Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag som är lantbrukare med mjölk och köttproduktion gör allt jag kan för att påverka konsumenterna att de skall köpa svenska livsmedel. Inte bara för min egen överlevnad, utan bland annat för att Sverige i dag har en fruktansvärt låg självförsörjningsgrad. Vi har i princip 0% vid kris eller krig, om importen in i landet stryps. Folket svälter inom en vecka. Med en stark produktion i landet ökar så klart chanserna till överlevnad.

När jag skulle välja bil så var valet ganska enkelt. Jag vill, precis som konsumenterna jag försöker påverka, köpa svenskt. Självklart köpte jag en Volvo. Det bidrar med arbete, kunskap och utveckling, kompetens som jag verkligen vill ska stanna kvar i Sverige.

Och ja, jag köpte en ny, men bilen innan min nuvarande XC70 var en begagnad inköpt Volvo V70.
Volvo är en dyr men bra bil som blir en folkbil genom andrahandsförsäljningen som familjebil.
En 400-550.000 Volvo köps av företag och körs i tre år eller kanske något mer för att sedan bytas in
Hamnar på den fria marknaden och kostar 200-250 vilket är försvarbart för en barnfamilj i öfre medelklassen.
Jämför en begagnad Volvo mot en ny fullsmetad Golf och det skiljer inte försvarbart med pengar.
Statsminister
Om ni lantbrukare vill få folk att köpa mer svenskt. Mer närproducerat. Då får ni sluta skälla på kunderna. Sluta tjattra om hur vi kunder ska göra vårt land och er en tjänst.
Se.. vi handlar upp till en viss gräns med pengar. Sen stödjer vi ingen alls. Vi får ju inget för dom.
Vi kan då konstatera att 1 liter mjölk kostar för enkelhetens skull här o nu 10 spänn. Du som lantbrukare får 1.50... det finns 8.50 av vad jag betalt att spåra.
Eftersom arlafolket åker på lyxresor och ica handlaren har råd med sin ferrari så är väl jag som faktiskt betalt er alla tre den sista som ska ha skit?
Er interna fördelning kommer inte förändras ens om jag betalar 34 kronor litern. Det är naivt att tro att arla skulle låta mjölkbönderna ta en större del av kakan. Eller att ica handlaren skulle avstå sin vinst..
Det har redan avhandlats i landet att folk är villiga att ge två kronor extra per liter. Med ett förbehåll.. att mjölkbonden fick dom. Tyvärr.. kunde inte arla lova det
Eller någon annan för den delen och då struntar man i det.
Kött då? Tja.. ska vi se på vägen för köttet? Vi säljer en gris i linköping.. vi kör den till småland och avlivar den ich tömmer den på blod. Vi kör råprodukten till polen eller holland. Sen styckar vi den. Sen lagrar vi den i nån månad och sen kommer den tillbaka som lokalt svenskt kött. Du förstår säkert att miljöavtrycket faktiskt är mindre om vi köper danskt kött som görs färdigt i danmark o kommer hit? Exakt varför ska jag köpa en lokal svensk råvara för när den ändå är ute o åker i halva europa o sen säljs som svensk? Jag som kund kan spåra den exakta kotletten lika mycket som jag kan spåra grön el ifrån ett vindkraftverk. Dvs.. inte alls. Partiet går att spåra. Men det tar inte mer än 30sekunder att skifta info på två pallar. Jag har sett det göras med egna ögon när en köttproducent fick en stororder. På 6 minuter var 22 ton holländskt kött svenskt. Dagen efter blev 22 ton svenskt kött holländskt. Plus minus noll och alla var nöjda. Allt i sin ordning. Tror ju alla köpare iallafall?
Det är ni producenter som ska ligga på era uppköpare om hur ni vill skåpet ska stå. Oss kunder skiter dom fullständigt i. Dom kan lura oss till månen o tillbaka och gör det alltsom oftast. Det ni ska göra är att skala ner slakteriet så det åter blir relativt lokalt. Då vet vi att vi får nåt för pengarna som det kostar extra. Mervärdet blir mer än att ge alla mellanhänder mer pengar..
Det fungerar inte så att kunder har någon konsumentmakt. Det funkar så att du säljer nåt till en handlare, han ockrar... ingen köper och vips är det kundens fel när ni pratar. Han glömde säga att han krävde nåt oskäligt som ingen ville betala för. Han gör ett av två val.. 1 han ger dej mindre pengar o försöker ockra igen.. 2 han säger att din produkt inte går att sälja och du får skiten. I verkligheten är felet varken mitt eller ditt. Du ville sälja det skäligt och jag ville köpa det skäligt..
Så samla ihop er ni och ta diskussionen med era uppköpare om hur er framtid ska se ut.
Vi konsumenter kan inte påverka den...
crumpets skrev:Ilesrof jag tror tvärtom. Det är väldigt många som ser det som en viktig del -inför- köpet. Inte nåt man bara drömmer ihop efteråt. Själv är jag kluven. Är två bilar likvärdiga tar jag den svenska utan tvekan, men är en utländsk bättre skulle jag troligen köpa den. Att köpa en undermålig svensk produkt gör att de fortsätter tillverka dåliga produkter och således slås ut inom några år. Köper man den bästa produkten kan Volvos produktplanerare se vad som driver efterfrågan och förbättra sig till nästa generation = långsiktighet och det bästa för företaget.
Likvärdiga ja. Det ändrar ju förutsättningarna en del. Men det är ju sällan den jämförelsen fungerar i praktiken. Priset behöver ju inte vara likvärdigt även om de tekniska specifikationerna och egenskaperna är det. Då är de inte likvärdiga. Inte en chans i helvete att jag skulle göra avkall på mina krav och önskemål på en bils egenskaper bara för att få köra Volvo. Så satans bra är dom inte.
Nej och det ska du inte heller. Då gör du Volvo en otjänst i det långa loppet.
THP skrev:Statsminister
Om ni lantbrukare vill få folk att köpa mer svenskt. Mer närproducerat. Då får ni sluta skälla på kunderna. Sluta tjattra om hur vi kunder ska göra vårt land och er en tjänst.
Se.. vi handlar upp till en viss gräns med pengar. Sen stödjer vi ingen alls. Vi får ju inget för dom.
Vi kan då konstatera att 1 liter mjölk kostar för enkelhetens skull här o nu 10 spänn. Du som lantbrukare får 1.50... det finns 8.50 av vad jag betalt att spåra.
Eftersom arlafolket åker på lyxresor och ica handlaren har råd med sin ferrari så är väl jag som faktiskt betalt er alla tre den sista som ska ha skit?
Er interna fördelning kommer inte förändras ens om jag betalar 34 kronor litern. Det är naivt att tro att arla skulle låta mjölkbönderna ta en större del av kakan. Eller att ica handlaren skulle avstå sin vinst..
Det har redan avhandlats i landet att folk är villiga att ge två kronor extra per liter. Med ett förbehåll.. att mjölkbonden fick dom. Tyvärr.. kunde inte arla lova det
Eller någon annan för den delen och då struntar man i det.
Kött då? Tja.. ska vi se på vägen för köttet? Vi säljer en gris i linköping.. vi kör den till småland och avlivar den ich tömmer den på blod. Vi kör råprodukten till polen eller holland. Sen styckar vi den. Sen lagrar vi den i nån månad och sen kommer den tillbaka som lokalt svenskt kött. Du förstår säkert att miljöavtrycket faktiskt är mindre om vi köper danskt kött som görs färdigt i danmark o kommer hit? Exakt varför ska jag köpa en lokal svensk råvara för när den ändå är ute o åker i halva europa o sen säljs som svensk? Jag som kund kan spåra den exakta kotletten lika mycket som jag kan spåra grön el ifrån ett vindkraftverk. Dvs.. inte alls. Partiet går att spåra. Men det tar inte mer än 30sekunder att skifta info på två pallar. Jag har sett det göras med egna ögon när en köttproducent fick en stororder. På 6 minuter var 22 ton holländskt kött svenskt. Dagen efter blev 22 ton svenskt kött holländskt. Plus minus noll och alla var nöjda. Allt i sin ordning. Tror ju alla köpare iallafall?
Det är ni producenter som ska ligga på era uppköpare om hur ni vill skåpet ska stå. Oss kunder skiter dom fullständigt i. Dom kan lura oss till månen o tillbaka och gör det alltsom oftast. Det ni ska göra är att skala ner slakteriet så det åter blir relativt lokalt. Då vet vi att vi får nåt för pengarna som det kostar extra. Mervärdet blir mer än att ge alla mellanhänder mer pengar..
Det fungerar inte så att kunder har någon konsumentmakt. Det funkar så att du säljer nåt till en handlare, han ockrar... ingen köper och vips är det kundens fel när ni pratar. Han glömde säga att han krävde nåt oskäligt som ingen ville betala för. Han gör ett av två val.. 1 han ger dej mindre pengar o försöker ockra igen.. 2 han säger att din produkt inte går att sälja och du får skiten. I verkligheten är felet varken mitt eller ditt. Du ville sälja det skäligt och jag ville köpa det skäligt..
Så samla ihop er ni och ta diskussionen med era uppköpare om hur er framtid ska se ut.
Vi konsumenter kan inte påverka den...

Mitt inlägg var inte avsett för att skapa diskussion, utan motivera varför jag väljer att köpa en svensk bil och varför detta är viktigt för mig. Vill du dock känna dig säker på att inte bli lurad så säljer vi vårat egna kött här hemma på gården. Fina färdigpackade ekologiska lådor. Fritt fram och komma och besiktiga så allt går rätt till ;)

När det gäller att välja svenska varor (alla typer av varor) så kan väl vilken vettig människa som helst räkna ut varför det är bra att inte vara beroende av en import som helt slår ut landet vid händelsen att vi blir isolerade från övriga världen.
V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]