Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tänkte att det kunde vara intressant med en gemensam tråd för andra tillverkares motsvarighet till VIDA och DiCE. Många som läser på jagrullar kanske inte uteslutande kör Volvo utan har en andrabil av annat märke.

Så, fyll på med allt ni vet om andra tillverkares Diagnosverktyg.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
FORScan.
Ford Focus Mondeo OSV, Lincoln, Mercury, MAZDA.
FORScan.org. Gratisversion finns.
Bra dokumentation på nätet.
ELM327 WIFI eller Bluetooth
Protokoll J2534
Funkar otroligt bra, sparat många tusenlappar åt mig.
Well, vad pratar vi för årsmodeller? Bara nyare eller?
Nåja, utan svar på den frågan så fyller jag på med äldre modeller.... Nu skrev du iofs "andra tillverkare", men samtidigt "motsvarande till VIDA" så....

2/7/9/800-serien 88-95, blinkdosa under huven, volvo använde(r) en eller 2 olika breakout-boxar som kopplas antingen på kablaget mellan styrbox och kablaget, eller direkt i blinkdosan.
900/85x70 96-98(ej fenix styrsystem, ej 940) - vol-fcr tillsammans med en KKL 409.1 kabel. Volvo använde(r) VCP2000 som blev ersatt för många år sedan med en modell som inte fungerar till dessa modeller(brilliant..). Nu för tiden måste dom tvinga in Motronic4.4 i ISO-läge för att få ut nå koder, som inte alltid är helt rätt...
85x70 10V Fenix, 940, 96-98 - egenbyggd blinkdiod som fungerar exakt som blinkdosan under huven på tidigare modeller, men kopplas in i OBDII-uttaget istället. Volvo använde(r) VCP2000 även till dessa. Ersättaren till VCP'n ska enl. uppgift fungera till dessa, lustigt nog.
99+ - ..... VIDA.

VAG-bilarna upp t om -02 eller -03 - VAG-COM med samma kabel som volvo 96-98. Vad audi själva använder vet jag dock inte.
Det är inte VAG original - men VCDS är ett suveränt verktyg för VAG-koncernens bilar.
Det är efterföljaren till VAG-COM som Lucif3r nämnde.

Dock ingen verkstadshandbok eller reservdelslista - där heter motsvarigheterna ElsaWin och ETKA, och de är originalprogramvara. Elsawin är i mitt tycke 10ggr bättre som verkstadshandbok än VIDA.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]