Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det var Mb jag tyckte inte höll premium klass längre jämfört med förr dvs fena, kompakt,123,124... Hur rostiga dom än var så höll klädsel och dörrarna hade rätt tjoff vid stängningen samt att de gick ganska bra. Volvon är trots små knirr och gnisel ibland ganska tyst framför allt lågt vägljud på svensk grov asfalt.
Lövet skrev: Fast hur kan det vara bättre att lägga 40.000kr på ingenting varje år istället för 10.000kr i underhåll? Ekonomiskt sett spelar det ju ingen roll om du får en faktura eller inte. Det är lite detta jag menar med glädjekalkyl. Du sparar ingenting på att åka Skodan, tvärtom har du högre kostnader varje månad.
Jag struntar i värdeminskningen. Jag vet att en bil förlorar i värde och är okej med det. Det ingår liksom i spelet. Om jag skulle låta ekonomi styra allt och var ute efter att spara pengar för att lägga dem i en hög så kunde jag ändra på mycket, inte minst sätta mig i en betongkasern inne i stan och promenera till jobbet. Nu är jag dock så lyckligt lottad att jag har ordnad ekonomi utan att för den delen vara rik så den där värdeminskningen tar jag mig råd till för att slippa åka runt i något gammalt sunk från 90-talet.
Det står var och en fritt att strunta i värdeminskningen. De är dina pengar och du gör vad du vill med dem.

Det blir dock lite snett när man hävdar att en nyare bil går billigare, vilket den nästan aldrig gör på grund av värdeminskningen -- som nästan alltid är den enskilt dyraste kostnadsposten på en ny bil.

Jag tycker också att det är värt pengarna att köra omkring i en nyare bil. Jag tycker dock om att ha koll på vad min totala bilkostnad är. Jag räknar därför -- från dyrt till billigt -- på värdeminskning, bränsle, försäkring, service, skatt och kapitalkostnad (ränta på pengarna som är låsta i bilen, men som jag skulle kunna investerat någon annanstans.) och eventuella reparationer. Mina bilar är dock så pass nya att inga reparationer behövts, inte ens byte av slitdelar.

Att bara titta på vad man betalar varje månad är att lura sig själv. Kassaflöde en enskild månad har ofta ingenting att göra med den totala bilkostnaden.

Tittar man rent ekonomiskt på bilägande ska man köpa en billig gammal bil med så låg bränsleförbrukning som möjligt och köra den tills den rasar eller tills något går sönder som kostar mer att laga än vad en ny "skrotbil" kostar. Tyvärr är säkerhet, driftssäkerhet, miljö och ägarglädje inte så höga på det sättet -- men billigt är det. Jag har haft en bil som jag betalde ca. 4000:- för under ett år för inte alltför många år sedan. Jag har aldrig åkt så billigt som då.
llesrof skrev:
Lövet skrev: Fast hur kan det vara bättre att lägga 40.000kr på ingenting varje år istället för 10.000kr i underhåll? Ekonomiskt sett spelar det ju ingen roll om du får en faktura eller inte. Det är lite detta jag menar med glädjekalkyl. Du sparar ingenting på att åka Skodan, tvärtom har du högre kostnader varje månad.
Jag struntar i värdeminskningen. Jag vet att en bil förlorar i värde och är okej med det. Det ingår liksom i spelet. Om jag skulle låta ekonomi styra allt och var ute efter att spara pengar för att lägga dem i en hög så kunde jag ändra på mycket, inte minst sätta mig i en betongkasern inne i stan och promenera till jobbet. Nu är jag dock så lyckligt lottad att jag har ordnad ekonomi utan att för den delen vara rik så den där värdeminskningen tar jag mig råd till för att slippa åka runt i något gammalt sunk från 90-talet.
Jo men då kan du inte påstå att det är lika dyrt att åka runt i Skodan för det är det inte. Inte ens i närheten.
Lövet skrev:
llesrof skrev:
Jo men då kan du inte påstå att det är lika dyrt att åka runt i Skodan för det är det inte. Inte ens i närheten.
Det gjorde min kompis, han skrotade sin gamla Saab 99 som hade haft noll i värdeminskning senaste 10 åren och bytte till en sprillans fullutrustad BMW 5:a med stor motor, sen visade han att han sparade massor med pengar då saaben drog 0.85 medans BMWn bara drog 0.7.

Att han sedan hade 100.000 kr i värdeminskning per år på BMWn "glömde" han gärna bort :D
Inghus skrev:Det var Mb jag tyckte inte höll premium klass längre jämfört med förr dvs fena, kompakt,123,124... Hur rostiga dom än var så höll klädsel och dörrarna hade rätt tjoff vid stängningen samt att de gick ganska bra. Volvon är trots små knirr och gnisel ibland ganska tyst framför allt lågt vägljud på svensk grov asfalt.
Min e211 -05 var ljusår bättre än nuvarande S80 -10. När man stänger dörren,låter det som att backspegeln skall ramla av. Två saker som är bra. Benutrymmet fram och bränsleförbrukningen på volvon.
V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]