Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Aha där ser man, jag har nog aldrig provat save på tomgång ;). Men jag ville belysa att det är skillnad på hybridsystmet på PHEVen. Ska man kunna köra direkt på elmotorn med fossilmotorn bortkopplad från drivhjulen vid ett konstant och optimalt varvtal lär man ju behöva ladda 50 kW eller mer direkt.
Användarvisningsbild
av joel80
Kör man i ca 100km/h kommer man 10mil på 1h. Skulle man ha batteri så det räckte skulle det gå åt ca 20kWh. Så i jämn hastighet, som inte är allt för snabb, är uttaget inte mer än 20-25kW. Så riktigt så mycket som 50kW skulle du inte behöva.. :)

Teslas laddstolpar är förresten på 135kw..2 platser/uttag delar på varje stolpe. Och Teslan kan som mest ladda 120kw i teorin, men det är bara under en kortare period då batterispänningen är tillräckligt hög men batteriet inte börjar bli fullt.. Så i snitt mellan 20-80% laddar man i runt 100kw.
Hyundai Ioniq klarar 70kw.. Vilket faktiskt ger lite mycket räckvidd per minut som Teslas laddare eftersom den drar så pass mkt mindre.

Min Volvo laddar med max 3.7kw när den laddar från ett uttag, men den klarar att ta emot betydligt mer vid regen och när dieselmotorn laddar! (då den väl troligen får DC direkt och inte behöver konvertera från AC som det är i uttagen den kan ladda ur.)
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja men om man plockar ut endast 20 kW skulle man nog inte få så bra verkningsgrad på en stor motor (mycket pumpförluster). Bättre att plocka ur högre effekt och ladda batteriet, sedan stanna motorn tills dess man understigit en viss laddningsgrad.

Om du förbrukar 20 kW i motorvägsfart och momentana förbrukningen stiger med 80% vid save-läget kan man ju anta att den kan ladda runt 15 kW på regen och generatorn.

Det finns väl redan ganska mycket hybridteknik framtaget för VEA utöver T8 minns jag att jag läste i något pressmeddelande om VEA.
Användarvisningsbild
av joel80
På så pass små batterier som vi har i hybriderna vet jag inte hur pass hög strömstyrka man kan ladda med under längre stund. Kan tänka mig att regen ligger en bit högre än 20kW som mest.. Men det är ju isåfall bara rätt kort tid isåfall.
Skulle vara intressant o få veta dom riktiga siffrorna på det.. Det enda jag vet är det jag kan räkna ut genom att det laddar upp betydligt snabbare i save än när man är inkopplad med sladd.
Användarvisningsbild
av Skruffel
Jag var och provkörde en 2015 Outlander PHEV idag. Måste säga att jag uppriktigt sagt vart besviken efter en provkörning på drygt 20 minuter. Motorn, drivlinan och alla "tekniska finesser" hade jag inget ont att säga om, men KÖRSTÄLLNINGEN däremot är rent utsagt FÖRJÄVLIG! Jag är 190 lång och är tämligen van vid att ha ratten framför mig i likhet med en traktor. Men hur jag än försökte så blev jag aldrig riktigt nöjd med rattens position i förhållande till sätet. Dels fick jag inte fram ratten tillräckligt nära mig, och dels gick den inte tillräckligt högt upp för att inte täcka en del av instrumentpanelen. Jag hade sätet i BOTTEN, och var tvungen att halvligga med ryggstödet lutat bakåt för att få någon slags vettig körställning. Men då hade jag å andra sidan problem med mina knän som i princip stötte emot instrumentbrädan.

Att den är tillverkad för japaner där medellängden för män ligger på 140 cm är en sak, men det här var ju snudd på löjligt. Kommer nog leta vidare. Prius+ är nästa alternativ jag ska utforska. Trots att det är en Prius med allt vad det innebär. Är det någon av er som kan föreslå en annan hybrid / laddhybrid för drygt 230 - 250 som är värt att titta vidare på? Plats för hunden + hundbur bak är som sagt ett av få krav jag har.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Kikar du på Toyota (vilket uteslutande är de som ligger i denna priskategori, med få mil dessutom), så säkerställ att bilen har ljussensor. Det är så många som kör runt i Toyota-bilar helt nedsläckta....

Några alternativ om du vill åka vidare i en SUV, kan kanke vara Lexus 450H.
http://www.bytbil.com/stockholms-lan/pe ... 3-10493694

Eller kanske Audi Q5 Hybrid...
http://www.bytbil.com/jonkopings-lan/pe ... 5-10388524
av para
Skruffel skrev: Att den är tillverkad för japaner där medellängden för män ligger på 140 cm är en sak, men det här var ju snudd på löjligt. Kommer nog leta vidare. Prius+ är nästa alternativ jag ska utforska. Trots att det är en Prius med allt vad det innebär. Är det någon av er som kan föreslå en annan hybrid / laddhybrid för drygt 230 - 250 som är värt att titta vidare på? Plats för hunden + hundbur bak är som sagt ett av få krav jag har.
Kia Niro?
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]