Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
fjohan82 skrev:
TommyP86 skrev:Både v70 och s80 samt xc70 hade det, och xc90 har och hade.
Intressant, tack.
Dåligt att inte fler modeller erbjuds med ventilerade stolar, kanske kommer i fortsättningen om Volvo ska vara "premium"
Jag hade i alla fall tagit det.
av Waizguy
Plus:
Skinn: Fint att titta på, lätt att torka.
Tyg: Mjukt, skönt, ventilerande. Fint om det är bra matrial/färg.

Minus:
Skinn: Knarrar, klibbigt varmt, frossande kallt, "glidigt" matrial så man åker fram och tillbaka vid snabba svängar.
Tyg: Otroligt fult om ett ljust tyg blir missfärgat eller fläckigt, känns mindre fräscht om det inte hålls efter.

Föredrar plysch faktist, mjukt skönt men kanske inte så vackert i allas ögon :)

För er som köper skinn för att det är lätt att göra rent kanske skulle prova galon, bara spola ur ;)
av Storfot
Waizguy skrev:För er som köper skinn för att det är lätt att göra rent kanske skulle prova galon, bara spola ur ;)
Jag hade en Amazon som 18-årsbil och det var onekneligen rätt praktiskt med galonklädseln när någon spydde i den.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det tråkiga med gammal skinnklädsel är att den kan se lite slapp och sladdrig ut. Jag skulle säga att en välskött tygklädsel både ser bättre ut och håller sig tajtare bättre.
Användarvisningsbild
av sthlm
Halvskinn är min favorit när det gäller bilklädslar. Rätt utformad så ser det både snyggt ut och är bekvämt både sommar som vinter.
Har helskinn just nu och kan sakna mina stolar från min förra -04 lite även om dom knappast var sportiga och snygga.
Efter att precis ha gjort rent min skinninredning och smörjt in den själv så är sätena som att sitta i ett slemmigt ostron i jämförelse med hur dom var innan.
Ingen klistervalla längre som håller mig på plats men bra blev det.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har (sedan 2008) en -88B 745 GLT i numera ganska "miserabelt" skick, har inte fått någon "skönhetsvård" på många år. Men en av sakerna som "strålar" av kvalitet är just skinklädseln, svart helskinn. Det har gått sönder en bit vid ytterkant på förarstolen (säkerhetsbältet skavt?) men i övrigt är det fortfarande helt och känns fräscht. Där har (sedan -94 i alla fall) aldrig varit någon överdragsklädel i den. Svågern köpte den då, när han "fick" sambo med 2 små barn och dom fick ett gemensamt. Det enda som är gjort är att några sömmar i sittdynan (den breda i baksäter) fått ny tråd i slutet av -90-talet. Jag har alltid haft "gamla" bilar, men aldrig en bil med såpass hel och fräsch klädsel efter så många år. Dom äldre jag haft (-50 - -70-tal) har det varit sprucken galon, farsans 144 som jag körde innan 740-in hade tyg, men där var 2 (??) lager överdrag när han köpte den (-84) och jag bytte till ny överdragsklädsel när dottern övertog den -96. originalklädseln var ganska sliten ändå. Har faktiskt aldrig haft en nyare bil (själv alltså, frugans bilar har varit max 4 år när vi köpt dom) utan dom har varit från c:a 13 år och äldre så jag har ju aldrig fått välja klädsel...... eller färg. Färgen har dock fixats till rätt kulör på några av mina "pärlor"... :lol:
Summan av detta... Får jag välja blir det helskinn, frugan har "halvskinn" (Alcantara) i sin nuvarande, Passat 1,8T Highline -04. Köptes hösten -05, hon är väldigt nöjd med den, och den är fortfarande fin. Både utvändigt och invändigt
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Halvmas
XC90_Executive skrev:Skulle aldrig köpa en ny bil med tygklädsel.
Men det gjorde jag till min :D och blev då tvungen att lägga till en massa saker istället för att få det jag ville ha eftersom de flesta utrustningspaket kommer med skinn. Hittills är jag nöjd med valet i alla fall. Har haft helskinn förut men föredrar tyg.

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]