Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av monarped111
#1126620
Två frågor angående ledramp.
Hittar ingen anvisning på ledrampen om vilket som är upp o vilket som ska va neråt.
Kan inte tänka mej att det har nån betydelse.
Har de det.
Och finns det ramper som ska monteras med en viss sida uppåt.
Om man montetar den under skylten en bit in i spoilern,ska man rikta den rakt fram,eller lite uppåt.
Har två bilar med olika ramper på.
Den ena är tät.
Och på den finns det 3 skruvar på vardera gavel.
Den andra är det kondens i hela tiden,även på den 3 skruvar på vardera gavel.
Men även en större skruv på den ena gaveln.
Kan de va nån ventil som ska släppa ut kondensen.
Men som inte funkar som den ska.
I så fall måste man byta hela rampen.
Eller bara den gaveln.
Eller bara den skruven,ventilen.
Eller kan man testa o skruva bort skruven,ventilen o knacka på den eller
nått
Hoppas ni förstår vad jag menar
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1126658
Monteringen/justeringen brukar man få prova sig fram med.
"En bit in i spoilern" är väl inte helt optimalt dock. Du lär inte få så mycket ljus uppåt, eftersom spoilern kommer blockera ljusspridningen. Då är det bättre, om än fulare, att sätta rampen precis under nummerplåten, så ljuset kan sprida sig ordentligt utan att bli blockerat.

Och när man monterar ljuset så pass lågt så brukar man behöva ställa upp dom rätt rejält för att få hyffsad längd på kastet. Finns annars en risk att man bländar sig själv då nedåtkastet kommer bli fokuserat kanske 1-2m framför bilen, och är det då väldigt vått och/eller kritvitt av snö så... ja, det blir rätt bländande :lol:
av LOB
#1126683
Ledrampen är ngt otät. Skruvarna häller ett lock för åtkomst till glaset och rampens inre delar. Skruvarna i sig har inte med kondensen att göra. Du kan kanske försöka att täta rampen med silikon. Ngn ventil finns inte...
av monarped111
#1126872
men vad är den stora skruven på ena sidan för nått.
för på varje sida sitter det 3 insexsskruv som håller gaveln.
men sen sitter det en större skruv på bara ena sidan.
men dom skickar en ny ramp gratis.
så den gamla åker i tunnan.
126W LED RAMP CREE 4D 11990LM-51CM
av Exyzäta
#1126912
LOB skrev:Ledrampen är ngt otät. Skruvarna häller ett lock för åtkomst till glaset och rampens inre delar. Skruvarna i sig har inte med kondensen att göra. Du kan kanske försöka att täta rampen med silikon. Ngn ventil finns inte...
Det finns allt de ledramper som har en "moisture vent" på den ena gaveln. Kolla denna artikeln och scrolla ner en bit så ser du.

https://www.crawlbright.com/blogs/news/ ... ufacturers
av monarped111
#1127020
Kollade på länken.
O de vet i fam om dente e en sån skruv ja har på rampen.
Fast den på bilden ligger utanpå.
Ska testa o skruva ut den på min.
O se.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1127027
Det finns sedan några år (i alla marina instrument) kvävgasfyllning för att hindra att det blir imma och kondens. Kommer det inte in någon luft utifrån, kan det heller inte bli kondens. Det står säkert i manualen om det är så. Om den inte är kvävgasfylld måste där vara ventilation (som på bilden), är den kvävgasfylld måste den (givetvis) vara helt tät. Har inte läst hela texten, men det kan vara så. Köpte en marin kikare från Kina och det var kvävgasfylld så det är inte omöjligt att ramperna (som ju sitter ganska utsatt) också är det. Om det är så bör du inte skruva ut skruven, då "punkterar" du den.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]