Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Max hastigheten på däcken är väl egentligen av mindre betydelse, såvida man inte konstant ligger i 180+ :roll:
Så länge dom klarar sveriges max tillåtna hastighet + lite till så är det ju lugnt.

Visst kan det väl bli problem med försäkringen om du t ex har ett däck som bara klarar 150km/h, däcket exploderar och dom kommer fram till att du har kört betydligt fortare än 150km/h när det inträffade............ Men i det läget har man nog större problem än bilförsäkringen skulle jag tro :roll:
Googlade ännu en gång och denna gång hittade jag några gamla svar från folk som kontaktat det forna vägverket och lagligt är det tydligen om jag har bärighetsindex för bilens totalvikt och hastighetsindex upp till fartspärren. Andra menar att om det står t.ex Y-däck i regbeviset så gäller det, men jag kör ju redan på större däck så det kanske inte är så kinkigt? Någon ytterligare menade att om bilen har en viss klassning i reg.beviset så har Volvo tänkt att det ska vara de däcken för att bilen ska funka som den ska vid t.ex en undanmanöver. Fast det är väl mer bör än måste.
av Lövet
Använd sunt förnuft och kör som folk så löser sig det mesta tror jag ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag tror (man kan ju kolla på Däckonline) att lägsta hastighetsindex är N. Upp till 140km/tim (vissa dubbade vinterdäck??) om man inte tar med I (står för Implement) som är till gräsklippare, skottkärror, lantbruksmaskiner och liknande . Det brukar stå Not for Highway use på dom för "säkerhets skull".
På min båttrailer sitter "andrasorterings däck". Dom satt på när jag köpte den, det är en reggad 80 km/tim. trailer som har en totalvikt på 1600 kg. Det sitter 4 st 165x13 däck mer en "inbränd" stämpel "Max 100 km/tim" Så fort är det svårt att köra med båten, men lastindex på dom är 80 (450 kg) så dom är "på gränsen". Ska bytas "efter hand" till Biltemas 165x13 C däck (lastindex 104) som tål 900 kg styck Bruttovikten på trailer och båt är över 1800 kg när båten är "semesterpackad" och då har vi ändå mat och dricka i bilen och bensin och vattentankar (nästan) tomma

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]