Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
Någon som sitter på info hur uppvärmning av kupén skall ske på 2009 modell?
Enl serviceteknikern så skulle det fläkta på och när jag frågade om senaste uppdateringen kunde ha medfört något fel så sa han typ "absolut inte". Jag tänkte typ att det blev något fel vid in laddning av uppdatering.

Antar se bara vill ha mina pengar. Kanske inte har något fel på bilen?
av semmelman
Spontant så eftersom en bränslevärmare drar både bränsle och batterikraft känns det lite onödigt att elda upp kupén till rumstemperatur så man får veva ner rutorna för att släppa in kalluft när man kommer till bilen utifrån med vinterjacka, målet är väl bara att få upp motorn över nollan och få is- och imfritt på rutorna och tillräckligt varm stol så man inte får ispropp i arslet, man vill ju ändå inte ha så varmt när man kör i ytterkläder och vill man ändå ha det så finns ju sätesvärmen som ger nästan omedelbar värme och man kan få värme i kupén från motorn inom tre minuter. Mina bränslevärmare blir inte stekhett i nån bil, känns lite lamt efter man vant sig i alla år med kraftfulla elektriska kupévärmare som stått på timtals men ärligt talat värmde de rätt onödigt mycket faktiskt för kråkorna, många gånger man fick släppa ut värme.
av Kimmen90
Som en del personer upplevde jag förra vintern en "bastu" liknande värme i bilen efter värmaren gått. Uppskattar tempen till ca 10°c i kupén nu efter en hel cykel.

Förra ägaren hade inte haft bilen på en auktoriserad verkstad sedan 2012. Uppdaterade som sagt med 6st uppdateringar nu då jag lämnade in på service hos Volvo.
av Kimmen90
Nu har värmaren slutat att tända.
På direktstart hör man hur fläkten i värmaren går igång, ca 30 sekunder för att sedan stänga av. Har testat att lyfta minuspolen i ca 30 min. Samma resultat.
Inget tickande från bränslepump.
Fungerade igår, kan det ha kommit luft i bränslesystemet. Hade ca 7l kvar i tanken igår innan jag tankade.
Användarvisningsbild
av Alfredo
När jag använder min Webasto har jag märkt att om det är bara lite soppa kvar så startar den inte.
Lämnar inte bilen med fläkten på när jag inte är hemma, kan tömma batteriet, använder Ctec hemma samtidigt när jag värmer.
av Kimmen90
Uppdatering:
Lämnat in bilen hos Bilbolaget
Första dom, felkod på glödstift. Byte av kammare + stift ca 7000kr ink felsökning.
Andra dom i samband med rivning, trasigt avgasrör från brännaren. Då klättrar vi till 9500kr. Får se vart vi slutar.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]