- mån 16 jan 2017, 10:31
där håller jag med waizguy, det går att ta sig fram ganska bra även med en 740, det är fart som gäller och att släppa upp gasen lite så fort det börjar slira och då det slutat slira får man försöka att få upp så mycket fart som möjligt igen utan att de ska börja slira. sen att inte tokvrida framhjulen heller, utan gena det som går att ha högsta möjliga fart. och ska man stanna så lägg i backen direkt innan du stannat och backa några meter, du kan även göra det några gånger så man får en lång bra startsträcka. och känner man att nu tar det stopp så i med backen direkt i farten, försök inte gräva dig fram för det går inte, och backa en bit, oftast räcker det att få ta upp farten igen så tar man sig vidare, och se till att bilen inte hinner stanna innan man växlat mellan fram/back
Derank skrev:Waizguy skrev:Beror på vilken diff det sitter på samt hur man vill att bilen ska beté sig. Men javisst har man plattan i mattan och kastar hejdlöst med ratten så kommer returen som ett brev på posten.Då har du säkert aldrig kört en gammal 740 el Opel el taunus i vinterväglag heller
Jag förstår inte riktigt hur ni kör om ni behöver cementsäckar och grejer i skuffen
Jag körde idag på en isig skogsväg med rena skitdäcken och det var inga problem förutom i en brant nedförsbacke med tvärkurva och lite för hög fart höll på föra volvonosen rakt ned i diket men "fotabs'en" och lite omväxlande gas och små rattrörelser höll mig borta från att få gå sista biten.
Jag har dock svårt att tro att Volvo lever upp till en mercedesstardard (dock inte inräknat med mercedes snik-bilar) Men det var så länge sen ja prova en merca så det kan ju ha skett både förbättringar och försämringar.
där håller jag med waizguy, det går att ta sig fram ganska bra även med en 740, det är fart som gäller och att släppa upp gasen lite så fort det börjar slira och då det slutat slira får man försöka att få upp så mycket fart som möjligt igen utan att de ska börja slira. sen att inte tokvrida framhjulen heller, utan gena det som går att ha högsta möjliga fart. och ska man stanna så lägg i backen direkt innan du stannat och backa några meter, du kan även göra det några gånger så man får en lång bra startsträcka. och känner man att nu tar det stopp så i med backen direkt i farten, försök inte gräva dig fram för det går inte, och backa en bit, oftast räcker det att få ta upp farten igen så tar man sig vidare, och se till att bilen inte hinner stanna innan man växlat mellan fram/back