Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lite OT men transportstyrelsen skrev någonstans att i valet och kvalet om vinterdäck menar att man med en nyare bil med antisladd och sådana funktioner oftare kan välja odubbat medan ägare av äldre bilar kan göra rätt i att välja dubbat, utan att nu gå in på detalj om hela den harangen om dubbat/odubbat. Att man inte kräver vinterdäck på veteranbilar kan jag inte förklara eller motivera men det är väl behändigt att kunna köra till besiktningen inom besiktningsperioden, antar jag, och inte ha bilen ståendes med körförbud när sommaren kommer.
Schmoyoho skrev:Lite OT men transportstyrelsen skrev någonstans att i valet och kvalet om vinterdäck menar att man med en nyare bil med antisladd och sådana funktioner oftare kan välja odubbat medan ägare av äldre bilar kan göra rätt i att välja dubbat, utan att nu gå in på detalj om hela den harangen om dubbat/odubbat. Att man inte kräver vinterdäck på veteranbilar kan jag inte förklara eller motivera men det är väl behändigt att kunna köra till besiktningen inom besiktningsperioden, antar jag, och inte ha bilen ståendes med körförbud när sommaren kommer.
Detta kände jag inte till, har hänt att jag någon gång avstått från en tripp vintertid med min Buick då vägarna varit rena och torra men i övrigt vintrigt då jag givetvis saknar vinterdäck.
Även om jag är gammelbilsentusiast tycker jag det börjar bli ett bekymmer då allt fler bilar 30 år och äldre används som bruksbilar, ofta enkom för att slippa betala vägskatt och behöver besiktas bara vartannat år.
På sikt kan det bli ett bekymmer för oss "äkta" entusiaster som håller våra fordon i mer eller mindre perfekt skick.

Mike
Jag behövde flytta Amazonen mellan olika garage förra vintern så jag körde med sommardäck i vanligt vinterväglag och det gick väl så bra som det kan gå. Så det var ju skönt att det gick att göra lagligt, även om ingen stoppade mig. Bilen har nog inte haft en uppsättning vinterdäck de senaste 20-25 åren och om jag minns rätt skiljer bultcirkeln också jämfört med t.ex 240 och övriga Volvos som följde amazonen, så det går ju inte att slänga på vad som helst.

Har man däremot någon gammal skattebefriad sak som bruksbil så lär man rätt snabbt styra ner i diket eller tröttna på hjulspinn, alltså skaffa vinterdäck rätt snabbt. Men det kanske ser annorlunda ut långt nere i Sverige, där verkar många tycka som i USA att det är lite onödigt med vinterdäckskraven.
Det är faktiskt tillåtet att köra även ett nyare fordon på vintern. Dock endast till och från besiktning och/eller verkstad. Och provkörning i samband med detta.
Jag tänker fortsätta att köra min 745 -88B ett antal år till, men när jag inte längre behöver köra till jobbet varje dag (bli pensionär nästa höst) är det kanske inte lika viktigt med vinterdäck. Är det dåligt väder, behöver jag ju inte "ge mig ut" och köra. Ska köpa 2 nya dubbade vinterdäck till sommaren ?:-/ (köpte 2 st förra sommaren), sedan lär det inte bli köpt fler.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]