Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Siffrorna anger viskositeten enligt en ISO-standard (dvs hur tjock oljan upplevs) PAG respektiver polyesterolja är olika sätt hur oljan byggs upp.

PAG-olja är en slags glygkol som är närmare släkt med bromsolja än mineralolja och är inte blandbar alls med mineraolja.

Polyesterolja är byggd av en organisk syra och en tung alkohol till en oljeliknande substans och denna är till en del blandbar med mineralolja och är populär om man skall retrofitta gamla R12-system med mineraolja till att kunna köra med R134a utan inblandad isobutan (ca 3-5 % som tex. R413a har i sig), som annars är ett alternativ om man skall köra R134a i mineraloljefyllda system. Man kan köra på POE-olja även i nya system och PAG-olja används bara i bil-AC och inte i några andra kylmaskiner, kanske för att det är den billigaste oljan och kom fram först och blev defaktorstandard i bilar när man gick över till R134a, inte för att den är speciellt bra.

ingen av ovanstående oljor gillar fukt i systemet då de kan brytas ned till syror och angripa utrustningen inifrån och därför är det viktigt att byta torkfiltret till nytt ( nej, inte begagnat från skroten, då de redan är mättade med fukt!!) när man gör jobb på kylsystemet.

Gamla R12-system behövde förvisso torkfilter också - men inte för att oljan påverkades av det utan för att det inte skulle frysa vattendroppar i expansionsventilen och AC:n fungerade dåligt/inte alls efter kort tags körning

Det är viktigt att du använder rätt viskositet för kompressorn - flesta fall är det ISO100, en del fall ISO46 och mer sällsynta fall ISO150 - se tillverkarens datablad eller oljefabrikantens listor över kompatibilitet på viskositet mellan olika bilmärken och dess kompressorer.

Tänker man köra med Envirosafe och liknande ersättnings-köldmedier till R134a och som är HC-baserade (dvs en blandning med 50% propan och 50% isobutan och en smula citrondoft som luktmedel), så kan man överväga att gå upp en snäpp i viskositet, men har inte sett några bevis på att det skulle ha någon avgörande påverkan då när folk själva börja rota i AC så har AC:n oftast ett ganska stort antal tusen mil bakom sig och ev. haveri går inte att koppla eller skuldbelägga till använda oljan.
xxargs skrev:Siffrorna anger viskositeten enligt en ISO-standard (dvs hur tjock oljan upplevs) PAG respektiver polyesterolja är olika sätt hur oljan byggs upp.

PAG-olja är en slags glygkol som är närmare släkt med bromsolja än mineralolja och är inte blandbar alls med mineraolja.

Polyesterolja är byggd av en organisk syra och en tung alkohol till en oljeliknande substans och denna är till en del blandbar med mineralolja och är populär om man skall retrofitta gamla R12-system med mineraolja till att kunna köra med R134a utan inblandad isobutan (ca 3-5 % som tex. R413a har i sig), som annars är ett alternativ om man skall köra R134a i mineraloljefyllda system. Man kan köra på POE-olja även i nya system och PAG-olja används bara i bil-AC och inte i några andra kylmaskiner, kanske för att det är den billigaste oljan och kom fram först och blev defaktorstandard i bilar när man gick över till R134a, inte för att den är speciellt bra.

ingen av ovanstående oljor gillar fukt i systemet då de kan brytas ned till syror och angripa utrustningen inifrån och därför är det viktigt att byta torkfiltret till nytt ( nej, inte begagnat från skroten, då de redan är mättade med fukt!!) när man gör jobb på kylsystemet.

Gamla R12-system behövde förvisso torkfilter också - men inte för att oljan påverkades av det utan för att det inte skulle frysa vattendroppar i expansionsventilen och AC:n fungerade dåligt/inte alls efter kort tags körning

Det är viktigt att du använder rätt viskositet för kompressorn - flesta fall är det ISO100, en del fall ISO46 och mer sällsynta fall ISO150 - se tillverkarens datablad eller oljefabrikantens listor över kompatibilitet på viskositet mellan olika bilmärken och dess kompressorer.

Tänker man köra med Envirosafe och liknande ersättnings-köldmedier till R134a och som är HC-baserade (dvs en blandning med 50% propan och 50% isobutan och en smula citrondoft som luktmedel), så kan man överväga att gå upp en snäpp i viskositet, men har inte sett några bevis på att det skulle ha någon avgörande påverkan då när folk själva börja rota i AC så har AC:n oftast ett ganska stort antal tusen mil bakom sig och ev. haveri går inte att koppla eller skuldbelägga till använda oljan.

Tack och bock för det utförliga, kompletta och uttömmande svaret, xxargs!!!
xxargs skrev:Tänker man köra med Envirosafe och liknande ersättnings-köldmedier till R134a och som är HC-baserade
En fråga till dig "xxargs"
Jag har fyllt min AC med Envirosafe och det funkar bra (fortfarande). När jag fyllde med gas efter jag bytt kondensor så skulle jag bytt torkfilter också, men fick inte tag i till min (påfyllningen skilde på årsmodellerna) så jag köpte "torkgas" på Envirosafe och fyllde + en burk med "lite olja" i och det har funkat i 3 år nu, men det borde kanske "efterfyllas".
Frågan är, funderar på att tömma systemet och fylla det på nytt (vet ju inte hur mycket gas det är i) med en burk "torkgas" till plus ny gas. Vad tror du om detta. Det "nya" torkfiltret som rekommenderas till min bil passar till nyare som har påfyllningen på kondensorn och saknar lågtrycksventilen på filtret.
PS. jag skickade dig en "nippel" som man skulle kolla oljan i AC-systemet med, har du provat den??
Den ligger i lådan i vänta på tillfälle att prova denna - har inte varit så mycket AC-akivitet sista åren när vänkretsens bekymmer väl blev avbetade.

dock börja det höras röster igen såhär 3 år senare ;-)

----

Jag själv är alltid skeptisk till lösningar på 'burk' - men vad jag förstått så är det en kiselbaserad historia som med fukt blir något liknande silikonolja som blandar sig med resten av oljan. Bra eller dåligt - vem vet, men bil-AC är ganska robusta grejor för att tåla mycket stryk (tex. att motorn varvar till röd-märke på varvtalsmätaren) till skillnad från mycket annat inom kylmaskinvärlden och det har helt enkelt mer marginaler för sin tilltänkta men ganska begränsade livslängd (typ 5000 timmar eller så) medans en kylmaskin i en värmepump är tänkt att hålla bra bit över 50000 timmar och då blir oljornas egenskaper och ev förorening betydligt mer utslagsgivande för den totala livslängden.

Nu är det väl PAG/POE-olja i ditt system och man måste hålla fukthalten låg för oljorna skull.

hade det varit mineraolja i systemet som i gamla R12-system så skulle jag inte bry mig torkmedel/filter om det inte uppenbart fryser i evaporatorn och det tar stopp där och sluta ge kyla kort efter var gång kompressorn startas.
xxargs skrev:Den ligger i lådan i vänta på tillfälle att prova denna - har inte varit så mycket AC-akivitet sista åren när vänkretsens bekymmer väl blev avbetade.

dock börja det höras röster igen såhär 3 år senare
Tack för svaret

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]