Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Perra79 skrev:
jwiss skrev:Tankade Aral super-diesel precis innan fehmarn-bron, kostade 1,28 €/l, körde runt på fehmarn och dansk och svensk motorväg hem, snittade 0,55 l/mil.
Varken jag eller sambon hörde eller kände någon skillnad.

Bäst erfarenhet hadde jag dels av esso-dieseln för den var billigast och dels av miles-dieseln för det blev lite mindre trafik på autobahn med den...

Sådan superdiesel finns inte så man känner skillnad bara så där... Men fördelen med Aral Ultimate Diesel är att den är 100% ren-diesel och det är inte mycket kvar av den varan numera... Så bilen mår absolut bäst av det 8)
Vad menar du med oren diesel och vilka exempel på sådan diesel har du i åtanke? Diesel måste tillfredsställa en serie tekniska krav för att få säljas som just diesel. Om kraven är uppfyllda är det ren diesel. Konstigare än så är det inte.
av Perra79
Ta tex Aral Ultimate Diesel är just sådant bränsle som man kunde tanka förr, vill säga riktigt diesel utan konstigheter, och märker att bilen går billigare m.m av det, sen kan jag ju ärligt säga att det handlar inte om några stora volymer man sparar in på just den dieseln... Mest märker man på ryssdieseln där bilen går mycket billigare och även får bättre kraft, märks extra mycket när man drar ett tungt släp.
av andersuw
Nej Aral Ultimate motsvarar med all säkerhet inte den diesel man kunde tanka förr. Och några konstigheter med den diesel du nu kan tanka på vilken svensk mack som helst finns inte heller. Det skiljer en liten aning i densitet och därför energiinnehåll men det har förstås inget med bränslets renhet att göra. Som jag påpekade tidigare i tråden lönar det sig heller inte att köra på Aral Ultimate jämfört med vanlig tysk diesel. Förbrukningen i liter räknat sjunker med några ynka procentenheter men kostnaden per liter går upp med runt 20 procent. Rena förlustaffären.
av Perra79
andersuw skrev:Nej Aral Ultimate motsvarar med all säkerhet inte den diesel man kunde tanka förr. Och några konstigheter med den diesel du nu kan tanka på vilken svensk mack som helst finns inte heller. Det skiljer en liten aning i densitet och därför energiinnehåll men det har förstås inget med bränslets renhet att göra. Som jag påpekade tidigare i tråden lönar det sig heller inte att köra på Aral Ultimate jämfört med vanlig tysk diesel. Förbrukningen i liter räknat sjunker med några ynka procentenheter men kostnaden per liter går upp med runt 20 procent. Rena förlustaffären.
När jag är i Tyskland och kör och det brukar vara ca mellan 3 till 5 gånger per år så tankar jag i stort sett alltid på Aral, och tankar inte deras bränsle för att bilen går billigare utan att det känns som att bilen mår bäst av det, sen är det säkert mycket placeboeffekt i det men kör på det ändå och tar den extrakostnaden som det blir.
Användarvisningsbild
av milktrucker
andersuw skrev:Nej Aral Ultimate motsvarar med all säkerhet inte den diesel man kunde tanka förr. Och några konstigheter med den diesel du nu kan tanka på vilken svensk mack som helst finns inte heller. Det skiljer en liten aning i densitet och därför energiinnehåll men det har förstås inget med bränslets renhet att göra. Som jag påpekade tidigare i tråden lönar det sig heller inte att köra på Aral Ultimate jämfört med vanlig tysk diesel. Förbrukningen i liter räknat sjunker med några ynka procentenheter men kostnaden per liter går upp med runt 20 procent. Rena förlustaffären.
:-)-)
av andersuw
Perra79 skrev:När jag är i Tyskland och kör och det brukar vara ca mellan 3 till 5 gånger per år så tankar jag i stort sett alltid på Aral, och tankar inte deras bränsle för att bilen går billigare utan att det känns som att bilen mår bäst av det, sen är det säkert mycket placeboeffekt i det men kör på det ändå och tar den extrakostnaden som det blir.
Att njuta av en och annan placeboeffekt missunnar jag dig förstås inte. Det är bara när dessa placeboeffekter förväxlas med objektiva fakta som det finns behov av att diskutera saken. ;-)

För egen del tankar jag i Tyskland på närmsta mack, oavsett märke, när det börjar bli dags att fylla på, förutsatt att priset verkar ungefär rätt. Det är för övrigt sällan Aral som ligger bäst till rent prismässigt även om det som i mitt fall är helt vanlig diesel det handlar om.

I Sverige föredrar jag att tanka på OKQ8 (är OK-medlem sedan många år och uppskattar deras GDS-hallar som jag inte gärna vill se försvinna) eller Preem (som jag tycker gör och gjort ett bra jobb när det gäller att driva på utvecklingen mot alltmer icke-fossila bränslealternativ).
av Perra79
När jag är i Tyskland så söker jag inte direkt efter Aral, men väljer det i första hand när tanken behöver fyllas på, annars kan det bli typ vad som helst tex Shell och V-Power diesel eller annan mack, och finns det bara "vanlig" diesel så tankar jag naturligtvis det.
När det gäller OKQ8 så är jag också medlem sen lång tid tillbaka och ÄLSKAR deras GDS-hallar, vet inte vad jag skulle göra utan dom för jag är en riktig tvättnörd som ofta är där och putsar på skönheten.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]