- tis 29 nov 2016, 08:46
#1128845
S60 2,4T │ 2001 │ aut │ 37600 mil │ 19" 235/35 │
If it ain't broke, don't fix it
Som jag har förstått det hela när det gäller kylarvätskor hoppas denna sammanfattning skingrar lite av den förvirring som råder på området
Inorganic Additive Technology (IAT) två undergrupper den sämre propylenglykolen ("miljöglykol") och den bättre etylenglykolen ("vanlig glykol")
Propylenglykol (PG) sämre på alla sätt än EG men mindre giftig än EG (obs! båda typerna är giftiga) börjar bli mindre förekommande i handeln och borde tas bort
Etylenglykol (EG) bättre på alla sätt än PG men giftigare än PG borde få tillsatser av denatoniumbensoat (extremt bitter smak) för att få säljas i den vanliga handeln pga giftigheten
Organic Acid Technology (OAT) två undergrupper (OAT+HOAT) OAT är Long Life (5 år/25000 mil)) men är baserad på EG har bättre rostskydd än EG ej lämplig för gamla bilar pga elak mot bly/koppar/mässing HOAT använder silikater och är den som Volvo använder (äntligen) ha ha
Inorganic Additive Technology (IAT) två undergrupper den sämre propylenglykolen ("miljöglykol") och den bättre etylenglykolen ("vanlig glykol")
Propylenglykol (PG) sämre på alla sätt än EG men mindre giftig än EG (obs! båda typerna är giftiga) börjar bli mindre förekommande i handeln och borde tas bort
Etylenglykol (EG) bättre på alla sätt än PG men giftigare än PG borde få tillsatser av denatoniumbensoat (extremt bitter smak) för att få säljas i den vanliga handeln pga giftigheten
Organic Acid Technology (OAT) två undergrupper (OAT+HOAT) OAT är Long Life (5 år/25000 mil)) men är baserad på EG har bättre rostskydd än EG ej lämplig för gamla bilar pga elak mot bly/koppar/mässing HOAT använder silikater och är den som Volvo använder (äntligen) ha ha
