lyktorna i fronten, annars såg den ju rätt frän ut. Synd bara att det inte fanns någon bild bakifrån, det är just bak jag tycker moderna bilar ser hemska ut generellt sett(speciellt volvo.....)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rådlös skrev:Men motorn satt bak och det var väl kanske inte så "häftigt"? :
Så tråkigt är det inte med motor bak.

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev: Men motorn satt bak och det var väl kanske inte så "häftigt"? I länken beskrivs den som en "kvinnobil",
Alla Renault väl hade motorn bak på den tiden, det var inget ovanligt med det (då) Idag är det väl bara Porschen kvar......Först ut för framhjulsdrivna Renault var väl modell 16.
Renault 16.jpg
Renault 16.jpg (20.63 KiB) Visad 1212 gånger
Blev väl årets bil -65 eller -66 och var väldigt modern och framgångsrik. Tyvärr rostade dom bort relativt fort. Vi hade en Dam som hade en Renault Floride Cabriolet som vi servade på mitt första jobb (bilen alltså) Hon (damen alltså) var nästan en kopia av dom franska kvinnorna som man såg i reklamen på den tiden, kort ljus popplinkappa, sjal över huvudet, mörka solglasögon och kort åtsittande kjol (så hon knappt kunde komma in i bilen)
av rid54
Var inte "skrytbilen" (Renault 4L) före Renault 16; den hade framhjulsdrift och en bisarr växelspak.
Användarvisningsbild
av lennarte
rid54 skrev:Var inte "skrytbilen" (Renault 4L) före Renault 16; den hade framhjulsdrift och en bisarr växelspak.
Fick googla på det. Renault 4 kom redan -61. Den växelspaken var inte helt ovanlig (på franska bilar) som hade växellådan framför motorn (och motorn nästan inne i kupén) Citroën hade det redan på -30-talet med TA modellen (senare B11). Många Renaultmodeller hade det och även Dyng Pannan
(Dyna Panhard :oops: ) hade det.
Jo, och Renailt 4 fick en "storasyster" (Renault 6) ungefär när Renault 16 kom Alla med växelspak i instrumenbrädan, 16 fick "riktig" växelspak ganska omgående, och sportmotor!!! TX gick som ett skott.......
Räckvidd T6 Recharge

Hej, jag har precis fått hem min v60 T6 Rech[…]

Anliggande frambroms 740

Har beställt två satser med glidbultar […]

Vänster bakfälg blir varm

Troligen ett ok som kärvar eller så r&o[…]

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]