Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Prisjämförelsen blir ju något missvisande när de inte visar varje tillverkares intervall. Volvo har ju valt att inte hoppa på vansinnet med 2 år/3000 mil som tex Kia. I jämförelsen antar man att bilen rullat 1500 mil/år. Med andra ord genomgår en Volvo dubbelt så många servicar med det antagandet. Och självklart ska det va service varje år! Lasingoo har velat skapa rubriker och använt statistiken till Volvos nackdel.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Schmoyoho
Alexas skrev:Volvo har ju valt att inte hoppa på vansinnet med 2 år/3000 mil som tex Kia.
Det är 1 år/3000 mil på de flesta volvo-motorerna, undantagen är väl typ flexifuel-motorerna.
Användarvisningsbild
av joel80
Vad Alexis menar är att om man t.ex räknar på 2000mil eller 3000mil/år i undersökningen skulle de "billiga" märkena bli upp till dubbelt så dyra.

Å andra sidan är det ju så att de flesta inte kör sin bil mer än 1500mil/år... Men för oss som gör det skulle det blir dyrare med de modeller som ska servas efter 1500 mil.. Jobbigare också.. Service två ggr per år känna drygt..
av volvoc70cab
Jag kör cirka 500 mil om året. Men ska göra en service som är baserad på tiden. Tycker det i ett sådant fall skulle räcka med ett oljebyte. Har varit med vid en service
Vad gör de? Jo byter olja plus filter samt tar en runda runt bilen med en ficklampa på en tid av max 5 minuter. Då står jag där, så undran vad som sker om jag inte är närvarande ?? Nej, service är en kassako för verkstäderna. Hela servicen tar max 20 minuter,och då menar jag från det de går ut och hämtat bilen samt kör ut den igen. Detta ger en timkostnad på cirka 6000 kr.
Användarvisningsbild
av joel80
Kör man så lite blir dom flesta servicarna ju mellanservice som i allafall är billigare är ordinarie service..
Användarvisningsbild
av Vojje
enligt "reglerna" ska en anpassad service åtföljas av en ordinarie...
V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]