Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:
VolvoB20 skrev: Här är mackarna bemannade och personalen tankar upp bilen åt dig på några minuter, under tiden hinner man med att kissa.

Mat blev någon powerbar och en dricka bakom ratten.

Istället för att lägga 2-3 dagar körning mellan delmålen så kör jag det heller rakt av och så kan jag ligga still 3 dagar på varje ställe och uppleva det ordentligt istället för att vara på vägen varje dag.

En kort sträcka som från Polen till Rumäninn tex tog 14 timmar, visst kunde man kört det på 3 dagar istället, men jag kände att det var bättre att ha dessa vid detta stoppet.
Ptja... eller så planerar man semestern så att man hinner med att stanna lite då och då istället för att köra nonstop i 14 timmar. Måste man göra det för att hinna med så kanske man skall fundera lite på vad man har semester till. Hinner man inte med utan att tvingas köra nonstop i 14 timmar så har man antingen planerat resmål för långt bort eller tagit för lite tid till det.
Funkade perfekt. 4 kördagar med 10-14 timmarspass, 8 bilfria dagar på de olika resmålen och så en 250 mils sprint hem med en snabb stopover halvvägs hem.

Hade inte velat åka färre delmål/mindre totalsträcka eller tex kört halva sträckan varje dag och därmed inte fått några bilfria dagar. .... Detta var verkligen super.

Men alla gillar ju inte bilar och att köra så som jag gör. Dessutom är ju resandet/körandet en upplevelse i sig som att klättra över de dramatiska bergen i Bosnien/Herzegovina eller Transfargasan.

Bild
Senast redigerad av 3 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
av Perra79
Läcker vägsträcka, den ska jag kolla upp så man kanske kör den något år när vi är på våran årliga bilsemester :)
Påminner lite om Trollstigen i Norge som vi körde för några veckor sedan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Perra79 skrev:Läcker vägsträcka, den ska jag kolla upp så man kanske kör den något år när vi är på våran årliga bilsemester :)
Som Trollstigen.... men en god middag med en halv liter starköl till kostar bara 40 kr, isället för 400 Nok. :-O)
av volvoc70cab
!0 till 15 mil. Sen blir det en bensträckare. Även passagerarna tycker det är skönt. Nu för tiden tar vi tre dagar ( två övernattningar)för att köra ner till Riva del Garda.Vidare så kör vi oftast över broarna och ej färja. Under resan hinner vi då besöka en del fina gamla småstäder i Tyskland. Semester är semester ! Ps. vi startar resan från norra Skåne. Vi kör med en XC60 eller C70 cab. Titta även på länkarna nedan

eller

Föraren i den sista länken har BRÅTTOM vilket man inte ska ha på semestern.
av Perra79
VolvoB20 skrev:
Perra79 skrev:Läcker vägsträcka, den ska jag kolla upp så man kanske kör den något år när vi är på våran årliga bilsemester :)
Som Trollstigen.... men en god middag med en halv liter starköl till kostar bara 40 kr, isället för 400 Nok. :-O)

Sant, efter Norgeresan så var semesterkassan slut, tur ändå att vi gjorde den resan i slutet av semestern :-)-)
av DaddyTapir
sparwen skrev:
DaddyTapir skrev:Jag körde Kiruna-Stockholm i snöstorm i vintras, det tog 25h och jag stannade inte för mer än tankning. Det gick hur bra som helst, så man kan köra längre än man tror. Då var jag ändå tillräckligt utvilad när jag kom fram, så jag kunde arbeta en dag på det.
123 mil på 25h, en snitthastighet på 50km/h. Snöstorm hela vägen?
Nja, första 25 milen från Kiruna söderöver var ganska dåliga så där gick det nog runt 50, sen ett antal mil med snöstorm som gav extremt låg hastighet. Sen stanna och tanka, köpa kaffe... 50km/h som snitt känns ganska rimligt. Jag låg knappast i 140km/h i någon lång sträcka heller, snarare runt 100 som max.
Har kört Nynäs till Luleå några gånger. Tar 9-12 timmar. Beroende på väglag o trafik. Men måste ju tanka,missa o äta lite på vägen. Men första nonstopkörningen brukar ligga till Sundsvall.
För 2 år sedan körde jag från Värnamo till Bremen. Då tog jag bron över till Köpenhamn, E20 till Kolding, sen E45 söderut. Sedan tillbaka samma väg, men då till Trelleborg. 155mil, 17 timmar, på samma dag. Kör en XC70 my06. Då hann jag fika hos en kompis i Bremen. :wink:
av BennyL
Kör mycket i jobbet och brukar köra 4-5 timmar som mest non-stop. Sedan blir det tankning eller äta eller pinka.
Brukar försöka att inte äta mat när jag kör långt utan hellre fika med en macka för att inte få paltkoma.
Har i och för sig sträckkört Malmö-Uppsala en gång härom året, men det var överskattat 8)
V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]