Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Ena tutan i amazonen fungerar inte (den högra, sett framifrån). Plockade isär den på måfå och rostbehandlade en massa delar som såg tråkiga ut men den fungerar ändå inte. Använde en multimeter på pipfunktionen på anslutningarna och hela kretsen leder ström om jag skruvar in justerskruven så kontakten sluter. Får 12 V på matningen och andra tutan funkar så säkringen är hel.

Spelar väl ingen roll "egentligen" men känner jag vill ha båda fungerande, den som funkat låter lite hostig dessutom så skadar ju inte om båda funkar.

Jag har justerat skruven in tills kretsen slöt och sen backat den tills den bröts, antar magneten ska repellera plattan så att den sluter och bryter?

Det är tutan nere till vänster på den här bilden: http://212.247.61.152/EU/ZF0001_bilder/ ... 51202l.jpg
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Schmoyoho skrev:
Jag har justerat skruven in tills kretsen slöt och sen backat den tills den bröts, antar magneten ska repellera plattan så att den sluter och bryter?

Det är tutan nere till vänster på den här bilden: http://212.247.61.152/EU/ZF0001_bilder/ ... 51202l.jpg
Du har backat för mycket, den ska pecis vara sluten, inte mer
av Schmoyoho
Et voilà, it lives! Men den lät illa som tusan vilket jag insåg troligtvis är för att membranet är lite rostigt. Tänkte inte på det när jag monterade ihop den men ska ge den samma ättik-salt-behandling så får vi se var vi landar.

Frågan är om man vågar lacka membranet efteråt eller om det går att på något annat sätt skydda de exponerade ytorna där det varit rost. Tänker om man gör membranet ett ytterligare otjänst om man lägger på yttre lager. Osäker på hur mycket som går att rädda av det men skadar ju inte att prova känner jag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
När du lägger på material på membranet ökar viketn = lägre frekvens på tonen.

Om den låter "spräckt" beror det ofta på att det är oxid/rost på kontaktpunkten där skruven bryter / sluter strömmen.
av Schmoyoho
Ena kontaktpunkten har en oxidliknande fläck. Har bara stålull hemma och det hjälpte inte. Ytorna känns dock lena och fina.

När jag monterade ihop tutan första gången trodde jag plattorna skulle vara öppna i vilande läge och slutas av magneten så jag böjde till ena bläcket, alltså det som har den ena kontaktpunkten, för att få lite mer avstånd (de slöts redan innan man dragit åt skruvarna öht). När jag efter ditt tips justerade in skruven så fick jag ju ton men en spräckt och illalåtande sådan. När jag tog isär och kollade kontakterna böjde jag tillbaka bläcket med följden att jag inte längre får någon ton utan på sin höjd lite kraxande under ett kort intervall på justerskruven. Har haft isär tutan igen och böjt tillbaka bläcket men samma problem kvarstår. Finns kvar ett kort läge på justerskruven där jag får kraxandet. Innan det händer ingenting och efter det hör man bara ett klick.

Filmade en kort video som jag hoppas går att se härifrån: https://www.dropbox.com/s/9vk28fo5g862e ... 3.mp4?dl=0
av rid54
Funktionen är ju sådan, att kretsen ska vara sluten i viloläge. När man tutar går strömmen genom elektromagneten och drar i membranet och då bryts strömmen av kontakten i tutan. Membranet återgår då till viloläge och sluter strömmen igen och så håller det på....

Kontakterna måste som nämnt vara rena o fina. Anslutningarna likaså. Möjligen har polariteten betydelse (var + och - sitter anslutna). På Amazonen har jag för mig att det är ständig + till tutan och andra anslutningen jordas genom signalhornsringen. Om möjligt kolla att det inte hamnat nån rostpartikel eller liknande på en plats som hindrar membranets rörelse.
av Schmoyoho
Mycket riktigt att tutan jordas genom rattknappen. Ska prova vända + och - men jag var noga med att koppla de som de satt innan jag tog bort den så gissningsvis är det inte där felet ligger.

Angående rost på membranet så är ju själva membranet ganska rostigt men av klickljudet att döma så känns det ju som att det inte är membranet som är boven... nödvändigtvis. Justeringen av kontakterna känns som prio ett och se vart det leder, eftersom jag fick mer ljud tidigare än nu (och membranet är ju oförändrat i utseende).

Min backup-plan är att köpa ett nytt signalhorn från skroten. Finns så gott som nya från MY16-bilar, låg ton, för kring 160 kr inkl frakt. Bara "för att", typ. Men original är ju roligast, om det går att skrämma till liv.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ett sätt att få det att fungera bättre är att sätta ett relä på ledningen till ratten, så jordar du bara spolen i relät och jordar signalhoren genom relät direkt i fronten. Kabeln från signalhornet sätter du till 30 på relät och jordar 87. En kabel från 30 (eventuellt extern ström, kommer faktiskt inte ihåg. Ska kolla i kväll) till 86 och kabeln i ratten till 85. Då slipper man all spänningsfall i signalringen, det är ju då bara spolen i relät som jordas där. Har gjort så på flera bilar, bl.a min 745-a och 140-in jag hade innan den.
Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]