Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av skrothögen
Schmoyoho skrev: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tre-a ... an-vagarna

374 var siffran för ett år sedan och 1800 var det "förut", men det var visst så länge sedan som 80-talet. Jag kan några reg.nr på s.k pilotbilar i mitt län, bl.a ett antal T6:or, men det är ytterst sällan man ser dem. Vet inte om de används till vanlig civilkörning också eller om de uteslutande används till trafikuppdrag. Sen 1/20 = 5% utan regskylt, bor du i någon laglös utkant till byhåla då eller? Jag undrar också var trafikpolisen håller till ibland men sedan jag börjat följa deras händelseflöde på polisen.se så gör de ändå en del trafikinsatser, bara inte större sådana t.ex stå och lasra. Någon sån har jag inte ens sett de senaste 7-8 åren.
För att klargöra en sak som många misstar sig på är att en omålad polisbil a.k.a "civilare" inte automatiskt är en trafikare bara för att den är omålad och rör sig i trafiken. Jag följde upp din länk och läser man den är det ju långt värre än redan befarat, man har alltså minskat nykterhetskontroller med hela 700 000 stycken sedan 2008, verkligen alarmerande. Men om vi ponerar att det faktiskt finns 374st trafikare varav säkert hälften enbart sysslar med tunga sidan vilket lämnar oss med 187st som trafikövervakar. 187st på 10 miljoner människor och 500 000 kvadratkilometer yta, är det rimligt? Ponerar vi också att nästan alla dessa rör sig omkring Stockholm/Göteborg/Malmö så kanske det finns ca 20-30st som ska täcka resten av landet.
Men du har rätt Schmoyoho, där jag bort är det näst intill laglöst på vägarna även om 1/20 såklart var en överdrift :wink:
Jag rör mig runt stora delar av landet så det finns inget begränsat område där folk kör med bortplockad/flyttat regskylt. Skylt i fönstret = samma sak som bortplockad. Konstigt nog är det mest nya bilar utan skylt, all övig plast ser alltid hel och fin ut där skylten har suttit, måste vara dåliga skylthållare när dom "faller bort" så himla enkelt :wink:
av volvoc70cab
Ändra lagen så att boten går till bilen, sedan är det ägarens uppgift att lösa det hela. Nackdel är om någon med liknande bil kör omkring med falska skyltar.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]