Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av m2c
Det man brukar göra om man inte uppfyller kraven är att köra vida via en virtuell dator (ett program som emulerar en dator). Det brukar gå att hitta färdiginstallerade virtualla datoravbildningsfiler med vida och rätt operativsystem och annan programvara på fildelningssiter. Men som sagt, se till att du får programvaran att funka innan du beställer hårdvara.
Programvaran volvo wiring går också att hitta på fildelningssiter.

Ett alternativ till vida som funkar bra, men inte är fullt lika bra på volvobilar som vida är AutoCom. Det är ett bra alternativ om du vill jobba även med andra bilmärken. (Kallas ibland delphi också på auktionssiter).
av glock40sw
Bonzo11 skrev:Det innebär alltså att man måste ha en separat dator med W7 på. Jag har bara W10 som operativsystem. Har försökt att läsa lite och det verkar lite trickit att få till det hela. Men det kanske ändå är värt det i längden, då Volvo vill ha 600:- varje gång dom ska felsöka lite...!!
Du har ju två alternativ, antingen virtuell maskin ,det finns flera att välja på ,eller köpa en begagnad dator.
En begagnad dator kan man helt riskfritt köpa här : https://www.inrego.se/webbshop ,helt klart att föredra före blocket tex.
Tills vidare har de datorer med W7Pro förinstallerade ,och då har man en färsk Windows installation och slipper problem som en gammal W kan orsaka. En dator +Vida/Dice behöver inte nödvändigt vara dyrare än tex .PPC3 och ger så mycket mera inte bara felkoder utan information om reservdelar ,sprängskisser och inte minst reparationsinstruktioner. Just nu verkar utbudet av den billigaste segmentet vara lite glest ,ibland brukar de ha datorer som duger från ca.1500 kr.
Däremot är jag tveksamt vad m2c ger råd ,att ladda ner Vida från torrent ,personligen har jag fåt mera skit än användbara material från fildelarna.
Det är absolut säkraste att installera Vida från den DVD man får med Dice.

Det här är bara mina åsikter ,alla får göra som de vill. Jag har köpt två datorer från Inrego och är nöjd båda fungerar fortfarande klanderfritt.
Användarvisningsbild
av greeeken
Har du in 10 så installera Win 7 Virtuellt. Sen kör du VIDA på den. Funkar utmärkt .
I annat fall får du göra som föregående sa. Köpa en billig bärbar från inrego.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VIDA fungerar fint på min win10 x32 laptop iaf, utan virtuella maskiner. Däremot har jag ju ingen DiCE, så inte en susning om den skulle fungera eller ej(dock kan jag inte se någon anledning till att den inte skulle göra det).
av glock40sw
Lucif3r skrev:VIDA fungerar fint på min win10 x32 laptop iaf, utan virtuella maskiner. Däremot har jag ju ingen DiCE, så inte en susning om den skulle fungera eller ej(dock kan jag inte se någon anledning till att den inte skulle göra det).
En problem med Vida, som hängd med sen föregångaren Vadis är att den kan börja strula efter att man uppdaterat Windows.
Enkel förklaring skulle vara att piratkopierat program inte kan anpassas efter operativsystemets ändringar, som lagliga versioner kan göras.

När man lanserade W10 tog man bort användares möjligheter att påverka uppdateringar, och samma system ska enligt ryktena införas också på de gamla operativsystemen.

Om man har en separat garagedator eller Vida på virtuell maskin kan man enkelt fimpa internet anslutning och därmed hindra uppdateringar ,något som man inte vill göra med vardagsdator.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tog bort och tog bort.... Beror väl på hur man ser det... man tog bort menyvalet, visst, men det betyder inte att det inte går att avaktivera för det ;)

Min Win10 laptop är f.ö. fullt uppdaterad, och vida fungerar fortfarande. Men det stämmer ju, finns ju inget som säger att det fortfarande fungerar efter nästa uppdatering, eller nästa, eller nästa, osv...

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]