Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1148172
Waizguy skrev:Sen som miljövän låter du väl inte bilen stå på tomgång medan elslingan värmer bort isen från rutan?
Du skrapar väl först innan du startar och sen låter AC'en plocka imman? Eller kör du dieselvärmaren samt elslingan? :-O)
Jag har ingen eluppvärmd vindruta utan kör vid behov dieselvärmaren så att jag slipper skrapa rutor och inte får några problem med imbildning.
#1148176
Lucif3r skrev:Jadu anders, du är bra rolig du... Undrar om det blåser mycket där uppe bland molnen :roll:
Trevligt att du finner mig underhållande. Förhoppningsvis har du lärt dig ett och annat också så att du i framtiden kan undvika de befängda påståenden du kom med i den här tråden. Kanske är det trots allt inte är för sent för dig att skaffa dig åtminstone vissa grundläggande kunskaper om bilar.

Apropå utsiktspunkter så ser jag alldeles utmärkt med båda fötterna på jorden. Sämre går det om man som du stoppar huvudet i sanden ... eller möjligen än längre ner. ;-)
#1148765
andersuw skrev:
800serien skrev:Att ACn pajar på gamla bilar är mer regel än undantag skulle jag vilja säga, inget som är unikt på 850. Igensatt vevhusventilation och ramlagerläckage kan du även få på femmorna i P2orna, det är liksom nästan identiska motorer..
Nja, dessa fel är alla typefel på 850. V70N har klarat sig väsentligt bättre i dessa avseenden. Sedan har V70N haft andra typfel istället t.ex. problem med gasspjället, kombinationsinstrumentet, ABS-enheten och den DVD-baserade på RTIn, i samtliga fall på relativt tidiga bilar, inte på dem som tillverkats efter faceliften -05.
800serien skrev:Intressant diskussion om bilar och förare. Jag tycker det är lite så här: Ju modernare bil desto större chans är det att en idiot sitter i.

Fungerade utmärkt med 850 och 240/740/940 på 90-talet. Det var riktig bilkörning och folk tänkte nog efter mer än idag, fanns inget som hette hjälpmedel förutom ABS. Idag har bilarna alla former av hjälpmedel som folk tror ska rädda upp en i alla situationer. Därför man ser så många förare i sina elektroniska plastlådor köra som idioter oavsett vad det är för väglag och siktförhållande. Några bilmärken som utmärker sig där idiotin oftast ligger på en hög nivå är; Nya Volvo(många XC70), BMW, AUDI och VW(Passat). Skyll på bilen om det går åt helvete!

Någon som vågar hålla med?
Jag tror du kan ha rätt i att de som kör nyare bilar av "premiummärken" likt dem du nämner ofta kör "tuffare" än flertalet andra. Men jag betvivlar att det beror på att de sätter mycket större tilltro till säkerhetshjälpmedel av olika slag. Snarare handlar det om att folk som tycker om att köra "tufft" är mer benägna att lägga pengar på "premiumbilar" och så har det varit långt innan de här bilarna visade sig på styva linan ifråga om hjälpmedel för aktiv säkerhet.

För egen del kör jag förvisso inte ett dugg mindre defensivt bara för att jag har en bil som jag vet är bättre säkerhetsmässigt än den jag hade tidigare. Istället sätter jag värde på att ha ytterligare några skyddsnät att falla tillbaka på om det trots allt skulle krisa av ett eller annat skäl.
Igensatt vevhusventilation kommer ju oftast av misskötsel och dålig service, något som även P2orna kan råka ut för om man missköter servicen. Min 855 har gått 30 000 och har jag har aldrig haft problem med vevhusventilationen, inte ens rört den under dessa år jag ägt bilen. Däremot V70N:en som vi har i familjen, den hade igensatt vevhusvent på grund av att tidigare ägare inte verkade veta vad oljebyte eller rätt olja är för något.

Nog tycker jag ändå att V70N hade mycket fler och större barnsjukdomar än 850.

__

Hört flertalet personer skryta om att de har fyrhjulsdrift och allt möjligt, låter nästan som att de inte kan köra åt helvete med sina nya bilar... Så nog litar de på bilen alltid. Sen är det såklart självklart att folk som kör "premium" oftare kör som de stulit bilen än vad den genomsnittlige Kia eller Hyundai-ägaren gör.
#1148780
800serien skrev:Igensatt vevhusventilation kommer ju oftast av misskötsel och dålig service, något som även P2orna kan råka ut för om man missköter servicen. Min 855 har gått 30 000 och har jag har aldrig haft problem med vevhusventilationen, inte ens rört den under dessa år jag ägt bilen. Däremot V70N:en som vi har i familjen, den hade igensatt vevhusvent på grund av att tidigare ägare inte verkade veta vad oljebyte eller rätt olja är för något.
Jag hade motsats till dig en 850 med turbomotor (T5 -94) och så vitt jag vet är det bara på turbobilarna det varit problem med vevhusventilationen, i alla fall när servicen skötts som den borde. Min servades enligt konstens alla regler men det hjälpte inte. Det blev igensatt ändå. Man hade uppenbarligen bekymmer med vevhusventilationen även på andra sätt. På tidiga T5:or (min var första årsmodellen då den motorn fanns) var man tvungen att ta fram en ombyggnadssats eftersom vevhusventilationen riskerade att frysa vintertid. Man gjorde därvid också en ombyggnad av laddluftkylaren och rören från och till den. På P2-bilarna har man haft bättre ordning på detta redan från början. Tror inte jag hört talas om någon enda som haft problem med tilltäppt vevhusventilation, i alla fall bland dem som servats enligt föreskrifterna.
800serien skrev:Nog tycker jag ändå att V70N hade mycket fler och större barnsjukdomar än 850.
Tja de var nog ungefär lika många och stora. Dyra grejer i samtliga fall fast mer i form av arbete än delar på 850.

Ytterligare ett problem jag hade på 850n utöver dem jag redan nämnt var lampfel av olika slag. När jag köpt bilen upptäckte jag att belysningen var trasig i varenda knapp på instrumentbrädan. Till min förvåning upptäckte jag också att Volvo inte tänkt sig att lamporna skulle bytas ut. De satt nämligen fastlödda och fanns inte som separat reservdel. Tanken var uppenbarligen att man skulle byta hela strömbrytaren trots att bara lampan var trasig och trots att den uppenbarligen inte var gjord för att hålla bilen ut. Det slutade med att jag köpte lampor på annat håll och sedan ägnade en kväll vid köksbordet åt lamplödning.

Belysningen i kombinationsinstrumentet var ytterligare en svag punkt. Även där dog det lampor och dumt nog måste man demontera ovandelen på instrumentbrädan för att komma åt instrumentet så att lamporna kunde bytas. Ingen billig historia om man inte kunde/ville göra det själv. Dessutom formligen åt bilen p-ljuslampor fram. Tappade räkningen på hur många gånger jag bytte dem. Det var visserligen ingen större konst att byta men det tog ju lite tid varje gång och jag blev rätt trött på det till sist.

Däremot har jag turligt nog sluppit ifrån alla de elektronikproblem på P2-bilarna som jag nämnde trots att jag har en så pass tidig årsmodell som -02. Den årsmodellen var den första som fick ett nytt och bättre gasspjäll (ETA istället för ETM, kom dock på sugisarna först 2003) och en ny och bättre bromsstyrenhet (BCM istället för ABS).

Kombinationsinstrumentet var defekt när jag köpte bilen, fem och ett halvt år gammal med 16000 mil på mätaren. Helljusindikatorn funkade bara ibland. Lyckligtvis upptäckte jag det i tid för att bytet skulle gå på begagnatgarantin. Och det instrument jag fick istället var av den nya och bättre typ som infördes i produktionen 2004.

Bilen såldes till mig som om den inte hade RTI eftersom den RTI-enhet som satt där var uppenbart defekt. Problemet med de tidiga DVD-RTIerna (2002 var första årsmodellen med DVD-baserad RTI) var att de hade en fläkt som drog in damm. Det brände fast i laserpickupen och gjorde att DVD-spelaren inte klarade att läsa skivan efter ett tag. Jag fick en bytesenhet från Volvo för runt 6000 kr där fläkten tagits bort och enheten dessutom dammtätats i fronten där skivan matas in. Så allt frid och fröjd (peppar, peppar). :D
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]