Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av osla
Derank skrev:
Waizguy skrev:Beror på vilken diff det sitter på samt hur man vill att bilen ska beté sig. Men javisst har man plattan i mattan och kastar hejdlöst med ratten så kommer returen som ett brev på posten.
Jag förstår inte riktigt hur ni kör om ni behöver cementsäckar och grejer i skuffen Bild
Jag körde idag på en isig skogsväg med rena skitdäcken och det var inga problem förutom i en brant nedförsbacke med tvärkurva och lite för hög fart höll på föra volvonosen rakt ned i diket men "fotabs'en" och lite omväxlande gas och små rattrörelser höll mig borta från att få gå sista biten.

Jag har dock svårt att tro att Volvo lever upp till en mercedesstardard (dock inte inräknat med mercedes snik-bilar) Men det var så länge sen ja prova en merca så det kan ju ha skett både förbättringar och försämringar.
Då har du säkert aldrig kört en gammal 740 el Opel el taunus i vinterväglag heller

där håller jag med waizguy, det går att ta sig fram ganska bra även med en 740, det är fart som gäller och att släppa upp gasen lite så fort det börjar slira och då det slutat slira får man försöka att få upp så mycket fart som möjligt igen utan att de ska börja slira. sen att inte tokvrida framhjulen heller, utan gena det som går att ha högsta möjliga fart. och ska man stanna så lägg i backen direkt innan du stannat och backa några meter, du kan även göra det några gånger så man får en lång bra startsträcka. och känner man att nu tar det stopp så i med backen direkt i farten, försök inte gräva dig fram för det går inte, och backa en bit, oftast räcker det att få ta upp farten igen så tar man sig vidare, och se till att bilen inte hinner stanna innan man växlat mellan fram/back
Användarvisningsbild
av Derank
Öhhh hh. , jag skrev nyss att man fick planera sin körning eller hur.

Självklart tar man sig fram med en 740 ochså, det var inte det jag
Var ute efter. Och jag körde 740 själv i 3år då jag pendlade till Piteå vintertid.

Men 740 är fortfarande en av de sämre vinterbilarna genom tiderna.
av Waizguy
Derank skrev: Då har du säkert aldrig kört en gammal 740 el Opel el taunus i vinterväglag heller
Bara kört 744 vintertid i typ 10år och senast idag. Provar 740 med dåliga dubbfria däck i år, kommer nog återgå till dubbdäck då bromssträckan blir så mycket längre på blankis samt att höger bakhjul får en tendens att vilja sticka iväg om man gasar på för mycket på raksträcka när det är ren is. Dock inga problem med start förutom att det spinner till lite extra och kanske förlorar 1-2 sek vid något rödljus eller brant uppförsbacke ibland men knappast något som stör.

Taunus har jag enbart provat på sommarväglag, väldigt bekväm bil. En bekant körde Granada tills det inte var ekonomiskt hållbart längre pga bränslekostnaden var enorm.
av Waizguy
osla skrev:
där håller jag med waizguy, det går att ta sig fram ganska bra även med en 740, det är fart som gäller och att släppa upp gasen lite så fort det börjar slira och då det slutat slira får man försöka att få upp så mycket fart som möjligt igen utan att de ska börja slira. sen att inte tokvrida framhjulen heller, utan gena det som går att ha högsta möjliga fart. och ska man stanna så lägg i backen direkt innan du stannat och backa några meter, du kan även göra det några gånger så man får en lång bra startsträcka. och känner man att nu tar det stopp så i med backen direkt i farten, försök inte gräva dig fram för det går inte, och backa en bit, oftast räcker det att få ta upp farten igen så tar man sig vidare, och se till att bilen inte hinner stanna innan man växlat mellan fram/back
Sen det gamla knepet vid parkering, en bakhjulsdriven bil backar man in och en framhjulsdriven bil köra man in, då har man två "startspår" redo för start när det är dags att bege sig :)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]