Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är det just 5w-30/C3 oljorna som är den röda tråden eller är det introduceringen av "longlife" oljor som oftast är just 5W-30 samt att dessa även används som longlife olja på bensinare med turbo. Jag har sett att det står 30000km/2år på VAGs orginal oljefilter och man kan ju tänka sig hur oljan ser ut efter 30000km/2år.

Andra aspekter:
Hur många låter sin turbobil kyla ned ordentligt efter hård körning? Eller slår man bara av bilen direkt och låter oljan koka sönder i turbon när man kört 40mil i streck och stannar för att sträcka på benen?
Vissa bilar så fortsätter elfläkten snurra men är det tillräckligt för att kyla ned turbon och oljan i den?
Bilar med turbo, kamkedja och långa oljebytesintervaller (audi, saab m.f) verkar mer utsatta än andra.
Frågan är dock om det hjälper att kliva upp på 5W-40 på dessa? Eller ska man göra som förr i tiden och köra olika viskositeter typ 15W-40 på sommaren och 0W/5W-30 på vintern?
Eller ska man helt enkelt göra täta oljebyten, minst 1 gång per år, helst 2?
Frågorna är många :)

/// Waiz
ACEA måste följas.
en bil specad för C-klassad olja mår inte bra av en A/B-olja, som kan skada avgasreningen.
milktrucker skrev:ACEA måste följas.
en bil specad för C-klassad olja mår inte bra av en A/B-olja, som kan skada avgasreningen.
En C3 olja är en A3/B4 olja med lägre SAPS för som du skriver, inte skada avgasreningen.
Acea C3 finns som 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40...så det går att byta viskositet inom C3.
Kikar man i instruktionsboken så finns det ofta fler än en viskositet att välja bland.
SBergdahl skrev:Och byten minst årligen känns givet. Det är ju inte bara sliten olja och sot som ska ut utan kondensvatten mm som samlas oavsett körsträcka, eller kanske snarast mer vid korta sträckor.
Jag byter minst varje vår/höst samt ett extra byte om jag kör långt. Byter typ alltid runt 7-800mil, längst 1000mil. Då är körningarna även i stort bara långa så oljan blir riktigt varm. Men man kanske tillhör de extrema :)
Waizguy skrev:Hur många låter sin turbobil kyla ned ordentligt efter hård körning? Eller slår man bara av bilen direkt och låter oljan koka sönder i turbon när man kört 40mil i streck och stannar för att sträcka på benen?
Om jag stannar omedelbart efter riktigt hård körning låter jag motorn gå på tomgång ett tag, enligt rekommendationerna. Men efter 40 mils normal körning gör jag det inte. Det är bara om turbon fått gå på högvarv alldeles före stoppet som det kan vara en poäng att låta motorn fortsätta gå en liten stund.
Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]