Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

God afton.
Har vinterdäck med v-mönster som ska monteras men det saknas info om vilken sida av bilen de ska sitta på. Och det finns ingen
Pil som indikerar detta.

Hur kan man lista ut detta utifrån v-mönstret? Någon som vet? Jag antager att det
Trycker undan vatten och snö bättre om det sitter på rätt håll.
Däcken som har "riktat" mönster är märkta. Det kan dock vara svårt (även för en "icke amatör") att hitta om man inte jobbar med det.
Seite_sw-7_WM.jpg
Seite_sw-7_WM.jpg (64.69 KiB) Visad 1735 gånger
Så här ser "pilen" ut på mina däck, jag fick leta ett tag innan jag kom på att det var dessa som var rotationsriktningen.
Tänk på en julgran annars, ovansidan på däcket (när det står upp) ska "toppen på granen" peka framåt.
Kommer att tänka på en kompis när vi gjorde "lumpen" (flottan). När han var i 10-års åldern bodde hans farfar på andra sidan ett smalt sund (Bohuslän) och han rodde över med en liten eka varje dag. Ibland var det lite strömt vatten, men en gång höll han inte på att komma över. Då hade lumparkompisen och hans bror spikat fast en gran under ekan med toppen på granen akterut. Gissa om det var en arg farfar som kom nästa dag... :roll: Tänkt på det när du monterar däcken, vatten och slask samlas i "grenarna" och kommer inte ut Däcken rullar dock inte "baklänges" när det är fullt i "grenarna" som ekan gjorde :lol: :-)-)

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]