Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Vet inte vad haldexen ska tänkas kunna utföra för något i det scenariot. Spinner det så låser den och låser den så kopplar du ihop fram och bakhjul, sen om det är haldex eller vinkelväxel eller bara hjulen som stannar när det spinner/fäster vet jag inte.

Jag har också tyckt det känts olustigt att besikta AWD-bilar men det är nog inte mer än så. Sök på volvo angle gear på youtube och kolla, det är bara några kugghjul som överför kraften. Haldexen får ingen ström om du inte har tändningsläge II = pumpen går inte och släpmomentet/självpumpningen av kardanen är väl 5% av vridmomentet vilket jag undrar om det räcker för att skicka någon nämnvärd kraft åt något håll. Tänk vilken belastning du skickar genom vinkelväxeln när du trampar fullgas och vilket motstånd bakhjulen gör på torr asfalt och jämför det med att kardanen går i princip fritt i den bakre änden och snurrar med framhjulen.

Det kan inte vara så att dina första två vinkelväxlar var de icke förstärkta varianterna, eller gamla hylsan dvs? Första bytet vill jag minnas du skrev var tidigt i bilens liv, kanske före nya hylsan kom.
Användarvisningsbild
av wissel
Stämmer bra det, Vintern 2007 och 6200 mil hade bilen rullat då.
Troligen då bytt med originalhylsan då man bytte rubbet.
Jaja, det får bli som det blir.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Haldexen är konstruerad med en elektrisk pump och en mekansik, varvid den mekaniska bygger upp oljetryck via rotationsdeltat även att den elektriska pumpen är avstängd.
Kort o gott så trycks kopplingen ihop även att bilen är avstängd eftersom axlarna rotera olika(bak eller fram står still) då den ska fungera både framåt och bakåt med kraftöverföringen.
Användarvisningsbild
av wissel
Derank skrev:Ni gör åter en höna av en fjäder, hur många AWD besiktas dagligen i Svedala tror ni ?
Det vore väl ännu mera viktigt att veta hur många som inte "tål" denna besiktning.
Men jag kanske får skicka fakturan på nästa v-växel till dig?
Så får du hönan o jag tar fjädern? :-)
av Schmoyoho
milktrucker: Jag minns inte exakt hur det ser ut men för att kopplingen ska kunna släppa när trycket är uppbyggt så borde det ju finnas någon sorts reglerventil. Om den är öppen när bilen är av så borde ju den mekaniska pumpningen vara försumbar när framhjulen snurrar i några enstaka km/h på rullarna. Har antagit att det är den mekaniska pumpningen som utgör de 5% fyrhjulsdriften alltid sägs skicka bak, om nu inte pumpen snurrar konstant för det ändamålet.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]