ER skrev:Att man ens använder en strålkastare från Golf7 är ju bara första punkten, inte direkt kända för bra halvljus om det är halogen, i andra testet har dom Hella FF75vilket ger bättre kontroll.
På vilket sätt skulle halvljusstrålkastarens absoluta förmåga spela någon roll om det är skillnaden mellan olika lampor vi är intresserade av? Vad du ursprungligen sade om ljusfascisternas test var: "oavsett hur rätt/fel testet är utfört så är det skillnaden mellan lamporna som är det intressanta". Hur går det påståendet ihop med vad du nu säger?
Och på vilket sätt skulle det generellt sett vara bättre att använda Hella FF 75 än en halvljusstrålkastare? Om nu lampors relativa förmåga delvis beror på vilken typ av strålkastare det handlar om bör du väl helt enkelt lita mer på ett test som använder samma typ av strålkastare som du själv tänker sätta lampan i?
ER skrev:Ditt test motsäger på inget sätt att dom helt sonika använde en Golf7:a som strömkälla istället för kontrollerad spänning i lös lykta så förutsättningarna är exakt dom samma då lyktan aldrig hamnar exakt rätt om man tar ur den byter lampa och sen sätter tillbaka den, inte ens på Volvo sitter dom på tusendelen samma ställe trotts feta pinnar som låser fast och minsta lilla påverkar på sista raden.
Så vitt jag vet byter man lampor på en Golf 7 utan att plocka ur strålkastaren men tror den punkten saknar praktisk betydelse. Samma sak gäller generatorspänningen så länge det är en och samma bil med väsentligen oförändrad batterispänning man labbar med. Det finns ju praktiska fördelar med att testa i "skarpt läge" också och något riktigt ljuslabb undrar jag om "ljusfascisterna" förfogar över.
Här är för övrigt ytterligare ett test där Philips slår Osram, både ifråga om ljusstyrka och livslängd.
http://teknikensvarld.se/vart-test-avsl ... en-181624/
Min huvudpoäng är dock inte att höja något av märkena till skyarna och sänka det andra utan bara att nyansera den lite svart-vita bild av sakernas tillstånd som du levererade.