Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Du kan också kolla på V50 om ni inte har så stora krav på lastutrymme (även om den har bra mkt större än sedanerna.) V50 bör vara billigare än V70 så du kanske kan få nån med mindre mil eller år än en V70 för samma pris.

Jag hade en V50 1.8f som jag över lag var nöjd med. Den var lite väl svag då man drog husvagn, men hade låg skatt och man kom ner nån krona per mil på att kunna köra på etanol.
av Ollehoff
joel80 skrev:En begagnad Nissan leaf kommer att gå väldigt snålt.. 1.50kr milen.. Bild Men din budget är nog inte riktigt där..
Man får nog lägga 100-150k för en begagnad leaf.

Sen kommer dom kännas rätt gamla som elbil rätt snart.. Räckvidden tredubblas nu på kommande bilar nästa år mot för några år gamla leafs.. Bild

Men har du alltså begränsningen med automat på kortet så du bara kan leta bilar med automat nu?
Med att bilen inte ska dricka upp bensinen menar jag inte överdrivet nu :P

Ja någon övertalade mig att gå för automat ...
av Ollehoff
volvo244gle skrev:En begagnad Leaf går som sagt på lite mer, men dricker å andra sidan inte något bränsle alls! :D Blir antagligen en sådan till sambon som pendlar 3-4 mil om dagen när vi väl gör oss av med ena V70'n.

Men på tal om det; varför inte en V70? Rymligare bil än S80 för familjen, och lättare att hitta fina exemplar med då det är såpass vanlig bil. Reservdelar och service brukar inte heller vara varken svårt eller dyrt att lösa.
Lite stor och klumpig bil kanske om du kör mycket stadstrafik, men en vanesak.

Undvik speciellt årsmodell -02 (som den länkade S80:n) som ofta har elproblem och titta istället på en -04:a eller senare. Är även skönt om man slipper börja med att byta kamrem t.ex. så var observant på detta om bilen närmar sig intervallet. Att koppling, bromsar o.s.v.. är i skick också givetvis. Kan vara värt att kalla in någon bilkunnig bekant så ni undviker de värsta fallgroparna.
Hur det än är med bilar så är det få som säljer en de är nöjda med, och det ska man ha i åtanke! Kan vara så att en dyr service/reparation närmar sig, att problem börjar visa sig eller att säljaren helt enkelt bara har bytt upp sig till något modernare.

Hej, Tack för svaret.

Jag ska försöka leta efter V70 och v50. Men varför skulle du rekommendera en V70? och skulle du kunna rekommendera någr andra bilar om jag inte hittar någon volvo?

Sedan hittade jag den här. https://www.blocket.se/stockholm/VOLVO_ ... w=1&last=1

Verkar vara perfekt eller?

Ledsen för all tjat
av Lövet
I den här prisklassen går det egentligen inte säga så mycket baserat på en annons. Skicket kan variera oerhört mycket på två bilar av samma modell. Du måste åka och titta och provköra för att bilda dig en uppfattning.
av Ollehoff
Lövet skrev:I den här prisklassen går det egentligen inte säga så mycket baserat på en annons. Skicket kan variera oerhört mycket på två bilar av samma modell. Du måste åka och titta och provköra för att bilda dig en uppfattning.

Du har helt rätt.

Men vilka Volvo modeller skulle du rekommendera? om inte volvo vad annars?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
85x70 är ju bra bilar annars :-)-) Bränslemässigt drar dom inte nämnvärt mer än P2orna. Min gamla T5a kan jag köra på 0.68-0.69 landsväg om jag vill, vilket jag iofs sällan vill. :mrgreen:
... Men den siffran kommer du dock aldrig ner till med trökomat, oavsett 85x70 eller P2or. :roll:

F.ö. har min granne en S80 -00, automat, 170hk motorn. Den drar bortåt 0.9 landsväg, stadskörning har jag ingen aning om, bra bit över litern iaf :P
f.ö. den bilen jag kört 2, eller kanske 3 t om, av mina ~5 gånger med automat. Kommer inte alls överrens med den automaten, den växlar inte alls där jag anser den borde växla :lol:
Användarvisningsbild
av SBergdahl
volvo244gle skrev:Men på tal om det; varför inte en V70? Rymligare bil än S80 för familjen, och lättare att hitta fina exemplar med då det är såpass vanlig bil. Reservdelar och service brukar inte heller vara varken svårt eller dyrt att lösa.
Lite stor och klumpig bil kanske om du kör mycket stadstrafik, men en vanesak.
Beror på vad du menar med rymlig.. Personutrymmena är enormt mycket större i S80 än V70, särskilt bak. Bagaget räcker gott för fyra personer så länge man inte åker runt med skidor, cyklar och liknande inne i bilen regelbundet.

Tekniskt är det ju ungefär samma bil. Jag tror inte att någon av dem skulle stå på min lista om jag endast var ute efter att optimera kostnaden i bilägandet. Men det finns ju fler kriterier :)
Lucif3r skrev:85x70 är ju bra bilar annars :-)-) Bränslemässigt drar dom inte nämnvärt mer än P2orna. Min gamla T5a kan jag köra på 0.68-0.69 landsväg om jag vill, vilket jag iofs sällan vill. :mrgreen:
... Men den siffran kommer du dock aldrig ner till med trökomat, oavsett 85x70 eller P2or. :roll:

F.ö. har min granne en S80 -00, automat, 170hk motorn. Den drar bortåt 0.9 landsväg, stadskörning har jag ingen aning om, bra bit över litern iaf :P
f.ö. den bilen jag kört 2, eller kanske 3 t om, av mina ~5 gånger med automat. Kommer inte alls överrens med den automaten, den växlar inte alls där jag anser den borde växla :lol:
Då är det något fel på din grannes bil. Eller hans sätt att köra :)
Jag har haft en exakt likadan och den lätt 0,7 eller någon decimal under på landsväg, förbrukningen stack först strax över 100-strecket till ~0,85 i 130. Litern blankt i stan (Göteborg), men då kör jag i princip aldrig i rusningstid eftersom jag inte kör bil till jobbet utan bara i andra ärenden så ingen kökörning inräknad där.
Att automatlådan inte alltid växlade klockrent kan jag dock hålla med om, men det gällde egentligen mest att den växlade ner onödigt mycket så fort man satt ett par stycken i bilen och det blev minsta lilla uppför. Den försökte inte ens segdra med lockout först.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Inte omöjligt att något inte är 100% med hennes bil. Men det är inget som märks eller hörs på den, inga felmedelanden, varningslampor eller felkoder(dock bara kollat med en billig skräp-elm327, har ingen dice eftersom min egen bil är för gammal för det).
Alltid gått igenom bes. med blanka papper, förutom en styrled för något år sedan, och bra agasvärden(betydligt bättre än mina :P).
Den servas även årligen på verkstad, volvo så vitt jag vet, dock har jag noll koll på vad som ingår i dom olika servicarna.
Den har dessutom bara gått uh... 14 eller 15k, dvs nästan 10k mindre än min :lol:

Men som sagt, ska givetvis inte svära på att något inte är fel på den. Jag har aldrig skruvat eller undersökt den noggrannt, eller kört den tillräckligt för att "lära känna" den.

Och ja, det där med att den växlar ner för minsta lilla var väl det som mest irriterade mig, och det lär väl knappast hjälpa med bränslekonsumptionen heller.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]