Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
Drabbades av ett dylikt och skall nu låta byta framruta.
Detta trots att jag körde sakta, och långt till höger på vägbygget där det varnades för stenskott.
Jag tänkte försöka analysera vad som händer.
Smällen var stark (en jäkla smäll!!) och träffade längst upp till vänster och sprickan hamnade i siktfältet.

Stenskott uppstår när en mötande bil sprätter upp en eller flera stenar och dessa kastas då upp bakom bilen, (den mötande).
Frågan är då om stenen fortsätter framåt med den mötande bilens hastighet och träffar mig med den hastigheten plus min hastighet.
Eller kommer stenen att göra sin luftfärd i en hastighet som motsvarar den mötande bilens hastighet minus farten den "sprätts" iväg bakåt med, plus min hastighet.
Eller sprätts stenen bara bakåt och ligger still i luften när jag kör på den?

En del stenar sprätts förstås åt sidan från den mötande bilens däck och bör då ha samma hastighet mot mig som den mötande bilen har, eller?

Något att grunna på va????

Nog får man intrycket att det smäller betydligt mer när man möter en bil som kör väldigt fort trots risken för senskott på vägbygget.
Och många kör verkligen fort genom vägbyggena trots stenskottsrisk.
Så har mötande bilens hastighet mycket med stenskottets kraft att göra????

Många menar att det numera saknas stänklappar på nyare bilar, ett EU "o-krav"....
Nog kan stänklappar minska stensprutet bakom bilen.

Några teorier om hur stenskott uppstår och vad som händer i luften och med hastigheterna????

Roy
av rid54
Det jag har hört och då och då sett, är att det oftast är så att stenar kastas uppåt-utåt från nåt däck på mötande bilen. De har då inte så stor fart i förhållande till marken, men man kör på dem med sin egen fart. Ibland tar de i hjulhuset på mötande bilen och kastas framåt i den bilens fart också och då blir smällen värre. Det måste finnas hur många varianter som helst. Personligen skulle jag nog tro, att ens egen fart är det som avgör i de flesta fall. Sedan är det ju viktigt, hur mycket stenen väger. Ibland sprätter det upp rätt stora saker. Jag tror att stänklappar är bra på många sätt, om inte annat hindrar de ju uppkast som träffar den egna bilen bakom resp hjulhus.
Användarvisningsbild
av Roy
Inte många synpunkter på den här frågan.....
Men visst är det så att stenar kan "sprättas" upp från däckets sida, och flyger ut i luften framför en mötande bil som då kör på stenen.
En sten som följer med bilens hjul och hr fastnat i döckmöstret kommer ju tt följa med en stund flera varv på hjulet eller ett kvarts varv, för att sedan slängas bakåt.
Jag skulle tro att de olika fall av uppslängda stenar till stor del ändå följer bilens hastighet.
Åtminstone när det gäller höjden på stenens kastbana.
Möter man en bil i ett vägarbete som följer hastighetsbegränsningarna 30 eller 50 km/h så kommer nog stenen att kastas upp ganska lite, men en bil som kör 100 km/h kommer att kasta upp stenen många meter och risken att man som mötande kör på den är större.
Eller vad tror ni?

Generellt varor det bli en skur av sand och stenar fete en mötande bil som kör fort.
Men de som kör normalt genererar knappt något morän sand och stenar som träffar nedre delar av egen bil.

Det vore intressant med lite vetenskap i ämnet??????

de
Roy
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Beror ju mycket på vad bilen som kör på stenarna har för typ av däck också. Bredare däck brukar sprätta mer än cykeldäck. Men dom värsta sprättarna är ju tveklöst lastbilar iaf. Ibland funderar man ju om dom har någon grusfunktion aktiverad framför hjulen :lol:
Användarvisningsbild
av StefanN
Lucif3r skrev:Ibland funderar man ju om dom har någon grusfunktion aktiverad framför hjulen :lol:
Det finns det till lastbilar. Den är fylld med sand och startas med fjärr och släpper ut sand framför hjulen.
Bild
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag är inne på typ 4e vindrutan på min bil, allt orsakat av stenskott från bilister som kör om och lägger sig precis framför. Nuvarande ruta ser inte heller rolig ut, måste bytas till våren. Orsak till alla byten är att stenskotten direkt har spruckit, varpå rutorna inte kan/får lagas.
Fick dessutom ett stenskott på höger sidoruta bak från en lastbil jag körde om, sten som flög upp och orsakade att hela rutan sprack (skönt med laminerat!).
All heder åt moderna däck, sandning och grusning, men det är inte nyttigt för lack och rutor.
V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]