Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av matolo
Tjena är det någon som har någon koll på vad man skulle kunna få för straff om man skulle t.ex. bli stoppad med en bil med turbo som inte är registrerad med det i papperna? Kan det påverka körkortet? Någon här som det har hänt eller vet vad som händer?
Mvh matolo
Det enda jag har hört är att man tvingas till ny reg-besiktning. Vilket kan vara mycket svårt då intyg från biltillverkaren kan krävas som visar att bilen återställts till original.
Jag kan tillägga att ett sådant intyg är mycket svårt och omständigt att få. En bekant hade en 240 diesel. Kamremmen smällde av och motorn blev förstörd. Eftersom bilen i övrigt var ganska välhållen så beslöt han att sätta i en bensinmotor i stället. Till det behövdes ett intyg från Volvo beträffande motorn. Om jag minns rätt nu fick han hålla på och tjata på Volvo i mer än ett år för att få intyget.
Detta var på sent åttiotal eller möjligen tidigt nittiotal? Volvo är alltså tämligen ointresserade av att ställa upp med sådana tjänster.
Bilar upp t om -92 går att regga med annan motor, antingen +10%hk/20%nm eller det tillverkaren angett som max. Volvo har sådan info för 200, 700 och 900 serien. Det är därför man ser så många 7/900 med t ex T5or.

Men nyare årsmodeller är bara att tokglömma, såvida du inte bygger om så pass mycket att det går som ombyggt fordon.
Ojj så måste man verkligen få ett besked ifrån volvo ifall man blir tagen? Det låter väldigt jobbigt. Stämmer verkligen det? Om man tex har en a-traktor som har sugmotor också turbo-konventerar man den, får man inte bara ombesiktning? Det är det jag har hört iaf inte nåt om att man måste ha intyg ifrån volvo
matolo skrev:Ojj så måste man verkligen få ett besked ifrån volvo ifall man blir tagen?
Nja... Ibland kan man behöva det, men det är sällsynt. Så just det är inget att direkt oroa sig för. I regel så står det registreringsbesiktning alternativt återställande i protokollet man får när man torskar i en kontroll. Och då får man hänga på alla originaldelar igen och åka in och besikta om bara.
Ett större problem kan vara om polisen intresserar sig för varför man anser sig behöva turbo på ett fordon som max får gå i 33km/h och börjar rota efter spärrar och andra finurliga saker som gör att man kan åka fortare än vad som är lagligt.
Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]