Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Enligt VIDA kan FSM-U30045 egentligen bara indikera internt fel på styrenheten så mycket längre kan man inte komma i felsökning utan att göra vad Volvoverkstaden föreslår: Byta styrenhet. Så det är bara att leta upp en via de vägar som redan föreslagits. Tycker det vore märkligt om man inte skulle kunna hitta den begagnad. Visserligen var väl förarstödspaketet inte så vanligt på tidiga årsmodeller som på senare. Men jag tippar ändå att det levererades en hel del med den utrustningen, om inte annat för att få den adaptiva konstantfarthållaren.

Sedan vet jag inte om bilen köper byte av styrenhet utan att det görs något på mjukvarusidan. Om jag var du skulle jag kolla med Volvoverkstaden vad som gäller på den sidan innan jag började jag efter delen ifråga. Kan ibland vara någon hake på den sidan som gör det omöjligt att byta till något begagnat. Det kan inte minst gälla säkerhetsrelaterade prylar som denna. Kan som vanligt också vara klokt att kolla om man kan returnera den begagnade styrenheten om det inte skulle funka av en eller annan anledning.
Upp till dig förstås. Men om du kan hitta styrenheten begagnad för rimliga pengar (vilket jag tror soe69 kan hjälpa dig med om inte annat) och det inte är några konstigheter på mjukvarusidan (omladdning på Volvo brukar inte kosta några stora pengar om det nu skulle behövas överhuvudtaget) skulle jag för egen del välja att reparera. Tycker förarstödspaketet i min V70 -15 (som kanske är lite ytterligare utvecklat jämfört med ditt) är en klar tillgång. Och så avskyr jag trasiga grejer, även de som inte är särskilt viktiga. :wink:
Drog iväg ett PM till Soe69. Bära eller brista, tack så mycket.

Som jag förstått det har jag bara lane departure warning och driver alert. Men vad driver alert är vet jag ej. Kanske är ett samlingsnamn. Saknar adaptiv farthållare och grejer.
Du har sannolikt den del av förarstödspaktet som kallas "Driver Alert System". Det innehåller i sin tur "Driver Alert Control", som ger dig en påminnelse om att du nog bör ta en paus när du inte riktigt klarar att hålla bilen i rätt spår på vägen, och "Lane Departure Warning", som ger dig varningssignal när du passerar en filmarkering utan att ge signal med blinkers.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]