Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MagnusNisse
Hur kan jag påverka motorns effekt/prestanda med att byta spridarna? V70 2,5t

Skickat från min iPad med Tapatalk
Senast redigerad av 1 MagnusNisse, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Det är ju motorstyrningens funktion med att alltid (nästan i alla fall) hålla Lambda 1 som avgör hur mycket bränsle som sprutas in. Därför vinner du inget alls på t.ex större spridare. Dom kommer ju bara att ställa in sig med en kortare öppettid.
Användarvisningsbild
av lennarte
När Volvo "specificerar" en motors prestanda utgår dom från en massa olika parametrar. Bränsleförbrukning, körbarhet, vridmoment, miljö, lagar och regler m.m. Om man vill frångå en eller flera av dessa kan man med olika typer an "trimchip" förändra motorn. Detta är vanligare på turbomotorer där man kan höja effekten ganska enkelt genom att höja turbotrycket. Det räcker inte med bara höjning av trycket, det måste till mera bränsle, ändrad tändning och annat också. På en sugmotor är effekthöjningen ganska måttlig även med ett duktigt mappat chip. Vad man "känner" mest på ett sådant är att varvstoppet är flyttat uppåt så man kan varva motorn 1000 varv till (vet ej dom exakta siffrorna). Jag tror inte ens det finns att köpa sådana idag, fanns i begränsad omfattning för 20 år sedan. Nää, det är byte av topplock och kamaxel som ska till om man vill ha till en märkbar förändring.Om du på skroten kan hitta en B230FB motor så sitter där Volvo original "trimkit" på den. Den är ungefär 20hk starkare än en vanlig B230F motor. Det är ett annat topplock ock kamaxel på den, den satt i tidiga 940 modeller (typ -91 - -93 ungefär). Kolla med folk som kör folkrace, där kan du hitta sådana grejer kanske.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
B230FB = 531 topp och VX3 kam, som ger 130 envisa åsnor istället för B230F/B230FD's slöa 116 fårskallar :D (så 14hk starkare, men ett helt annat register)
B230FB satt förövrigt på alla 940 91-92, sen kom nå löjliga mijlönissar och gnällde och vips så var volvo tvugna att byta till den hemska B230FD'n, som enligt mig är ännu sämre än B230F(även om effekten är samma på pappret)...

"Problemet" med VX3 kammen dock är att den är näst intill stendöd på lägre varv. Man lär upp till ungefär 3k rpm innan nått händer(blir rena rama 'turboruset' när man kommer upp dit :P ).
Populär för turbobyggen där man vill ha ketchup-effekt, inget jag själv skulle välja dock då jag föredrar jämna kurvor.

När det gäller sug-trimning så är det inte effekt man jagar(det är tämligen hopplöst), utan man är ute efter att ändra karaktären och effektkurvan, som kan ge bra mycket mer märkbara skillnader än en ren effektökning som "turbo trim" ofta bara gör. Dessutom brukar man ofta få offra något annat på en sugis för att uppnå den effekt man vill, t ex tomgången.
Det är dock även ofantligt mycket dyrare att trimma sugisar än turbo's, och kräver betydligt mer vetenskap för att få det bra.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:"Problemet" med VX3 kammen dock är att den är näst intill stendöd på lägre varv. Man lär upp till ungefär 3k rpm innan nått händer(blir rena rama 'turboruset' när man kommer upp dit
Det är ungefär som B234F motorn då, där kommer effekten vid c:a 4000 varv. Och då går det undan ordentligt. Jag kör mycket med släp, och det märks redan vid tomt släp (750kg totalvikt) med kapell på att den är seg. Med båttrailer och båt efter (1800kg) då för man försöka hålla sig över 4000 varv om den ska orka med. Dock har jag hört att man med justerbart kamhjul kan "backa" avgaskamen (stänger tidigare) en halv kugg och få ett betydligt bättre vridmoment på lägre varv. Nu ligger toppen på vridmomentet på 4500 varv har jag för mig
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jo min gamla 945a(B230FB) fick dra rejält mycket den också, och ja, det var segt i backarna om varvet sjönk :lol:
V70in är iofs inte så super-mycket bättre faktiskt, den är totalt stendöd under 2k rpm. Troligtvis för att det är en 2.0a. :roll:
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]