Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Samma video postad två gånger, renault --><-- volvo. Den videon har cirkulerat i åratal.

Men ni som klagar på det sjukt föråldrade krockskyddet i 940in & som dessutom saknar sitt rödblock har väl inte glömt hur det såg ut en gång i tiden?
[youtube]Vt0oQsRvtWI[/youtube]
Nexus skrev:Som sagt 850x 70 skulle stå sig bra mot en uråldrig 900 design. 8)
Men det är ju valfritt åka det man bäst trivs med :D
850in väger ju bly till sin storlek men jag tror det skulle vara en jämn match. Skulle vara intressant att se ett krocktest mellan en 855 vs 945 från samma årtal, gärna med liknande mil och skick, tror inte 940in skulle stå sig särskilt dåligt.
Det testet ska såklart även ha motorerna Kvar i bilarna :)
Motorn är ju del av krockskyddet i både 940 och 85x70, så att plocka ur motorn ur någon utav dom sabbar ju hela skyddet fram. Därför ger jag inte 5öre för 5th gears "tester".
Men som sagt, största skillnaden mellan dom 2 är att 940 löper större risk att få påhälsning av motorn i kupén, jämnfört med 85x70. Och andra sidan löper 85x70 större risk att trycka in hela torpeden istället om smällen är tillräckligt stor. Vilket som är att föredra vet jag inte och har inga planer på att ta reda på :lol: Båda alternativen känns tämligen "osäkert".
Waizguy skrev:Samma video postad två gånger, renault --><-- volvo. Den videon har cirkulerat i åratal.

Men ni som klagar på det sjukt föråldrade krockskyddet i 940in & som dessutom saknar sitt rödblock har väl inte glömt hur det såg ut en gång i tiden
och i den fakevideon fattas motorn i 940in som är en del av krockskyddet :-(O)
Waizguy skrev:
Nexus skrev:Som sagt 850x 70 skulle stå sig bra mot en uråldrig 900 design. 8)
Men det är ju valfritt åka det man bäst trivs med :D
850in väger ju bly till sin storlek men jag tror det skulle vara en jämn match. Skulle vara intressant att se ett krocktest mellan en 855 vs 945 från samma årtal, gärna med liknande mil och skick, tror inte 940in skulle stå sig särskilt dåligt.
Det testet ska såklart även ha motorerna Kvar i bilarna :)
100% front mot front så skulle 7/900 serien klara sig ok mot 850/v70 (P80). 850 konstruerades dock med tanke på att klara en 60% offset krock. 760 är inte konstruerad för offset överhuvud taget. V70N är konstruerad för 40% offset krock (källa "Pettson" på detta forum). En 850 hade klarat sig betydligt bättre än 940 gjorde i offset krocken mot Renault Modusen. Enligt Folksam är 850 fortfarande mer än 20% säkrare än medelbilden (OBS passiv säkerhet när en olycka väl har inträffat, viktigt då de flesta bilar nu har anti-sladdsystem).
700/ 900- serien är "bara" lika säker som medelbilen enligt Folksam.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]